*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
برخورد توفان خورشیدی با زمین

برخورد توفان خورشیدی با زمین
جمعه 12 مهر 1392 - 11:48 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8690 بازدید | 0 دیدگاه
برخورد توفان خورشیدی با زمین
برخورد توفان خورشیدی با زمین

یک انفجار پرقدرت خورشیدی اوائل روز چهار‌شنبه(10 مهر) با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد که منجر به وقوع شفق قطبی در بخشهایی از کانادا و آمریکا شد.

توفان خورشیدی در روز دوشنبه(هشتم مهر) از خورشید فوران کرده و ابر عظیمی از ذرات باردار را با سرعت بسیار زیادی در فضا منتشر کرد.

این ابر موسوم به تخلیه تاج خورشیدی حدود ساعت دو بامداد به وقت گرینویچ با میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد.

توفان G2 در سطح متوسط گزارش شده بود و به گفته محققان سازمان ملی جوی و اقیانوسی، زمین تحت تاثیر این تخلیه تاجی باقیمانده و احتمال بروز توفان‌های دیگر نیز وجود دارد.

توفان‌های ژئومغناطیسی G2 می‌توانند منجر به هشدار ولتاژ در سیستم‌های برق ارتفاع بالا شده و فضاپیماهای راداری را از جهت‌گیری ترجیحی‌شان خارج کند که نیازمند مداخله کنترلگرهای زمینی خواهد بود.

چنین توفان‌هایی همچنین می‌توانند منجر به شفق قطبی در کانادا و حتی نیوریورک شود.

خورشید اکنون در اوج چرخه فعالیت 11 ساله خود قرار داشته که چرخه خورشیدی 24 نامیده می‌شود. تعداد لکه‌های خورشیدی در ماکسیمم خورشیدی افزایش یافته که منجر به جرقه‌ها و تخلیه‌های تاجی بیشتری شده که از این تکه‌های تاریک موقتی خورشید فوران می‌کنند.

اگرچه میزبان منظومه شمسی در چرخه کنونی خود ساکت بوده و اوج آن بدون زرق و برق بوده است. در حقیقت به گفته دانشمندان، ماکسیمم چرخه خورشیدی 24 در 100 سال اخیر ضعیف‌ترین نمونه بوده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون