*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
فضاپیمای «سیگنوس» از ایستگاه فضایی جدا شد

فضاپیمای «سیگنوس» از ایستگاه فضایی جدا شد
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 12:48 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7958 بازدید | 0 دیدگاه
فضاپیمای «سیگنوس» از ایستگاه فضایی جدا شد

نخستین فضاپیمای باری خصوصی «سیگنوس» پس از اقامت سه هفته یی در فضا از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ جدا شد.

فضاپیمای بدون سرنشین سیگنوس (Cygnus) به عنوان دومین فضاپیمای باری خصوصی پس از کپسول دراگون، روز 18 سپتامبر (27 شهریور) در یک پرواز آزمایشی به فضا پرتاب شد، اما به دلیل بروز خطای ناوبری و با یک هفته تأخیر در 29 سپتامبر (هفتم مهر) به ایستگاه فضایی ملحق شد.

نخستین کپسول باری سیگنوس پس از اتمام مأموریت آزمایشی روز سه شنبه 22 اکتبر (30 مهر) با کمک بازوهای رباتیک از ایستگاه فضایی جدا شد و پیش بینی می شود که تا پایان روز چهارشنبه با ورود به جو زمین، نابود شود.

فضاپیمای باری سیگنوس، کپسولی به طول پنج متر است که توسط شرکت Thales Alenia Space در ایتالیا ساخته شده و دارای دو بال خورشیدی برای تأمین انرژی است.

هر کپسول باری قادر به حمل دو هزار کیلوگرم تجهیزات است، اما سیگنوس در نخستین مأموریت آزمایشی تنها 700 کیلوگرم تجهیزات را به ایستگاه فضایی منتقل کرد.

همزمان با بازنشستگی برنامه شاتل فضایی در سال 2011 میلادی، ناسا برای انتقال فضانوردان و تجهیزات به فضا دچار مشکل شد. در حال حاضر فضاپیمای سرنشین دار سایوز تنها وسیله انتقال فضانوردان به ISS محسوب می شود و ناسا با انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی بدنبال توسعه فضاپیماهای سرنشین دار و باری جدید است.

پیش از این شرکت خصوصی اسپیس ایکس در قالب قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار با ناسا و طی 12 مأموریت، وظیفه انتقال تجهیزات مورد نیاز برای خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ را به وسیله کپسول باری دراگون برعهده گرفته است.

شرکت خصوصی اوربیتال ساینس نیز با انجام موفق این مأموریت آزمایشی می‌تواند قرارداد 1.9 میلیارد دلاری با ناسا برای انتقال تجهیزات به ISS‌ را به وسیله کپسول باری سیگنوس ادامه دهد. مأموریت بعدی این کپسول برای ماه ژانویه 2014 برنامه ریزی شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون