»
»
»
ام۸۱ در تقابل با ام ۸۲

ام۸۱ در تقابل با ام ۸۲
چهارشنبه 3 مهر 1392 - 09:50 | شاخه : | مترجم : سوره صادقی | 6053 بازدید | 0 دیدگاه
ام۸۱ در تقابل با ام ۸۲
M81 دربرابر M82 - تصویر روز نجوم 3 مهر 1392 M81 versus M82 - APOD 2013 September 25 Image Credit & Copyright: Ivan Eder

ما اینجا در کهکشان راه‌شیری در ردیف اول نجومی برای تماشای رزم رو در روی ام۸۱ و ام۸۲ با هم هستیم، تنها ۱۲ میلیون سال نوری دورتر از ما. این دو کهکشان درخشان که چند میلیارد سال گذشته یا در این حدود را در یک کشاکش گرانشی با هم گذرانده‌اند، در این تصویر گرفته‌شده با یک تلسکوپ از عمق آسمان دیده می‌شوند.

این تصویر از داده‌های تصویری گرفته شده در ۲۵ ساعت تشکیل شده است. آخرین تقابل این دو کهکشان احتمالاً بازوهای مارپیچ‌شکل بزرگ‌ترشدهٔ ام۸۱ (چپ) و مناطق بسیار پر جنب‌وجوش شکل‌گیری ستاره‌ها در ام۸۲ را به دنبال داشته است؛ شکل‌گیری شدید و تندوتیز ستاره‌ها در ام ۸۲ چنان پرانرژی است که سبب می‌شود آن کهکشان در تصاویر اشعه ایکس بدرخشد.

پس از گذراندن این کشاکش‌های مداوم در طی چند میلیارد سال آینده، تنها یک کهکشان باقی خواهد ماند. این لحظهٔ کیهانی از زاویه دیدی که ما در اینجا داریم، از خلال روکشی که ستارگان و ابرهای غبار راه‌شیری بر دید ما می‌سازند، دیده می‌شود.

این ابرهای فراگیر غبار که با درخششی بی‌حال، نور ستارگان پیش‌زمینه را بازتاب می‌دهند، ابرهای طره‌ای (پر-مانند) کیهانی هستند که نسبتاً ناشناخته‌اند و یا سیلان یکی‌شدهٔ سحابی‌هایی integrated flux nebulae هستند که در فاصلهٔ چندصد سال نوری در بالای صفحه کهکشان راه‌شیری قرار دارند.
مترجم : سوره صادقی
سوره صادقی عضو انجمن نجوم آماتوری ایران و دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری و فن‌آوری اطلاعات است. وی علاوه بر ترجمه در زمینه‌های مورد علاقه، در وبلاگ تخصصی اثر اصیل: حقوقِ هنر نیز می‌نویسد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون