***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
کسوف ۱۲ آبان

کسوف ۱۲ آبان
سه شنبه 30 مهر 1392 - 10:04 | شاخه : | منبع : ایرنا | 10562 بازدید | 1 دیدگاه
کسوف ۱۲ آبان
خورشید گرفتگی حلقوی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه بخشی از کشور روز یکشنبه ۱۲ آبان شاهد کسوف است، گفت: ساکنان مرکز تا غرب کشور از شرایط بهتری برای رصد این گرفت خورشید (خورشید گرفتگی) دارند.

مهندس مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: کسوف یکشنبه ۱۲ آبان یک گرفتگی کلی حلقوی است به این صورت که در بخشی از مسیر ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی رخ می دهد. 
وی ادامه داد: در ایران گرفت خورشید ساعت ۱۶:۵۰ دقیقه یکشنبه ۱۲ آبان آغاز می شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت ۱۷:۷ دقیقه، خورشید در شرایط گرفت جزیی غروب خواهد کرد. 
عتیقی خاطر نشان کرد: اوج کسوف در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود. 
عتیقی ادامه داد: ساکنان مرکز تا شرق ایران (یعنی نیمی از کشور) این کسوف را مشاهده نخواهند کرد. 
عتیقی توضیح داد: گرفت خورشید در روز ۱۲ آبان ماه از شمال اقیانوس اطلس و جنوب سواحل ایالت متحده آغاز و در کشور سومالی قاره آفریقا به پایان خواهد رسید.
وی در مورد ویژگی های علمی این کسوف گفت: این گرفت با طلوع خورشید آغاز و با غروب آن پایان می یابد. حداکثر طول گرفت کلی یک دقیقه و ۳۹ ثانیه و پهنای سایه در این هنگام ۵۷ کیلومتر خواهد بود که این شرایط در اقیانوس اطلس و ۳۳۰ کیلومتری جنوب غرب لیبریا رخ می دهد. 
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در این کسوف گرفت کامل با یک دقیقه و ۴ ثانیه در کشور گابن قابل مشاهده است و از غرب به شرق قاره آفریقا به مرور زمان گرفت کلی کم و کمتر خواهد شد به نحوی که در سومالی طول گرفت کامل فقط یک ثانیه خواهد بود. 
عتیقی افزود: حدود سه ساعت و ۲۰ دقیقه سایه ماه ۱۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بر روی سطح زمین سفر خواهد کرد و ۰۹/۰ درصد از سطح زمین را می پوشاند. 
وی هشدار داد: هنگام رصد کسوف حتما باید از عینک های مخصوص رصد خورشید استفاده شود و حتی بر لنز دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و دستگاههای رصد نیز باید فیلتر ویژه رصد خورشید قرار داد. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در توضیح خورشید گرفتگی گفت: اساسا کسوف با قرار گرفتن ماه میان زمین و خورشید رخ می دهد. 
به گفته عتیقی گرفت خورشید در انواع جزیی، کلی، حلقوی و کلی حلقوی صورت خواهد گرفت: 
- در کسوف جزیی، بخشی از سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود اما در کسوف کلی تمام سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود. 
- در صورتی که ماه نتواند تمام سطح خورشید را بپوشاند و حلقه ای ازآتش خورشید در اطراف سیاهی ماه دیده شود کسوف حلقوی رخ داده است . 
- کسوف کلی حلقوی به این معنا است که در بخشی از مسیر گرفت کامل خورشید و در ادامه مسیر گرفت حلقوی رخ می دهد.

منبع :ایرنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سینا ملکی
(مهمان)
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 18:50

خسته نباشید.خیلی عالی بود.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون