*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
محاسبه مسیر شهاب‌سنگ قدرتمند روسیه

محاسبه مسیر شهاب‌سنگ قدرتمند روسیه
شنبه 4 آبان 1392 - 12:21 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5093 بازدید | 0 دیدگاه
محاسبه مسیر شهاب‌سنگ قدرتمند روسیه
محاسبه مسیر شهاب‌سنگ قدرتمند روسیه

تصاویر ماهواره‌ای از شهاب‌سنگی که اوایل سال جاری بر روی شهر چلیابینسک روسیه منفجر شده بود، می‌تواند برای پیگیری مسیر آن مورد استفاده قرار گرفته و بعنوان شیوه‌ای جدید و غیرمتعارف برای پیگیری برخوردهای آینده به کار گرفته شود.

به گفته دانشمندان دانشگاه کلورادو، می‌توان از ماهواره‌های هواشناسی برای پیگیری مسیر شهاب سنگهای بزرگی مانند نمونه‌ای که بر روی روسیه منفجر شد، استفاده کرد.

تصاویر ثبت شده توسط چند ماهواره هواشناسی که در آن زمان بر روی استوا گردش می‌کردند، برای بازسازی دقیق مسیر شهاب‌سنگ مشابه تصاویر ثبت شده از زمین مورد استفاده قرار گرفته است.

نتایج نشان داده که ماهواره‌ها می‌توانند ابزار غیرمنتظره اما مفیدی برای ثبت رویدادهای مشابهی باشند که در نواحی کم جمعیت‌تر از چلیابینسک رخ داده و رصدخانه‌های زمینی وجود ندارد.

محاسبه مسیر دقیق یک شهاب‌سنگ می‌تواند به نمایش جزئیاتی در مورد مدار و منبع آن کمک کند که در نتیجه درک دانشمندان را از شهاب‌سنگهای بزرگتر افزایش داده و به پیش‌بینی دقیق‌تر تهدیدات آینده کمک خواهد کرد.

حدود 15 درصد از 1000 تا 2000 سیارک نزدیک زمین بنظر می‌رسد که از همراهانی با همان مرکز جرم برخوردار باشند، به این معنی که ورود هر کدام می‌تواند نشانگر تهدید بعدی از سوی همراهش باشد.

چند ساعت پس از رویداد واقعه چلیابینسک، یک جسم بزرگتر از فاصله 27 هزار کیلومتری زمین عبور کرد؛ اگرچه در این مورد، دو جسم با هم مرتبط نبودند.

شهاب سنگ 15 تا 20 متری چلیابینسک با سرعت 18 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد و در ساعت 9:20 به وقت محلی در روز 15 فوریه(27 بهمن) در آسمان روسیه منفجر شد.

این شهاب‌سنگ در استراتوسفر منفجر شد . از این رو هیچ دهانه برخوردی در زمین بوجود نیاورد اما شوک قدرتمند آن معادل 100 تا 500 کیلو تن تی‌ان‌تی بود که به ساختمانها آسیب زده و صدها تن را زخمی کرد.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون