***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 31 فروردین 1403 | 9 شوال 1445 | 19 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی مهر ماه 1392

رویدادهای نجومی مهر ماه 1392
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 12:56 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 22835 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی مهر ماه 1392
صورت فلکی ترازو (میزان) نماد ماه مهر تصویر تهیه شده با استلاریوم فارسی

2 مهر ماه : مقارنه تیر و سماک اعزل

پس از غروب خورشید فرصت کوتاهی دارید تا شاهد مقارنه 0.7 درجه ایی سیاره تیر با یکی از ستارگان پر نور آسمان باشید. سماک اعزل در جنوب غربی این سیاره با قدر ظاهری یک می درخشد.

3 مهر ماه: مقارنه ماه و الدبران

در ساعات اولیه بامداد این شب قادر به رویت مقارنه 2.7 درجه ایی ماه و الدبران، ستاره قدر یک صورت فلکی گاو هستید.

5 مهر ماه: تربیع آخر ماه

- ماه در اوج

در این شب ماه، تنها قمر زمین بازیگر اصلی آسمان شب است. شما تنها نیمی از سطح قابل رویت ماه را مشاهده خواهید کرد و همچنین این قمر در بیشترین فاصله خود با زمین خواهد بود. فاصله ایی به میزان 404309 کیلومتر.

6 مهر ماه: مقارنه ماه و برجیس

در بامداد این روز و پیش از طلوع خورشید قادر به رصد مقاره 4.9 درجه ایی  ماه و برجیس هستید. غول منظومه شمسی با قدر ظاهری 2- همچون نگینی درخشان برفراز ماه خواهد درخشید.

9 مهر ماه: مقارنه ماه و بهرام

این شب ها ماه روز به روز به خورشید و طلوع آن نزدیک تر می شود. در این شب نیز مقارنه 7 درجه ایی هلال نازک ماه و بهرام می تواند جذابیت های خود را داشته باشد. بهرام چهارمین سیاره منظومه شمسی و محتمل ترین آن ها برای سکونت آتی بشر است.

11 مهر ماه: اورانوس در مقابله

- ناهید در دورترین فاصله از خورشید

در این شب اورانوس در مقابله با زمین خواهد بود. بدین معنی که زمین و اورانوس هر دو در یک طرف خورشید خواهند بود و به تعبیری دیگر اگر خطی از اورانوس به خورشید رسم کنید زمین بر روی این خط خواهد بود. یکی از امتیازات مقابله، رسیدن سیاره خارجی به بیشترین میزان درخشش ظاهری خود است و امتیاز دیگر درخشش سیاره در تمام طول شب خواهد بود. در جایی دیگر ناهید نیز به بیشترین میزان فاصله خود با خورشید خواهد رسید.

13 مهر ماه: ماه نو

ماه در این روز از دید ناظر زمینی به کمترین فاصله خود به خورشید می رسد و به اصطلاح مقارنه ماه و خورشید صورت می گردد که سطح تیره ماه به سمت زمین خواهد بود و حاکی از آغاز ماه قمری جدید است. ثبت رکورد هلال از جذاب ترین فعالیت های شکارچیان هلال در سرتاسر دنیا و به خصوص ایران است.

14 مهر ماه: مقارنه ماه و تیر

در این شب و پس از غروب خورشید، هلال جوان ماه را در فاصله 3 درجه ایی از تیر رویت خواهید کرد.

15 مهر ماه: مقارنه ماه و کیوان

این شب نیز ماه راه خود را میان سیارات تیر و کیوان پیش گرفته و در فاصله 1.9 درجه ایی از کیوان قرار می گیرد.

16 مهر ماه: مقارنه کیوان و تیر

کیوان و تیر پس از غروب خورشید با جدایی زاویه ایی 5 درجه در مقارنه خواهند بود.

17 مهر ماه: بیشترین کشیدگی تیر

تیر یا عطارد، نزدیک ترین سیاره به خورشید است که در این شب از دید ناظر زمینی به بیشترین کشیدگی خود با خورشید به میزان 25.3 درجه خواهد رسید.

18 مهر ماه: بارش شهابی ثوری

بارش شهابی ثوری جنوبی از باقیمانده ذرات برجای مانده از عبور دنباله دار انکه با ZHR=5  مهمترین رویداد نجومی این شب خواهد بود.

20 مهر ماه: تربیع اول ماه

در این شب نیمی از سطح قابل رویت ماه روشن خواهد بود و به تعبیری دقیق تر ماه یک چهارم از مسیر خود را در طی ماه قمری جدید پیموده است.

23 مهر ماه: مقارنه بهرام و دل شیر (قلب الاسد)

دل شیر با قدر ظاهری 1.3 درجه، درخشان ترین ستاره صورت فلکی شیر است. در این شب قادر به رویت مقارنه این ستاره و سیاره تیر با جدایی زاویه ایی یک درجه در اولین ساعات بامدادی خواهید بود.

24 مهر ماه: مقارنه ناهید و دل کژدم (قلب العقرب)

پس از غروب خورشید در این شب قادر به رویت مقارنه سیاره ناهید با دل کژدم خواهید بود. این مقارنه با جدایی زاویه ایی 1.6 درجه صورت خواهد گرفت.

25 مهر ماه: مقارنه ماه و اورانوس

در ساعات آغازین این شب قادر به رصد مقارنه ماه و سیاره اورانوس با جدایی 3 درجه خواهید بود. اورانوس در این شب دارای قدر ظاهری 6 خواهد بود و در جنوب ماه دیده خواهد شد.

27 مهر ماه: ماه کامل

- مه گرفت (خسوف)

در این شب تمامی سطح قابل رویت ماه روشن خواهد بود اما مهترین پدیده این شب مربوط به خسوف نیم سایه ایی ماه خواهد بود. از نخستین دقایق بامداد این شب قادر به رصد این پدیده جذاب در آسمان ایران خواهید بود.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون