سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
تقویم فضایی/ 26- 20 مهر ماه

شنبه 20 مهر 1392 - 01:55 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 11687 بازدید | 0 دیدگاه
تقویم فضایی/ 26- 20 مهر ماه

شنبه 20 مهر ماه

● پرتاب وسخود-1 / به سال 1343 ه. ش

هفتمین پرتاب سرنشین دار اتحاد جماهیر شوروی با نام وسخود-1 توانست مجموعه ایی از موفقیت ها را برای اولین به انجام برساند. برای اولین بار سه فضانورد به فضا ارسال شدند، برای اولین بار فضانوردان از لباس مخصوصی که پیش تر می پوشیدند استفاده نکردند و برای اولین بار یک فیزیکدان و یک مهندس درون فضاپیما بودند. این سفینه توانست در مدار 336 کیلومتری زمین قرار گیرد.

تمبر چاپ شده به مناسبت پرتاب وسخود-1

● پرتاب اکسپدیشن-18 / به سال 1387 ه. ش

هجدهمین دسته از سرنشینان ایستگاه بین المللی فضایی همراه با فضاپیمای سایوز TMA-13 در چنین تاریخی به فضا پرتاب شدند. مایکل فینک و یوری لونچاکوف سرنشینان این سفینه بودند.

یکشنبه 21 مهر ماه

● کشف M-51 / به سال 1152 ه. ش

کهکشان گرداب یا همان M-51 توسط شارل مسیه در چنین تاریخی رصد و ثبت شد. این کهکشان مارپیچی یکی از معروف ترین کهکشان های آسمان شب محسوب می شود که در فاصله 31 سال نوری از ما جای گرفته است.

● پخش زنده تلوزیونی از آپولو-7 / به سال 1347 ه. ش

آپولو-7 اولین فضاپیما از مجموعه آپولو است که سه فضانورد به نام های والتر شیرا، دون آیزلی و والتر کانینگهم را به فضا پرتاب کرد. برنامه های آپولو در پایان منجر به ارسال اولین انسان و فرود آن بر سطح ماه شد. در چنین تاریخی سرنشینان آپولو-7 برای اولین بار با مردم سرتاسر جهان از طریق تلوزیون ارتباط برقرار کردند.

پخش زنده ماموریت آپولو-7 در فضا

● پرتاب اکسپدیشن-10 / به سال 1383 ه. ش

این ماموریت دهمین پرتاب سفاین فضایی به ایستگاه بین المللی است که دو فضانورد به نام های لیروی چیائو و سالیژان شالیپوف را با فضاپیمای سایوز TMA-5 به فضا پرتاب کرد. آنها مجموعا 192 روز و 19 ساعت را طی عملیات رفت و برگشت به ایستگاه در فضا گذراندند.

دوشنبه 22 مهر ماه

● ونرا-16 در مدار ناهید / به سال 1362 ه. ش

ونرا-16 که در زبان روسی به ناهید-16 معنی می شود نام سفینه بدون سرنشین اتحاد جماهیر شوروی است که برای عکس برداری از سطح ناهید به این سیاره پرتاب شد. این روبات چهار تنی در چنین روزی توانست خود را به مدار سیاره هدف برساند.

سه شنبه 23 مهر ماه

● ولادت آساف هال / به سال 1208 ه. ش

آساف هال نام ستاره شناس آمریکایی است که بیشتر شهرت وی برگرفته از کشف دو قمر فوبوس و دیموس سیاره مریخ، کشف مدار سایر سیارات، ستارگان دوتایی، نحوه حرکت دورانی کیوان و محاسبه جرم مریخ است.

● پرتاب کاسینی-هویگنس / به سال 1376 ه. ش

فضاپیمای کاسینی-هویگنس با همکاری مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا برای بررسی سیاره کیوان و قمر تیتان به فضا پرتاب شد. در طی این ماموریت کاسینی در مدار کیوان قرار گرفت و به ارسال اطلاعاتی ارزشمند از این سیاره پرداخت و سفینه همراه او، هویگنس به سمت قمر تیتان پرتاب و اطلاعاتی از سطح این قمر را به زمین مخابره کرد.

● پرتاب شنزو-5 / به سال 1382 ه. ش

شنزو-5 اولین پرتاب سرنشین دار آژانس فضایی چین است که توانست فرمانده یانگ لیوه را با استفاده از راکت لانگ مارچ 2F در مدار زمین قرار دهد. از این رو چین پس از کشورهای روسیه و آمریکا سومین قدرت فضایی است که قادر به انجام سفرهای سرنشین دار فضایی گردید.

جمعه 26 مهر ماه

● پرتاب ماموریت STS-34 / به سال 1368 ه. ش

پنجمین ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس و 31 امین پرتاب از مجموعه شاتل ها تحت عنوان STS-34 به فضا پرتاب شد. پنج فضانورد که دو تن زن بودند در این ماموریت شرکت داشتند و شاتل آتلانتیس روبات گالیله را برای ارسال به سیاره مشتری در فضا رهاسازی نمود.

● پرتاب ماموریت STS-58 / به سال 1372 ه. ش

شاتل کلمبیا با نام STS-58 در چنین روزی از مرکز پرتاب های کندی به فضا ارسال شد. هفت فضانورد به فرماندهی جان بلاها در این سفر از سرنشینان شاتل فضایی بوده اند که 14 روز را در فضا سپری کردند و توانستند 9 میلیون و 400 هزار کیلومتر را در این سفر بپیمایند.

● پرتاب اکسپدیشن-8 / به سال 1382 ه. ش

این ماموریت هشتمین پرتاب سفاین فضایی برای اتصال به ایستگاه بین المللی فضایی است. الکساندر کالری از روسیه و مایکل فول آمریکایی سرنشینان سایوز TMA-3 در این ماموریت بودند که از پایگاه پرتاب بایکونور به مدار زمین پرتاب شدند. آنها 194 روز و 18 ساعت را در فضا گذراندند.

الکساندر کالری و مایکل فول در ایستگاه بین المللی فضایی

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.