***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ناسا تعطیل شد، ولی این ماهواره نه

ناسا تعطیل شد، ولی این ماهواره نه
چهارشنبه 17 مهر 1392 - 11:14 | شاخه : | نويسنده : مجید جویا | 8447 بازدید | 0 دیدگاه
ناسا تعطیل شد، ولی این ماهواره نه
کاوشگر مدارگرد مریخ با نام MAVEN

اگرچه تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده ادامه دارد و به 97 درصد از کارمندان ناسا مرخصی اجباری تحمیل شده، اما دست کم یک چیز وجود دارد که هنوز پرچم ماموریت‌های فضایی ناسا را بالا نگه داشته است: کاوشگر مدارگرد مریخ با نام MAVEN. به رغم این که قرار بود ماموریت این ماهواره هم تعطیل شود، اما این یکی سر کار خود مانده است.

مِیوِن ماهواره مریخ‌گردی است که قرار بود در 18 نوامبر/27 آبان آینده پرتاب شود، که ناگهان خبر رسید کنگره امریکا بودجه جدید دولت را رد کرده است. نتیجه این شد که همه فعالیت‌های غیر ضروری دولت به حال تعلیق درآمد. یکی از این فعالیت‌های غیر ضروری، همین ماموریت میون بود، البته چندین دلیل برای ادامه پروژه این ماهواره وجود داشت: از جمله این که ناسا اگر این پروژه را در فاصله زمانی 18 نوامبر/27 آبان تا 7 دسامبر/16 آذر و در بدترین حالت تا 15 دسامبر/24 آذر به مقصد مریخ پرتاب نمی‌کرد، دیگر موقعیت مناسبی برای ارسال بی عیب و نقص بعدی آن تا سال 2016/1395 به وجود نمی‌آمد. حتی در آن سال هم شرایط مداری زمین و مریخ به خوبی بازه زمانی بین 18 نوامبر تا 7 دسامبر امسال نخواهد بود. خوشبختانه، بروس جیکوسکی سرپرست ماموریت میون، اعلام کرده که مدیران ناسا موارد عملکرد ضد نقص (قانونی که منجر به تعطیل شدن دولت شد) را بازنگری کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که میون واجد شرایط یک "فوریت مستثنی" است.

وقتی میون حدود 9 ماه دیگر به مریخ برسد، در مدار آن قرار خواهد گرفت و در حین گردش به دور سیاره سرخ اتمسفر آن را بررسی می‌کند. اگر این ماهواره به زودی پرتاب شود، در بهترین شرایط چرخه 11 ساله خورشیدی قرار خواهد گرفت چراکه فعالیت مزاحم خورشیدی در پایین‌ترین حدش است. اما هدف ثانویه میون و هدفی که آن را از تعطیلی نجات داد، این بود که به مریخ نورد‌های کیوریاسیتی و آپورتونیتی کمک کند. این مدارگرد به عنوان یک رله مخابراتی عمل کرده و داده‌های ارسالی از این دو مریخ نورد را به زمین می‌فرستد. همین حالا دو مدار گرد دیگر به نام‌های اودیسه مریخ و مدارگرد شناسایی مریخ وجود دارند، اما اگر آنها از مدار خارج شوند ارتباط دانشمندان با این دو مریخ‌نورد قطع خواهد شد. این خطر دور از ذهن نیست، چراکه این دو ماهواره به ترتیب در سال‌های 2001/1380 و 2005/1384 پرتاب شده‌اند و تا همین جای کار هم خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها کار کرده‌اند.

جیکوسکی، در اعلامیه خود چنین نوشت:
"تاخیر در تاریخ راه اندازی این پروژه تا بیش از یک هفته بعد از پایان دوره پیش‌بینی شده پرتاب (یا یک تاخیر در پرتاب تا سال 2016/1395) نیاز به سوخت اضافی برای به مدار فرستادن آن خواهد داشت. بنابراین این تاخیر، نوعی کمبود سوخت را برای میون که قرار است ماموریت علمی خود را انجام دهد و به عنوان یک ایستگاه خبری برای هر زمان مهمی عمل کند، به همراه خواهد داشت. دوره اسمی پرتاب، از 18 نوامبر تا 7 دسامبر خواهد بود، ولی ما می‌توانیم بدون اینکه اثر مهمی بر فعالیت‌های علمی و خبری این ماهواره بگذارد، زمان پرتاب آن را تا 15 دسامبر عقب بیندازیم.
هرچند میون به دلایل علمی استثنا نشده، اما دانش هم به سهم خود از این تصمیم در مورد میون بهره خواهد برد. پرتاب ماهواره در سال 2013/1392 این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا چرخه خورشیدی 11 ساله را در بهترین زمان خود، رصد کنیم.
ما همچنین پردازش فضاپیما را در مرکز فضایی کندی از سر گرفتیم، و می‌خواهیم همه چیز را برای پرتاب ماهواره در 18 نوامبر آماده کنیم. ما در روزهای آینده به کار خود ادامه خواهیم داد تا ببینیم که آیا لازم است تغییری در برنامه زمان‌بندی یا برنامه‌های کار انجام شود یا خیر."

منبع: خبرآنلاین



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون