***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
کشف سیاره‌ای با جوی مملو از آب!

کشف سیاره‌ای با جوی مملو از آب!
جمعه 12 مهر 1392 - 11:29 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7148 بازدید | 0 دیدگاه
کشف سیاره‌ای با جوی مملو از آب!
کشف سیاره‌ای به اندازه شش برابر زمین با جوی مملو از آب!

دانشمندان به تازگی دریافته‌اند که یک سیاره غیرطبیعی با اندازه شش برابر زمین که در فاصله 40 سال نوری در خارج از منظومه شمسی قرار داشته، از یک جو غنی از آب برخوردار بوده که دارای یک نوع پلاسمایی از آب است.

دانشمندان ژاپنی جو این سیاره بیگانه را با استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای با یک فیلتر آبی انتقال سیاره‌ای گلیزه 1214 b بررسی کردند.

به گفته محققان، در حالیکه جو این سیاره غنی از آب بوده اما مانند زمین قابل سکونت نیست چرا که دمای جوی آن به 280 درجه سلسیوس می‌رسد.

درحالیکه جو این سیاره فراخورشیدی مملو از آب بوده اما هنوز بطور چشمگیری متفاوت از زمین است.

دانشمندان رصدخانه ملی نجوم در ژاپن به بررسی تعیین امکان برخورداری این سیاره از جو آب یا هیدروژن پرداخته و از دو دوربین نوری تلسکوپ سوبارو با فیلتر انتقال آبی برای مطالعه پراکندگی نور از سیاره استفاده کردند.

آنها سپس یافته‌های خود را با رصدهای قبلی در رنگهای دیگر بررسی کرده و نتیجه گرفتند که جو این سیاره از میزان چشمگیری از آب برخوردار است.

گلیزه 1214 b در فاصله 40 سال نوری از منظومه شمسی در صورت‌فلکی مارافسای قرار داشته و در اطراف ستاره‌ای سردتر از خورشید می‌چرخد.

اگرچه مدار این سیاره 70 برابر نزدیکتر از زمین به ستاره میزبانش بوده که سفر آن در اطراف این میزبان کم جرم را به 38 ساعت می‌رساند.

به دلیل این نزدیکی بیش از حد، دمای این سیاره عظیم می‌تواند به 280 درجه سانتیگراد یا 540 درجه فارنهایت برسد اما چگالی سیاره است که باعث شگفتی دانشمندان شده است.

با وجود اندازه گلیزه 1214 b که شش برابر زمین بوده، عرض آن کمتر از سه برابر و به اندازه سیاره‌ای بین زمین و نپتون است.

از آن جا که این سیاره از سطح جامد برخوردار نبوده، برآورد ارتفاع جو آن مشکل است اما دانشمندان بر این تصورند که احتمالا ارتفاع آن حدود 30 کیلومتر باشد که سه برابر عمیقتر از جو زمین است.

آنها همچنین بر این باورند که آب پلاسمایی می‌تواند درون سیاره پنهان شده باشد اما مطمئن نیستند بتوانند در آینده یخهای پرفشار را درون این ابرزمین شناسایی کنند.

این سیاره عجیب در اصل به عنوان بخشی از پروژه Mearth کشف شده که بیش از 2000 ستاره کم جرم را پیگیری می‌کند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون