***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
آیا جان فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی در خطر است؟

آیا جان فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی در خطر است؟
چهارشنبه 17 مهر 1392 - 13:48 | شاخه : | منبع : ایسنا | 5639 بازدید | 0 دیدگاه
آیا جان فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی در خطر است؟
ایستگاه فضایی بین المللی

مقامات سازمان فضایی آمریکا (ناسا) می گویند: تعطیلی دولت آمریکا در روز سه شنبه اول اکتبر ( ۹ مهر) ناسا را وادار کرده است تا بیشتر عملیات خود را متوقف سازد و بیشتر نیروی کاری خود را روانه مرخصی اجباری سازد. 
با این حال کمتر از ۶۰۰ نفر از ۱۸ هزار کارمند ناسا با هدف حصول اطمینان از امنیت جان خدمه ایستگاه بین المللی فضایی و حفاظت دارایی، در جریان این تعطیلی به کار خود ادامه می دهند. 
برخی ازمنابع آمریکایی اعلام کردند که همین تعداد برای جلوگیری از تعطیلی ایستگاه بین المللی فضایی و شش خدمه آن کافی است. 
ناسا اعلام کرد: برای حفاظت از جان خدمه ایستگاه بین المللی فضایی و داریی های این ایستگاه، سازمان فضایی آمریکا از علمیات برنامه ریزی شده در این مرکز از هر گونه وقفه در بودجه حمایت می کند. 
سخنگوی آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ که مأموریت برنامه مریخ نوردهای اسپریت و مریخ نورد / کیوریسیتی/ کنجکاوی را برعهده دارد،‌ تأکید می کند که این مرکز پیمانکار خصوصی ناسا محسوب شده و متعلق به موسسه تکنولوژی کالیفرنیا است. 
بر این اساس کارمندان این مرکز از کارمندان ناسا که به دلیل تعطیلی دولت فدرال به مرخصی اجباری رفته اند، محسوب نمی شوند. 
گروه مأموریت کنجکاوی از ادامه مأموریت مریخ نورد طبق برنامه ریزی های صورت گرفته خبر می دهد اما ناسا از احتمال بروز وقفه در برنامه پرتاب کاوشگر مامور تکامل گازهای فرار و جو مریخ ماون MAVEN خبر می دهد. 
‌این پروژه با هدف بررسی جو سیاره سرخ انجام می شود و طبق برنامه ریزی اولیه، پرتاب کاوشگر برای ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) برنامه ریزی شده است. 
زمان بعدی در نظر گرفته شده برای این پرتاب نیز تاریخ هفتم دسامبر (۱۶ آذر) اعلام شده است. 
بروس جاکواسکای محقق ارشد پروژه ماون و از محققان دانشگاه کلورادو، بولدر دراین زمینه ابراز امیدواری کرده است که برنامه پرتاب کاوشگر طبق برنامه زمان بندی اصلی در ۱۸ نوامبر از مرکز فضایی کندی انجام شود و ظرف روزهای آینده احتمال هرگونه تغییر در برنامه پرتاب را مورد بررسی قرار می دهیم. 
در صورت استمرار تعطیلی دولت آمریکا و عدم اجرای برنامه پرتاب در تاریخ هفتم دسامبر کاوشگر ماون باید ۲۶ ماه تمام (تا سال ۲۰۱۶ میلادی) منتظر بماند تا زمین و مریخ بار دیگر همتراز شوند. 
مریخ نورد بعدی ناسا نیز که با الگوبرداری از مریخ نورد کنجکاوی در دست ساخت است، با خطر تغییر برنامه ناشی از تعطیلی دولت فدرال روبرو است. 
مریخ نورد جدید ناسا سال ۲۰۲۰ راهی سیاره سرخ می شود. ناسا برای تسهیل انجام این مأموریت، رقابتی برای انتخاب ابزار علمی و فناوری مریخ نورد تحت عنوان Mars ۲۰۲۰ Mission AQ ترتیب داده است. 
در این رقابت از محققان خواسته شده است که طرح مأموریتی شامل تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، طرح عملیات و آنالیز داده‌ها را ارائه دهند. 
اما پیش بینی می‌شود که این رقابت نیز به دلیل تعطیلی دولت و مشکلات بودجه با تغییر زمان برنامه یا حتی لغو کامل مواجه شود. 
از سوی دیگر وب‌سایت تمام مراکز مختلف ناسا (به غیر از مرکز آزمایشگاه پیشرانش جت، جی.پی.ال در پاسادانا) از دسترس خارج شده است. 
اهمیت تعطیلی ناسا به حدی است که اوباما در سخنرانی خود در هشدار به عواقب ناشی از تعطیلی دولت، گفت: تقریبا تمام ناسا تعطیل خواهد شد. با این وجود، مرکز کنترل ماموریت برای پشتیبانی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار خود ادامه خواهد داد. 
سایر بخش‌های ناسا نیز وضعیت بهتری ندارند و تاثیر این تعطیلی ناخواسته با گذر زمان بدتر می‌شود. 
شاید ظاهر مساله تنها تعطیلی چند روزه این سازمان باشد، اما اگر طی این مدت ماهواره‌ای با مشکل روبه‌رو شود و مشکل به موقع بر طرف نشود؛ آن زمان است که باید منتظر اثرات واقعی و شاید جبران‌ناپذیری بود.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون