***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
تقویم فضایی هفته/ 19-13 مهر

تقویم فضایی هفته/ 19-13 مهر
شنبه 13 مهر 1392 - 09:21 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 12089 بازدید | 0 دیدگاه
تقویم فضایی هفته/ 19-13 مهر
تقویم فضایی هفته | 19-13 مهر

شنبه 13 مهر ماه

● ولادت رابرت گدارد / به سال 1261 ه. ش

رابرت هاچینگز گدارد نام دانشمند مشهور آمریکایی است که از پیشگامان صنایع موشکی جهان می باشد. وی در 25 اسفند 1304 توانست اولین موشک  با سوخت مایع را پرتاب کند.

● کشف متغییر دلتا قیقاووسی/ به سال 1302 ه. ش

استفاده از روش دلتا قیقاووسی توانایی محاسبه فاصله اجسام فضایی را به دانشمندان می دهد. در چنین تاریخی ادوین هابل توانست با کشف این ستاره در کهکشان M-31 به چنین روشی برای محاسبه سایر اجرام آسمانی دست یابد.

● افتتاح رصدخانه جنوبی اروپا / به سال 1341 ه. ش

این رصدخانه با همکاری 14 کشور اروپایی و برزیل در آمریکای جنوبی احداث شده است. 9 تلسکوپ در پنج نقطه متفاوت جای گرفته اند. از مهمترین اکتشافات این رصدخانه کشف ده ها سیاره فراخورشیدی است.

● پرتاب ماموریت STS-41 G/ به سال 1363 ه. ش

ششمین پرتاب شاتل فضایی چلنجر از زوایای مختلف حائز اهمیت است. این ماموریت برای اولین بار 2 زن را به فضا پرتاب کرد که طی آن کاترین سولیوان آمریکایی اولین زنی است که توانست در فضا راهپیمایی کند. مارک گارنو اولین فضانورد کانادایی نیز طی این ماموریت به فضا رفت.

یکشنبه 14 مهر ماه

● پرتاب ماموریت STS-41/ به سال 1369 ه. ش

یازدهمین پرتاب شاتل فضایی دیسکاوری به فرماندهی ریچارد ریچاردز به فضا ارسال شد. این ماموریت 4 روز و 2 ساعت و 10 دقیقه و 4 ثانیه به طول انجامید و  طی آن سفینه اولیس در فضا قرار گرفت تا به ماموریت خود بپردازد.

● دومین تقرب مسنجر در مدار تیر / به سال 1387 ه. ش

مسنجر نام روبات سازمان فضایی آمریکا است که موفق شد پس از پرتاب خود را به تیر برساند و تصاویر ارزشمندی را طی سه بار تقرب به زمین مخابره کند. از اهداف دیگر این سفینه بررسی ترکیبات شیمیایی سیاره و میدان مغناطیسی آن است.

دوشنبه 15 مهر ماه

● اولین عکس برداری از سطح پنهان ماه / به سال 1338 ه. ش

لونا-3 سومین سفینه ایی است که به منظور سفر روباتیک به ماه پرتاب شد. از مهمترین دستاورد این ماموریت می توان به عکس گرفته شده از پشت ماه اشاره کرد که هیچ گاه از روی زمین دیده نمی شود.

اولین عکس برداری از سطح پنهان ماه
اولین عکس برداری از سطح پنهان ماه

● پرتاب ماموریت STS-112 / به سال 1381 ه. ش

این ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس به فرماندهی جفری اشبی آمریکایی و پنج فضانورد دیگر که دو تن از آنان زن بودند به فضا پرتاب شد. این ماموریت 10 روز و 19 ساعت 58 دقیقه و 44 ثانیه به طول انجامید و آتلانتیس 7200000 کیلومتر مسافت را طی نمود.

● پرتاب ماموریت TMA-01M / به سال 1389 ه. ش

ماموریت فضاپیمای سایوز به فرماندهی الکساندر کالری برای اتصال به ایستگاه بین المللی فضایی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقزستان به فضا پرتاب شد. در این ماموریت دو فضانورد روسی و آمریکایی دیگر او را همراهی می کردند.

چهارشنبه 17 مهر ماه

● کشف ابرنواختر کپلر / به سال 938 ه. ش

این ابرنواختر در تاریخ ذکر شده به مدت سه هفته جزو درخشانترین اجسام آسمان بوده است که توسط دانشمند مشهور آلمانی یوهانس کپلر به ثبت رسید. این ابرنواختر در صورت فلکی مارافسای و در فاصله 20 هزار سال نوری از ما جای دارد.

● کشف آب در ماه / به سال 1388 ه. ش

ماموریت ال کراس سازمان فضایی آمریکا به قصد بررسی ترکیبات سطح ماه در این تاریخ به این قمر برخورد کرده و با بررسی اطلاعات ارسالی به زمین دانشمندان توانستند به شواهدی از وجود آب در ماه دست یابند.

پنجشنبه 18 مهر ماه

● کشف قمر تریتون / به سال 1225 ه. ش

دانشمند انگلیسی به نام ویلیام لاسل توانست در چنین تاریخی، تریتون بزرگترین قمر نپتون را کشف کند. تریتون تنها قمر منظومه شمسی است که مداری مخالف مدار سیاره مادر خود یعنی نپتون دارد. از نظر بزرگی نیز این قمر هفتمین قمر بزرگ منظومه شمسی محسوب می شود.

● آغاز به کار رصدخانه آرایه بسیار بزرگ / به سال 1359 ه. ش

این رصدخانه در فاصله 80 کیلومتری غرب نیومکزیکو در ایالات متحده جای دارد و از مهمترین رادیو تلسکوپ های موجود در جهان محسوب می گردد.

 رصدخانه آرایه بسیار بزرگ
رصدخانه آرایه بسیار بزرگ

● ونرا-15 در مدار ناهید / به سال 1362 ه. ش

ونرا در زبان روسی نام سیاره ناهید است. ونرا-15 در چنین روزی توانست خود را به مدار سیاره هدف خود یعنی ناهید برساند. این سفینه روسی به تجهیزات پیشرفته ایی برای تصویربرداری از سطح سیاره تجهیز شده بود.

● پرتاب ماموریت TMA-11 / به سال 1386 ه. ش

این ماموریت به قصد اتصال به ایستگاه بین المللی فضایی با دو فضانورد به فضا پرتاب شد. فرماندهی سایوز TMA-11 را پگی ویتسون آمریکایی بر عهده داشت و یوری مالنچنکو روس او را طی این ماموریت یاری کرد. ویتسون پس از اتصال به ایستگاه فرماندهی ایستگاه بین المللی را نیز برعهده گرفت.

جمعه 19 مهر ماه

● پرتاب آپولو 7 / به سال 1347 ه. ش

اولین ماموریت سرنشین دار آپولو با عنوان آپولو 7 به فضا پرتاب شد. این ماموریت به قصد بررسی سفر انسان به ماه دارای اهمیت بسیاری است. والتر شیرا، دون آیزلی و والتر کانینگهم سه فضانورد این ماموریت بودند. آن ها 10 روز و 20 ساعت و 9 دقیقه و 3 ثانیه را در فضا سپری کردند.

● سایوز 7،6 و 8 در فضا / به سال 1348 ه. ش

در این روز و به منظور رقابت موجود برای ارسال انسان به ماه سازمان فضایی اتحاد جماهیر شوروی تصمیم به پرتاب هم زمان سه سفینه سایوز 7،6 و 8 به فضا گرفت که تا آن موقع در نوع خود بی نظیر بود و برای اولین بار هفت فضانورد به طور هم زمان در فضا قرار گرفتند. بنا بود سایوزهای 7 و 8 به یکدیگر متصل شوند اما این اتفاق با مشکلات به وجود آمده رخ نداد!

● پایان ماموریت ماژلان / به سال 1373 ه. ش

ماژلان نام روبات سازمان فضایی آمریکا است که به منظور عکس برداری از سطح ناهید به عنوان نخستین سفینه بین سیاره ایی توسط شاتل فضایی آتلانتیس در فضا قرار گرفت. ماژلان، 4 سال مشغول به عکس برداری و ارسال تصاویری ارزشمند از این سیاره به زمین بود که نهایتا پس از پایان عمر خود به قصد بررسی لایه های اتمسفر ناهید به جو غلیظ آن سقوط کرد و از بین رفت.

● پرتاب ماموریت STS-92 / به سال 1379 ه. ش

شاتل فضایی دیسکاوری این بار تحت عنوان ماموریت STS-92 حامل هفت فضانورد تحت فرماندهی برایان دوفی است. این ماموریت صدمین پرتاب شاتل ها به فضا می باشد که بخشی از ایستگاه فضایی را تحت عنوان تراس Z1 به آن منتقل کرد.

● پرتاب شنزو 6 / به سال 1384 ه. ش

شنزو 6 نام دومین پرتاب سرنشین دار سازمان فضایی چین به فضاست که با موشک بومی این کشور به نام لانگ مارچ پرتاب شد. دو فضانورد به نام های فی جانلونگ و نیه هایشنگ به مدت پنج روز در مدار پایین زمین قرار گرفتند. این ماموریت تنها سه روز پیش از دومین سالگرد شنزو 5 به فضا یعنی ارسال نخستین چینی توسط آژانس فضایی این کشور صورت گرفت.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون