*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
شبیه ترین جای زمین به مریخ کجاست؟

شبیه ترین جای زمین به مریخ کجاست؟
شنبه 4 آبان 1392 - 12:25 | شاخه : | نويسنده : مجید جویا | 12083 بازدید | 0 دیدگاه
شبیه ترین جای زمین به مریخ کجاست؟
شبیه ترین جای زمین به مریخ کجاست؟

می‌خواهید بدانید نزدیک‌ترین پمپ بنزین به میدان گدازه‌ای «مریخی» شما کجاست؟ تنها کافی است این راهنمای سفر به عجیب‌ترین نقاط زمین را بخوانید که در آن، گروه‌ها می‌توانند ابزارها و شیوه‌های سفر به دیگر سیارات را همین جا روی زمین، به طور عملی آزمایش کنند.

«کاتالوگ نقاط همسان سیاره‌ای»، که توسط دانشمندان دانشگاه اوپن انگلیس برای سازمان فضایی اروپا تهیه شده، نقاط قابل انتخاب برای چنین آزمایش‌هایی را فهرست کرده است. اولیور انگرر، هماهنگ کننده علمی کاوش‌های انسانی سازمان فضایی اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر می‌خواهید رودهای گدازه‌ای مریخ را بررسی کنید، باید بدانید نزدیک‌ترین معادل آن بر روی زمین در کجا قرار دارد. بسته به ماموریت خود، می‌توانید ایسلند، هاوایی یا تنریف را برای آزمایش انتخاب کنید».

زمین علاوه بر مناطق مریخ گونه برای آزمایش جاده‌ای مریخ نوردها، مانند دهانه‌های برخوردی، مسیرهای گدازه‌ای و توندرا، همچنین نقاط بسیار داغ، بسیار سرد، اسیدی و نمکی هم دارد. این‌ها جاهایی هستند که اختر زیست شناسان شاید بخواهند بررسی کنند تا ببینند که گونه‌های احتمالی جان سخت در دیگر سیاره‌ها را در چه مناطقی می‌توان یافت.

هشدار بیابان
این راهنما همچنین جزئیاتی شبیه به جزئیات راهنماهای کتاب‌های لونلی پلانت (راهنمای سفرهای توریستی به کشورهای مختلف) برای این مناطق ارائه می‌کند، از جمله این که هر سفر چقدر هزینه خواهد داشت، چه زمانی باید به آنجا رفت و آیا شرایط خطرناک یا حیات وحش کشنده‌ای دارد یا خیر. برای مثال، این راهنما هشدار می‌دهد که اگر به مناطق دور افتاده صحرای آتاکاما در شیلی می‌روید، (جایی برای آزمودن سرما و خشکی بیش از حد مریخ ) باید مراقب وسایل خود باشید. «این بیابان خالی نیست؛ چندین عملیات فعال معدن‌کاوی در آنجا در جریان است و افراد زیادی در حال تردد در این بیابان هستند؛ در نتیجه هیچ یک از مواد یا وسایل خود را به حال خود رها نکنید؛ در غیر این صورت دیگر اثری از آنها نخواهید یافت». به بازدید کنندگان دهانه برخوردی بارینجر در آریزونا هم هشدا داده می‌شود که با خود سایه‌بان، و مقدار زیادی آب ببرند و مراقب گله‌های گاو باشند.

در حال حاضر، عمده تمرکز این راهنما بر نقاطی است که شبیه سطح مریخ و ماه هستند. ولی این پروژه در حال پیشرفت است و وقتی نتایج دیگر پروژه‌های تحقیقاتی و ماموریت‌های سیاره‌ای آینده به آن اضافه شوند، خیلی کامل‌تر خواهد شد.
روکو مانسینلی در موسسه SETI در مانتین ویو کالیفرنیا می‌گوید: «به نظر می‌رسد که می‌تواند خیلی مفید باشد. اگر من علاقه‌مند به انجام یک تحقیق میدانی در مریخ یا هر جای عجیب و غریب دیگر بودم، این راهنما می‌توانست جای خیلی خوبی برای شروع کار باشد».

منبع: خبرآنلاین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون