***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
رصد آموزشی شکار اجرام مسیه

رصد آموزشی شکار اجرام مسیه
چهارشنبه 5 فروردین 1388 - 03:30 | شاخه : | 3146 بازدید | 0 دیدگاه

رصد ویژه ای در سال 1387 به اجرا در آمد که با استفاده از تجربیات رصدگران اعماق آسمان و با حضور بیش از 5علاقمند به شکار اجرام غیر ستاره ای در محل کاروانسرای قصر بهرام در روزهای 9 و 1بهمن ماه 87 برگزار شد. همواره هدف انجمن آموزش های کاربردی و آشنا نمودن عملی علاقمندان به دانش ستاره شناسی با اسمان و روشهای رصدی و مطالعاتی است، در این میان بکار بردن لغتهای با معانی متناسب با فرهنگ و ارزشهای ملی بیش از پیش احساس وکه از جمله می توان از عدم بکار بردن نام ماراتن در اینگونه رقابتها و یا آموزشهای مرتبط با آن اشاره کرد. برنامه بهمن ماه 87 با گزارش و عکسی دسته جمعی از آقای علی جباری یکی از کارشناسان این برنامه تقدیم حضورآماتورهای خوب کشورمان می گردد. حضور علاقمندان از شهرستانها در این برنامه و بسیاری از برنامه های سال گذشته انجمن شاخص بوده وامیدواریم با ادامه استقبال خوب کلیه آماتورهای کشور، رقابتهای رصدی را  برای عاشقان آسمان در سال جدید اجرا نماییم.
بسمه ای تعالی
ساعت 13:45 با تاخیری که راننده ها داشتند سفر آغاز شد. مقصد کاروانسرای قصر بهرام واقع در پارک ملی کویر بود . ماشین ها به سمت پیشوا حرکت کردند وبعد از گذشتن از ریل آهن، وارد پارک ملی کویر شدیم.
به دلیل اینکه حدود دو سال است که بعد از پاسگاه مبارکیه ، منطقه نظامی دایر شده است توصیه های شدیدی شد که استفاده از دوربین در این منطقه ممنوع می باشد .
در راه قصر هوا کم کم تاریک شد و ستارگان پر نور زمستانی خود را نشان دادند. در حدود ساعت 19 به کاروانسرا رسیدیم . به تقاضای شرکت کننده ها ( به دلیل گرسنگی زیاد ) شام توزیع شد. بعد از آن که شرکت کننده ها نماز مغرب و عشا را خواندند شرکت کننده ها در سه گروه با سرگروهی آقایان علی ابراهیم جبٌاری ، محمد احمد خانی و پدرام محمد طاهری برای آموزش دسته بندی شدند. بعد از صحبت های اولیه ، هر گروه در قسمتی از بام با تجهیزات رصدی موجود شروع به کار کردند . در گروه اینجانب (علی ابراهیم جبٌاری ) بعد از بحث های کلی راجع به آسمان ، مختصات سماوی و دایره البروج ، توضیح برای هر صورت فلکی به صورت مجزا انجام گرفت . برای هر صورت فلکی شکل آن ، ستاره های مهم آن ، داستان های اسطوره ای کهن ( در صورت وجود ) و در نهایت قسمت اصلی آموزش ، جرم های فهرست مسیه ( و اجرام معروف فهرست ( NGCکه در آن صورت فلکی وجود داشت ، توضیحات داده می شد . وسپس رصد این اجرام با دوربین دوچشمی 70*15 انجام می گرفت .پس از تمام شدن صورت های فلکی که تا آن زمان طلوع کرده بودند ، به استراحت مختصری پرداختیم تا صورت های فلکی بهاری کاملاً از افق بالا بیایند .
در خلال آموزش برای رصد ، توضیحات اخترفیزیکی در مورد تحول و زندگی ستاره ها و خوشه های ستاره ای و همچنین نوع و فیزیک هر دسته برای شرکت کننده ها تشریح شد .
در میان شب ، در خلال برنامه های رصدی استراحت داده می شد که شرکت کننده ها بعد از نوشیدن چای و خوردن مواد قندی ، برای رصد اجرام و صورت های فلکی جدید دوباره راهی بام می شدند .
یکی از قسمت های دیدنی این برنامه لحظه طلوع خوشه امگا قنطورس بر فراز سیاه کوه بود با توجه به میدان دید باز دوربین دوچشمی ( 4.5 درجه )، طلوع خوشه امگا قنطورس همراه با برفهای موجود برروی سیاه کوه صحنه زیبایی از ترکیب طبیعت آسمانی و طبیعت زمینی را رقم زد و شرکت کننده های حاظر برروی بام همه از دیدن این منظره به وجد آمده بودند .
با روشن شدن نسبی هوا و ناپدید شدن ستاره ها ، رصد ما به پایان رسید . بعد از خواندن نماز صبح و انتقال وسایل به داخل ماشین ها ، عکس دسته جمعی گرفته شد و همه سوار ماشین ها شدند .
در مسیر بازگشت در پیشوا صبحانه صرف شد و ساعت 12 به تهران بازگشتیم .
در اینجا لازم می دانم از زحمات آقای مهندس عتیقی و همچنین دوستان گرامی آقایان امیر فراقی ،  محمد احمد خانی ، پدرام محمد طاهری و خانم علیرضا تشکر بنمایم .
( به امید آسمانی صاف و بی ابر علی ابراهیم جبٌاری )


 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون