***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول

رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 12:17 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 11303 بازدید | 3 دیدگاه
رصد آسمان با دوربین های نجومی - بخش اول
رصد آسمان با دوربین های نجومی

ویدیو می تواند میدان دید تلسکوپ شما را به سرعت ارتقا بخشد . - کاری از " راد مولیس "

چندین سال پیش، با پیشنهاد گفتگو درباره ی تولدی دیگر حس فیلسوفانه ای پیدا کردم ، نه صرفأ درباره ی زندگی بلکه درباره ی نجوم آماتوری.

چه گستره ی دیدی داشته ام ؟ براستی در آن فضای عمیق چه می باشد ؟

من اجرام خارق العاده ی متعددی را رصد کرده بودم ، اما حسی داشتم که گویا تنها به مقدمات نجوم پرداخته ام . نمی خواستم که تنها به خوشه های قدیمی ، سحابی و کهکشانها نگاهی دوباره بیاندازم ، بلکه می خواستم کند و کاو کنم و ببینم که در پس این شاهکار نورانی چه نهفته است .

چگونه می بایست این کار را انجام می دادم ؟ می توانستم این کار را به طور بصری با یک تلسکوپ بزرگ به انجام برسانم . و این به هیچ عنوان غیرعادی به نظر نمی رسد اگر یک آماتور را در حال استفاده از یک تیوب سبک تلسکوپی 30-20 یا حتی 40 اینچی (Dobsonian light buckets) ببینی . تنها مشکلی که این نظر با خود به همراه داشت این بود که هرگاه اشتیاق شدید رصد را داشتم ، مجبور بودم که آنرا کشان کشان با خود به هر طرف حمل نمایم .

طراحی های مبتکرانه امروزی ، تلسکوپهای آماتوری بزرگی را منجر شده اند که از همیشه نورانیترند ، اما تنها می توانی یک نیوتونی 25 اینچی را خیلی کوچک نمایی !

از خیلی وقت پیش من تصمیم گرفته ام که انتخاب تلسکوپ من ، انتخاب نوع ابزار مرا در پیش نداشته باشد .

عکاسی نجومی چطور ؟ من یک یا دو بار با دوربین های نجومی ، دوربین های CCD و DSLR در مکانهای مناسب جهت عکاسی نجومی بوده ام .

من عاشق عکاسی از آسمان هستم اما این تمام آنچه که در ذهن داشتم نبود . یک کار محشر با یک دوربین قدیمی و سنتی انجام دادن یعنی متمرکز شدن بر روی یک یا دو جرم شامگاهی . وضعیت هوای من در جنوب این خبر را به من می داد که باید 8 یا 10 جرم جدید را در طول یکسال ببینم . و من می خواستم که در فراسوی کاوشهایم پیش بروم . بنابراین ویدیو را به خاطر آوردم . من عکاسی آزمایشی کمی از ماه و سیارات با دوربین نجومی دستی ام انجام داده بودم . نتایج عکاسی را دوست داشتم اما قادر به عکاسی از اجرام کم سوتر نبودم .

نوردهی یک دوربین نجومی استاندارد اجازه ی داشتن زمان کافی جهت تقویت نور یک کهکشان دوردست را نمی دهد . متعجب شدم ولی با این وجود چه می شد اگر می توانستم زمان نوردهی طولانی تری را با یک دوربین نجومی (ویدیویی) داشته باشم ؟

منبع: مجله Sky and Telescope - فوریه 2013
ادامه دارد ...

 

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مهشید فرخی
(دیدگاه‌ها: 0)
جمعه 5 مهر 1392 - 19:40

خیلی خوب بود مونا جان
خسته نباشی
و همیشه موفق باشی :)
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
شنبه 6 مهر 1392 - 22:55

مرسی مهشید عزیزم... :-)

با آرزوی موفقیت برای تمام عاشقان این مسیر آسمانی...
حسین
(مهمان)
سه شنبه 30 مهر 1392 - 16:21

جالب بود

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون