چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
10 لحظه‌ی تاریخی مسافرت بین ستاره‌ای وویجر

چهارشنبه 3 مهر 1392 - 14:20 | شاخه : | مترجم : فربد کبیری | 15998 بازدید | 9 دیدگاه
10 لحظه‌ی تاریخی مسافرت بین ستاره‌ای وویجر
کاوش بزرگ فضاپیمای وویجر 36 سال به طول انجامیده است

هفته پیش  ناسا اعلام کرد که کاووشگر وویجر 1 در آستانه ورود به فضای بیرونی(فضای بین ستاره ای) از آگوست 2012 تاکنون است که مرز جدیدی را برای بشریت آشکار ساخته است. این فضاپیما که دورپیماترین ساخته دست بشر می‌باشد هم اکنون درمحدوده‌ای قرار دارد که محیط پلاسمایی (ابر پلاسمایی حاوی گاز بسیار داغ) موجود در آن ناشی از فضای بین ستاره ای است نه  خورشید. البته  بر اساس این مقاله جدال بر سر اینکه ایا این ابردر داخل یا خارج منظومه شمسی قرار دارد همچنان ادامه دارد.

این فضاپیمای باشکوه در فاصله ای نزدیک به 12 میلیارد مایلی (19 میلیون کیلومتری) از خانه است و سفرش به دور سیارات و اقمارشان و دیگر قسمت های فضا ، 36 سال طول کشیده است.در این جا 10 لحظه‌ی تاریخی را برایتان می نویسیم.

آیا ما چیزی را فراموش کردیم؟ اجازه بدید که ما این را در داخل نظرات بفهمیم.

10 - بیستم آگوست 1977: لحظه ی پرتاب

وویجر 1 از مرکز فضایی کندی در 5 سپتامر 1977 پرتاب شد

وویجر1 در پنجم سپتامبر 1977 از دماغه ی کانورال پرتاب شد. دو قلوی آن (وویجر 2) 16 روز زود تر زمین را ترک کرد. هر فضاپیما وسایل گوناگون علمی را در داخل خود حمل می کردند و در روی تابلویی که در زمین بود با استفاده از صفحه‌ای طلایی مشخص می کرد که این فضاپیما در کجای عالم قرار دارد.

9 - ضبط تصویر از ماه و زمین با هم برای اولین بار

در 18 سپتامبر 1977 وویجر1 توانست سه تصویر از ماه و زمین باهم بگیرد که در این عکس ترکیب هر سه آنها باهم را میبینید. در این تصویر روشنایی ماه ساختگی است و برای بهتر دیده شدن آن است.

بعد از گذشت دو هفته از روز پرتاب ، وویجر به سمت زمین تغییر مسیر(زاویه) داد و سه عکس از زمین و ماه با هم در فضا گرفت که این سه عکس با هم ترکیب شده و تبدیل به یک عکس تنها از ماه و زمین به همراه هم شده است. ناسا گفته است که این اولین باری است که تصویر این دو (ماه و زمین ) با هم نشان داده شده است .

8-تصویری از یک نقطه ی آبی کمرنگ

عکس گرفته شده توسط  وویجر1 از نقطه ی آبی کمرنگ (زمین)
عکس گرفته شده توسط وویجر1 از نقطه ی آبی کمرنگ (زمین)

در14 فوریه 1990 ، وویجر1 در فاصله ی 3.7میلیارد مایلی معادل 6 میلیارد کیلومتری از زمین قرار داشت.دانشمندان اعلام کردند که این فضاپیما به سمت درون منظومه ی خورشیدی چرخیده وناگهان تصاویری از سیارات گرفته است . در میان آن ها این تصویر معروف زمین که کارل ساگان ستاره شناس آن را لکه آبی کمرنگ نامید وجود داشت.دوباره به این لکه (نقطه) نگاه کنید. همین جاست . خانه ی ماست . و این ما هستیم.این ها را ساگان درکتابی به همین نام در سال 1997 نوشت. فضاپیمای کاسینی در سال 2013 از زمین عکس گرفت و ناسا توانست مردم را متقاعد کند تا در این هنگام برای کیوان دست تکان دهند.

7- کشف  اقمار سریع‌السیر در حلقه ی F  کیوان

پرومتئوس، قمر کوچک و سیب زمینی شکل کیوان.در این تصویر وویجر تعامل میان حلقه ی F را نشان می دهد.

پرومتئوس و پاندورا دو قمری هستند که در حلقه ی F واقع و از بقیه ذرات جدا شدند .مانند اطلس که در حلقه ی A قرار دارد. ستاره شناسان اخیرا چیزهای جالب توجه بیشتری مثل باران را در حلقه ی زحل پیدا کردند .

6 - لکه هایی که به صورت آب یخی در قمر های زحل ظاهر شده‌اند

تصویر انسلادوس گرفته شده توسط وویجر 1

پس از سال های بسیاری که قمر های کیوان  به عنوان تنها نقاط نورانی دیده می شدند وویجر1  در پرواز سریع خود از طریق سیستم باززد: دیونه، انسلادوس، میماس، رئا، تتیس و تیتان را در میان آنها نشان داد. بسیاری از این قمرها به نظر می رسند که یخی هستندو تعجب آور بود از آنجا که اخترشناسان قبلا تصور می کردند که آب در منظومه شمسی بسیار نادر است. ما اکنون بهتر می دانیم

5-تصویر جو نارنجی تیتان

تیتان ، قمر کیوان در زیر جوی غلیظ و نارنجی رنگ قرار دارد.تصویر از وویجر 1

این تصویر وویجر 1 برای ده ها سال مورد بحث ستاره شناسان بود که چه چیزی در زیر این لایه درتیتان ، قمر کیوان وجود دارد. در حقیقت این معما، آژانس فضایی اروپا را بر آن داشت تا کاوشگر هویگنس را به سمت آن پرتاب کند و در سال 2005 توانست با موفقیت بر روی سطح آن بنشیند.

4- پیدا کردن آتشفشان های فعال در یو

آتشفشان های دارای لک در سطح یو در این تصویر که توسط وویجر 1 گرفته شده است به وضوح قابل رویت هستند.

وویجر 1 به ما برای به دست آوردن چیز های بسیار جالبی از قمرهای منظومه ی شمسی کمک کرد . گردش یو (قمر مشتری) در مدارش به دور مشتری 42 ساعت به طول می انجامد . حجم زیاد یو پوشیده شده از فعالیت های آتشفشانی است.

3-وویجر 1 دوردست ترین شی بشر.

تصویر کامپیوتری در سال 2013 از موقعیت وویجر 1 با نگاهی به خورشید و منظومه ی شمسی.در این تصویر پایونیر 10 و 11 نیز قابل مشاهده هستند.

در 17 فوریه 1998 وویجر 1 از یکی دیگر از گاوشگر های بلند پرواز یعنی پایونیر 10 پیشی گرفت. هم اکنون وویجر 1 دورترین شی ساخته شده به دست بشر در فضا است.

2- سوار برشاهراه های مغناطیسی

فضاپیمای وویجر 1 ناسا با راه کار هنرمندانه ای منطقه ی جدیدی را در منظومه ی خورشیدی  به نام شاهرای مغناطیسی کشف کرد.
فضاپیمای وویجر 1 ناسا با راه کار هنرمندانه ای منطقه ی جدیدی را در منظومه ی خورشیدی به نام شاهرای مغناطیسی کشف کرد.

در 28 جولای 2012 ناسا گفت وویجر1 به منطقه ای رسیده که در آن ذرات مغناطیسی پر انرژی به شکل حباب از ذرات کم انرژی خورشید ما رسیده بود.دانشمند پروژه اد استون در آن زمان گفت: وویجر یک منطقه ی جدید در منظومه ی شمسی که ما تا به حال متوجه وجود آن نشده بودیم را کشف کرد . این یک شاهراه ی مغناطیسی (بزرگراه مغناطیسی) است که میدان مغناطیسی خورشید را به بیرون منظومه شمسی متصل می کند. پس از آن اندازه گیری‌های بیشتری توسط تیم های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و هنوز به عنوان اینکه آیا وویجر به فضای بین ستاره ای رسیده است بحث ها و نظرات زیادی وجود دارد.

1 - رسیدن به فضای بین ستاره ای

این نمودار نشان دهنده ی شواهدی است که وویجر 1 در منطقه بین ستاره ای قرار دارد.خط آبی نشان می دهد که چگالی ذرات در حال کاهش است که این به معنی این است که وویجر 1 در حال دور شدن از خورشید است ، که بعد از آن شروع به بریدن کرده و سپس به شوک پایان رسیده است که در آن باد خورشیدی(جریان ذرات از خورشید) از ازدیاد سرعت آن می کاهد.

هم اکنون ما میدانیم که وویجر 1 در فضای بین ستاره ای قرار دارد ، اگر کمی شانس داشته باشیم تا چند سال آینده قبل از تمام شدن قدرت با آن ارتباط برقرار کنیم. تمام ابزارهای وویجر 1 تا سال 2025 از کار خواهند افتاد و سپس داده های مهندسی برای حدود 10 سال فراتر از آن در دسترس و مورد استفاده خواهند بود. این فرستاده خاموش بشریت 1.7 سال نوری از ستاره ای گمنام در صورت فلکی خرس کوچک (دب اصغر) که AC+79 3888 نامیده می شود قرار داردو در سال 40272 پس از میلاد در مداری به دور مرکز کهکشان راه شیری برای میلیون ها سال قرار خواهد گرفت.

منبع: UniverseToday

مترجم : فربد کبیری
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران

erfan
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 17:37

عالی بود انشالله با استعانت از خداوند توکل به او مسیر شما جوانان با سعی بیش تر ادامه داشت باشد.
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 18:13

بسیار ممنون و متشکرم.
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 20:57

من نویسنده مترجم هستم نه مهمان :)
محمد
پنجشنبه 4 مهر 1392 - 16:14

عااااليه،خسته نباشي
جمعه 5 مهر 1392 - 20:35

ممنون محمد جان
بیتا
پنجشنبه 4 مهر 1392 - 18:32

ممنون از ارائه مقاله بسیار جالب شما وبا آرزوی موفقیت شما نوجوان ایرانی در عرصه نجوم
پریسا علی پناهی
شنبه 6 مهر 1392 - 20:13

خیلی ممنون از مقاله ی جالبی که ترجمه کرده بودی. خیلی استفاده کردم.
parsa
دوشنبه 8 مهر 1392 - 16:42

با سپاس فراوان از دوست عزیزم فربد، خیلی استفاده کردم از مطلب کامل و جذابی که ارایه داده بودی. با آرزوی موفقیت در تمام طول زندگیت.
ارش کریمی
دوشنبه 8 مهر 1392 - 21:55

عالی بود فربد جان ...
باز هم از این مطالب بذار برامون.
از خوندن مطلب شماره ی 8 واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم..