*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
پرتاب ماهواره کانادا توسط موشک فالکون

پرتاب ماهواره کانادا توسط موشک فالکون
دوشنبه 8 مهر 1392 - 13:58 | شاخه : | منبع : ایسنا | 8792 بازدید | 0 دیدگاه
پرتاب ماهواره کانادا توسط موشک فالکون

موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس حامل ماهواره کانادا با هدف بررسی آب و هوای فضا از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.
شرکت خصوصی اسپیس ایکس تاکنون در پنج مأموریت قبلی نسخه قدیمی موشک فالکون 9 را از فلوریدا مورد آزمایش قرار داد، اما برای نخستین بار نسخه جدید این موشک از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.
موشک فالکون 9 پیش از این دو تست پرواز و سه مأموریت انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی را از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا با موفقیت انجام داده بود.
نسخه ارتقاء یافته موشک فالکون 9v1.1 روز یکشنبه 29 سپتامبر (هفتم مهر) از پایگاه فضایی پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. قدرت موتورهای این موشک حدود 60 درصد بیشتر از نمونه قبلی بوده و دارای مخزن سوخت بزرگتر و فناوری نرم افزاری ارتقاء یافته است.
این موشک حامل ماهواره Cassiope متعلق به شرکت MDA کانادا بوده و یک ماهواره علمی نسبتا کوچک برای بررسی آب و هوای فضا محسوب می شود.
با انتقال موفق این ماهواره به مدار زمین، نخستین مأموریت تجاری شرکت اسپیس ایکس به وسیله موشک فالکون 9v1.1 تا پایان سال جاری میلادی و از پایگاه فضایی کیپ کاناورال انجام خواهد شد.
شرکت خصوصی اسپیس ایکس در قالب قرارداد همکاری با ناسا، مأموریت انتقال تجهیزات برای خدمه مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را به وسیله موشک فالکون 9 و کپسول باری دراگون برعهده گرفته است.
شرکت اسپیس ایکس علاوه بر همکاری با ناسا به تازگی دو قرارداد همکاری با نیروی هوایی آمریکا برای انتقال ماهواره های نظامی منعقد کرده است؛ همکاری با شرکت های خصوصی و کشورهای دیگر برای انجام مأموریت های تجاری خصوصی شامل انتقال ماهواره به فضا از دیگر برنامه های فضایی این شرکت محسوب می شود.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون