***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
ام۳۱ در تقابل با ام۳۳

ام۳۱ در تقابل با ام۳۳
پنجشنبه 4 مهر 1392 - 09:21 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 3899 بازدید | 0 دیدگاه
ام۳۱ در تقابل با ام۳۳
ام۳۱ در تقابل با ام۳۳ - تصویر روز نجوم 4 مهر 1392 M31 versus M33 - APOD 2013 September 26 Image Credit & Copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)
در آسمان سیاره زمین،  دو کهکشان ام۳۱ و ام۳۳ در حدود ۱۴ درجه (۲۸ ماه کامل) از هم فاصله دارند؛ این دو کهکشان مارپیچ، در کنار کهکشان خودمان، راه‌شیری، اعضای بزرگ گروه محلی هستند. این تصویر موزائیک زاویه‌باز تلسکوپی، جزئیات رنگارنگی از ساختار مارپیچ هر دو کهکشان گرفته است، در حالی‌که کهکشان‌های عظیم همسایه طوری به نظر می‌آیند انگار که هر یک در یک طرف ستاره جنب‌المسلسله، ستاره بتای صورت‌فلکی آندرومدا (زن‌درزنجیر)، توازن پیدا کرده‌اند. حقیقت آنست که ام۳۱، کهکشان اندرومدا، ۲٫۵ میلیون سال نوری دور است و ام۳۳، کهکشان مثلث در صورت‌فلکی سه‌سو، نیز در فاصله حدود ۳ میلیون سال‌نوری دور از ما قرار دارد؛ درحالی‌که جنب‌المسلسله، تنها ۲۰۰ سال نوری از خورشید و در داخل کهکشان راه‌شیری قرار دارد، همراه با ابرهای کم‌نور غبار که در حرکتند و به فاصله تنها چندصد سال نوری در بالای صفحه کهکشان جای دارند.
ام۳۱ و ام۳۳ اگرچه به نظر بسیار از هم جدا افتاده‌اند، اما در واقع در یک گرانش دوجانبه، گویی بخواهند هم‌دیگر را در آغوش کشند، قفل شده‌اند. ستاره‌شناسان رادیویی نشانه‌هایی از وجود گاز هیدروژن خنثی یافته‌اند که میان این‌دو کهکشان پل زده و می‌تواند آنها را به هم متصل کند؛ مدرکی بر اینکه تقابلی میان این‌دو در گذشته وجود داشته است. در حال‌حاضر، شبیه‌سازی‌های گرانشی بر مبنای اندازه‌گیری‌ها پیش‌بینی می‌کنند که راه‌شیری، ام۳۱ و ام۳۳، همگی به‌طور متقابل با هم رو‌به‌رو خواهند شد و احتمال می‌رود که حتی با هم یکی شوند، البته در طی میلیاردها سال آینده.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون