***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
گزارش گشت رصدی پژوهشی نیاسر کاشان

گزارش گشت رصدی پژوهشی نیاسر کاشان
سه شنبه 17 دی 1387 - 15:58 | شاخه : | 7841 بازدید | 0 دیدگاه
گشت رصدی نیاسر کاشان با هدف دیدار طلوع خورشید در انقلاب تابستانی از دید چارطاقی نیاسر با موفقیت انجام شد و رصدگرانی که اکثراً تازه به جمع انجمن نجوم آماتوری ایران  پیوسته اند، تجرب? رصدی جدیدی را کسب کردند.
پس از حرکت از مقابل درب انجمن در بعد از ظهر جمعه 31 خرداد ماه و طی مسیردر حوالی ساعت 19  به همراه گروه کوچک اما فوق العاده علاقمند به مباحث پژوهشی به شهر نیاسر رسیدیم. ابتدای  برنامه بازدیدی از آبشار نیاسر انجام دادیم و سپس به سمت چارطاقی نیاسر حرکت کردیم ؛ اما این بار چارطاقی مثل همیشه نبود قسمتی از دیوار آن ناپدید شده بود و دیواره جنوبی بنا مزین شده بود به داربست! البته به گفته کارشناسان این داربستها نشانه عملیات بهینه سازی است و ما هم امیدواریم این بهینه سازی به سرنوشت بهینه سازی دیگر ابنیه پر قدمت کشور دچار نشود.
پس از استقرار در منزلی در نزدیکی چارطاقی اندکی به استراحت پرداختیم و بعد از آن آقای پورایوانی برنامه نمایش اسلایدهای نجومی را اجرا کردندکه با نمایش عکسهایی از پدیده های جذاب که ایشان تهیه  کرده بودند به تشریح برخی از این پدیدها پرداختند و پس از حضور گرم استاد رضا مرادی غیاث آبادی در جمع ما  و توضیحات کامل و جامع ایشان درباره چارطاقی ها،گاهشماری در ایران و اختر باستان شناسی در یک سخنرانی نسبتاً طولانی، به زیرسقف آسمان نیاسر رفته تا فعالیتهای رصدی را نیز علیرغم وجود ماه پس از بدر که آلودگی نوری زیادی را در آسمان ایجاد کرده بود آغاز کنیم. این قسمت هم به بیشتر به آموزش تئوری عملی اختصاص یافت و از جمله  به آموزش کار با تلسکوپ و معرفی انواع آن ،آشنایی با آسمان و صور فلکی شاخص، آموزش جهت یابی در آسمان و ... می توان اشاره کرد(باید توجه داشت که اکثر دوستان اولین گشت رصدیشان بود). با نزدیک شدن به زمان طلوع خورشید علاقمندان به سمت چارطاقی حرکت کردند.
غبار نسبتا شدید افق شرقی باعث شد تا خورشید را در ابتدا به طور دقیق نتوانیم دنبال کنیم اما با ارتفاع گرفتن آن توانستیم خورشید را از بین دو پایه چارطاقی مشاهده کنیم.
در ادامه رصدگران در سخنرانی استاد غیاث آبادی با موضوعیت بررسی و تشریح نظام گاهشماری در چهار طاقی نیاسر که در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار می شد، شرکت کردند.
اینجا جا دارد به سهم خود از تلاشها و زحمات بی دریغ استاد غیاث آبادی در برگزاری با شکوه این مراسم و نیز از جناب مهندس عتیقی و همچنین آقای سید جواد پورایوانی کارشناس عکاسی نجومی انجمن برای مساعدت در برگزاری این مراسم نیز تشکر کنم.
لازم به ذکر است متاسفانه با توجه به دعوت شیفتگان آسمان در استان یزد که از مدتی قبل برنامه ریزی گردیده بود، مدیریت انجمن نتوانستند در این برنامه حاضر و دعوت رصدخانه دانشگاه کاشان را برای سخنرانی در این برنامه رصدی پژوهشی اجابت نمایند.

امیر فراقی: شما می توانید در پایگاه اینترنتی پژوهش های ایرانی درباره اخترباستان شناسی و اطلاعات تکمیلی درباره چهارطاقی ها مشاهده نمایید.
همچنین مطالعه کتاب بناهای تقویمی و نجومی ایران(رصدخانه های ایران) نوشته استاد غیاث آبادی  از انتشارات نوید شیراز را به شما پیشنهاد می کنیم.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون