*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
کشف یک منظومه سیاره ای با شیب تند

کشف یک منظومه سیاره ای با شیب تند
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 13:09 | شاخه : | منبع : ایرنا | 6728 بازدید | 0 دیدگاه
کشف یک منظومه سیاره ای با شیب تند
کشف یک منظومه سیاره ای با شیب تند

یک گروه بین المللی از ستاره شناسان توانستند با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی کپلر یک منظومه سیاره ای را که در آن سیاره ها با شیب تند به دور ستاره خود می چرخند، کشف کنند.

دکتر کاولر یکی از دانشمندان این گروه تحقیقاتی، به طور منظم تغییرات روشنایی ستاره میزبان این منظومه را مورد مطالعه قرار داد. این ستاره میزبان، کپلر - 56 نام دارد و ستاره غول پیکر قرمز رنگی است که دو سیاره در مدار نزدیک و یک سیاره غول پیکر در مدار به دور آن می گردند. 

محققان با اندازه گیری فرکانس نوسان آن و با استفاده از داده های طیف سنجی در مورد دما و شیمی مواد تشکیل دهنده ستاره، توانستند قطر ستاره و خواص دیگر آن را اندازه گیری کنند.

به گفته ستاره شناسان قطر کپلر -56 بیش از 4 برابر شعاع خورشید و جرم آن نیز 30 درصد بیشتر از خورشید است و تقریبا 3 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

همچنین کاولر با استفاده از تغییرات در روشنایی ستاره، شیب محور چرخش کپلر -56 را تعیین کرد. این محور 45 درجه به سمت خط دید از زمین تمایل دارد.

به گفته دانشمندان، مدار اریبی که در این منظومه سیاره ای وجود دارد می تواند نشان دهنده دوران جوانی تکان دهنده آن باشد.

به طور مثال برخورد سیاره یا سیارات و یا برخورد مواد دیگر با آن می تواند موجب تغییر در مدار این منظومه شده باشد.

به گفته ستاره شناسان این یافته سطح جدیدی از جزییات در مورد ساختار یک منظومه سیاره ای در خارج از منظومه شمسی را نمایان می کند . همچنین تصویر دقیقی از یک منظومه سیاره ای دور دست به دانشمندان ارایه می دهد و به درک بهتر ساختار سیستم های خورشیدی بیگانه کمک می کند.

این کشف جدید درمقاله ای با عنوان Stellar Spin-Orbit Misalignment in a Multiplanet System و در نشریه Science منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون