*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024

Arp 94
چهارشنبه 17 مهر 1392 - 11:04 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 9206 بازدید | 0 دیدگاه
Arp 94
Arp 94 - تصویر روز نجوم 17 مهر 1392 Arp 94 - 2013 October 9 Image Credit & Copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.) Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.
این تصویر تلسکوپیک لحظه‌ای کیهانی را در زندگی‌ پرآشوب کهکشان‌ مارپیچ NGC 3227 و کهکشان کوچک‌تر بیضی‌شکل NGC 3226 ثبت کرده است. تصویر، آنها را در میانه یک رقص گرانشی نشان می‌دهد. این تصویربرداری بسیار حساس همچنین رد جریان کشندی ستاره‌ها را که در طی مواجهه‌های نزدیک این دو کهکشان با هم، از آن‌ها به بیرون پرتاب می‌شود، نشان می‌دهد. این جفت کهکشانی که نامشان «آرپ ۹۴» است و در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی شیر قرار دارند، به خاطر ظاهرشان در فهرست کلاسیک کهکشان‌های آرپ مربوط به کهکشان‌های عجیب طبقه‌بندی شدند. اکنون البته چنین پنداشته می‌شود که چنین تصادم‌ها و یکی‌شدن‌های کهکشانی جزو رفتارهای عادی کهکشان‌ها در طی تکامل آن‌ها است که همچنین شامل کهکشان را‌ه‌شیری خودمان هم می‌شود. NGC 3227 که اندازه‌ای مشابه کهکشان راه‌شیری دارد، یعنی گستره‌ای در حدود ۹۰٫۰۰۰ سال‌نوری، به عنوان یک کهکشان از نوع سایفرت Seyfert شناخته می‌شود که یک سیاه‌چاله فوق‌چگال در مرکز دارد.
[توضیح مترجم: فهرست آرپ، اطلسی از کهکشان‌های غیرعادی است که توسط هالتون آرپ، ستاره‌شناس آمریکایی (متولد ۱۹۲۷) تهیه و در سال ۱۹۶۶ منتشر شد. انگیزه آرپ در تهیه این فهرست آن بود که متوجه شد تاکنون در این زمینه که کهکشان‌ها چرا و چگونه در طول زمان تغییر می‌کنند، کار بسیار کمی شده است. این فهرست بسیار مورد استناد ستاره‌شناسان قرار گرفته است و به این‌ترتیب اعتبار قابل‌قبولی به دست آورده و اکنون به عنوان یک اطلس عالی از کهکشان‌هایی که در حال تصادم و مواجهه با یکدیگر و یا در حال یکی‌شدن با هم هستند، در آمده است. درباره این ستاره‌شناس در ویکی‌پدیای انگلیسی (http://en.wikipedia.org/wiki/Halton_Arp) بیشتر بخوانید. فهرست آرپ را می‌توانید در اینجا (http://ned.ipac.caltech.edu/level5/Arp/Arp_contents.html) دیده و یا به صورت پی‌دی‌اف (http://ned.ipac.caltech.edu/level5/Arp/paper.pdf) دانلود کنید.]
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون