***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
رصد دنباله دار آیسان در آسمان شب ایران

رصد دنباله دار آیسان در آسمان شب ایران
شنبه 13 مهر 1392 - 09:04 | شاخه : | منبع : ایرنا | 24899 بازدید | 0 دیدگاه
رصد دنباله دار آیسان در آسمان شب ایران
این روزها آیسان به در حال تغییر رنگ به سبز است.

مهندس مسعود عتیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در ابتدای امسال خبر از ظهور یک دنباله دار بسیار پر نور در آسمان کشورمان داده شد. این دنباله دار با نام علمی C/۲۰۱۲S۱ که به آیسان نیز مشهور است توسط دو اختر شناس روس و با مجموعه تلسکوپی که نام دنباله دار مذکور از آن گرفته شده است، کشف شد. 
وی ادامه داد: دنباله دار آیسان که طی این شب ها در آسمان شرقی و ساعاتی قبل از طلوع خورشید با ابزارهای رصدی همچون دوربین های دو چشمی قدرتمند و تلسکوپ های آماتوری قابل مشاهده است طی ماه های آینده برای چشم غیر مسلح نیز قابل رصد خواهد شد. 
عتیقی با بیان این که این دنباله دار به خورشید بسیار نزدیک شده است، گفت: با توجه به قوانین حاکم بر این اجرام احتمال از هم پاشیدگی و نابودی این دنباله دار در هنگام نزدیکی به خورشید وجود دارد. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: بدیهی است این دنباله دار در درخشان ترین وضعیت خود به درخشش ماه کامل خواهد رسید به نحوی که در صورت نابود نشدن، چه بسا در نور روز نیز قابل مشاهده باشد اما در حال حاضر قدر این دنباله دار ۱۲ و بدیهی است با تلسکوپ های بالاتر از ۱۰ اینچ می توان آن را رصد کرد. 
به گفته عتیقی، این دنباله دار در تاریخ ۷ آذر به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) خواهد رسید و با توجه به حضور دنباله دار لاو جوی در آسمان صبحگاهی چه بسا در ماه های آینده منظره بسیار زیبایی را در برابر چشم رصد گران قرار خواهد داد. 
مدیر انجمن نجوم اماتوری ایران گفت: دم این دنباله دار بسیار کشیده و به همین دلیل وضعیت درخشش آن به مرور در شرایط خوبی قرار خواهد گرفت. 
عتیقی افزود: علاقمندان به آسمان اگر حدود ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد با یک ابزار رصدی مناسب به شرق آسمان محل سکونت خود بنگرند، این دنباله دار را نزدیک صورت فلکی شیر و بالاتر از سیاره سرخ بهرام (مریخ) خواهند یافت. 
وی ادامه داد: این دنباله دار به مرور به ستاره مشهور دل شیر که پر نور ترین ستاره صورت فلکی شیر است نزدیک خواهد شد و طبیعتا در آبان با توجه به جابه جایی این جسم تیزرو آسمانی، دنباله دار آیسان بسیار به ستاره سماک اعزل و سیاره حلق بر گردن کیوان در صورت فلکی خوشه نزدیک خواهد شد. 
عتیقی افزود:این دنباله دار در تاریخ ۷ آذر به فاصله ای کمتر از قطر خورشید یعنی ۲/۱ میلیون کیلومتر خواهد رسید که در صورت عدم از هم پاشیدگی این دنباله دار، در روزهای پایانی آذر و اوایل دی شرایط بسیار مناسبی برای رصد این جرم زیبای آسمانی در آسمان شامگاهی و پس از غروب خورشید و همچنین در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید فراهم می شود. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: بدیهی است با توجه به تجارب گذشته و دانسته های علمی، دور از انتظار است که این دنباله دار در کمترین فاصله خود با خورشید دچار از هم پاشیدگی نشود و از آنجا که امیدی به رصد آن در آن شرایط نخواهد بود بهتر است علاقمندان فرصت را مغتنم شمرده و در ماه های مهر و آبان به رصد این پدیده زیبای خلقت بپردازند. 
عتیقی گفت: دنباله دارها بزرگترین اجرامی هستند که اصطلاحا به هیچ چیز نزدیک هستند. این عبارت به این دلیل در تعریف این اجرام بکار می رود که از نظر حجم این اجرام آسمانی بسیار غول پیکرند اما دارای جرم به نسبت پایینی هستند. 
وی ادامه داد: یک دنباله دار به طور معمول دارای یک هسته چند ده کیلومتری است کمتر از ۵۰ کیلومتر و یک گیسوی چند صد هزار کیلومتری است که به رغم آنکه هسته از مواد جامد و یخ زده تشکیل گردیده است اما گیسو تماما گازی بوده و وقتی دنباله دار به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) نزدیک و نزدیک تر می شود دنباله ای در پشت سر خود ایجاد می کند که در برخی موارد چند صد میلیون کیلومتر در فضا کشیدگی دارد. 
عتیقی خاطر نشان کرد: گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران ۱۸ مهر برنامه ویژه رصدی را به منظور مشاهده دنباله دار آیسان که به دنباله دار قرن مشهور است، برنامه ریزی کرده است.

منبع :ایرنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون