جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
تقویم فضایی / 30 شهریور تا 5 مهر

شنبه 30 شهریور 1392 - 10:55 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 10772 بازدید | 0 دیدگاه
تقویم فضایی / 30 شهریور تا 5 مهر

شنبه 30 شهریور

● دومین نزدیکی مارینر 10 به ناهید / سال 1353 ه. ش

مارینر 10 آخرین سفینه از مجموعه مارینرها است که خود را به ناهید رساند و به عنوان اولین فضاپیمایی که به تجهیزات عکاسی مجهز شده است توانست طی سه مرحله تقرب به چیزی در حدود 2700 تصویر ناب و منحصر فرد در آن زمان را به زمین ارسال نماید. تصاویری که 40 درصد از سطح سیاره را در برمی گرفتند. مارینر 10 برای تقرب به ناهید برای اولین بار از کمک جاذبه ایی سیاره ایی دیگر بهره برد. در نهایت این سفینه در این روز و به سال 1353 موفق شد از  47000 کیلومتری ناهید عبور کند. مارینر 10 پس از پایان ماموریت خود اکنون در مداری به دور خورشید در چرخش است و عملا در فضا رها شده!

● پایان ماموریت گالیله / سال 1382 ه. ش

در 26 مهر ماه 1368 ناسا سفینه ایی با عنوان گالیله و برگرفته از نام دانشمند شهیر ایتالیایی گالیلئو گالیله به قصد بررسی مشتری و قمرهای آن به فضا ارسال کرد. این سفینه در حین انجام ماموریت خود با سایر اجرام فضایی منظومه شمسی نیز مواجه و به ارسال اطلاعات از آنان پرداخت. این سفینه پس از جای گیری در مدار با ارسال کاوشگری به مشتری توانست اکتشافات بسیار ارزشمندی را به عمل آورد.

اما داستان پایان کار این فضاپیما نیز جذاب است. گالیله در چنین روزی با پایان سوخت پیشران خود مواجه می شود و دانشمندان برای استفاده هر چه بیشتر از امکانات این سفینه آن را به سمت مشتری می فرستند. یکی از دلایل انتخاب مشتری به عنوان هدف نهایی این سفینه بیم سقوط آن در قمر اروپا بود که به علت وجود موجودات میکروسکوپی احتمالی درون فضاپیما می توانست منجر به آلودگی سطح قمر و اخلال در تحقیقات علمی آینده شود. گالیله پس از شیرجه به سطح مشتری توانست فشاری معادل 22 برابر اتمسفر زمین را تحمل کند و تا لحظات پایانی عمر خود اقدام به ارسال تصاویر و اطلاعاتی از دما و شتاب گرانش سیاره نمود.

یکشنبه 31 شهریور

● پایونیر 10 در فاصله 50 واحد نجومی از خورشید / سال 1369 ه. ش

این سفینه اولین جسم مصنوعی است که به قصد خروج از منظومه شمسی به فضا پرتاب شده. این سفینه در حین ماموریت خود برای بررسی میدان مغناطیسی سیارات اطرافش، بادهای خورشیدی، پرتو های کیهانی به تجهیزات مرتبط با آن ها و کشف سیارک ها و دنباله دارها و چندی از تجهیزات دیگر مجهز شده بود.

در چنین روزی و در سال 1369 این فضاپیما توانست در فاصله 50 واحد نجومی از خورشید قرار بگیرد. هر واحد نجومی برابر است با فاصله زمین و خورشید و به طور تقریبی معادل 150 میلیون کیلومتر است. در سال 1388 این سفینه از 100 واحد نجومی نیز عبور کرده و هم اکنون به سمت ستاره دبران در صورت فلکی گاو در حرکت است. فاصله این سفینه با نزدیکترین ستاره به زمین یعنی پروکسیما قنطورس چیزی معادل 271 هزار واحد نجومی است.

● پرتاب ماموریت فضایی هینوده / سال 1385 ه . ش

هیونده ماموریت سازمان فضایی ژاپن است که با همکاری سازمان های فضایی آمریکا و انگلستان همراه بود. هدف از ارسال این سفینه بررسی میدان مغناطیسی خورشید است. این فضاپیما به سه ابزار رصدخانه اپتیکی خورشید، تلسکوپ اشعه ایکس و طیف سنج نور فرابنفش مجهز شده. از مهمترین اقدامات این فضاپیما می توان به تصاویر زیبای آن در گذر زهره اشاره کرد که تصویر آن را در پایین مشاهده می کنید.

گذر زهره ثبت شده توسط هینوده

دوشنبه 1 مهر

● کشف NGC 253  توسط کارولین هرشل / 1162 ه . ش

این کهکشان در صورت فلکی سنگتراش قرار گرفته و از همین رو تحت عنوان کهکشان سنگ تراش نیز شناخته می شود. این کهکشان جزو کهکشان های ستاره افشان محسوب می گردد به این معنی که هم کانون در حال تولید ستارگان جدید در خود است و کهکشان پیری به حساب نمی آید. در یکی از تلاش های خانوم هرشل برای کشف دنباله دار ها این کهکشان به طور اتفاقی کشف و به ثبت رسید.

● کشف نپتون / سال 1225 ه .ش

نپتون آخرین سیاره منظومه شمسی است و به علت وجود متان در سطح خود آبی رنگ جلوه می کند. اما ماجرای کشف سیاره نپتون از مشاهده اخلال در مسیر حرکتی اورانوس آغاز شد. دانشمندان شروع به محاسبه مدار اورانوس کردند اما در خارج از کاغذ اورانوس با تغییراتی در مدار خود مواجه می شود.  بنابراین دانشمندان پی به وجود نیروی جاذبه ایی در نزدیکی اورانوس بردند که این سیاره را تحت تاثیر خود قرار می داد اما همچنان منشا این نیروی جاذبه پنهان بود. از این پس فعالیت ها برای کشف سیاره بعدی آغاز شد تا این که به ارسال اطلاعات دانشمندانی نظیر جان کاوچ آدامز و اوربن ژان ژوزف لو وریه به رصدخانه برلین به ریاست یوهان گاله انجامید و گاله برای اولین بار این سیاره را رصد کرد. حال اختلافات از این که چه کسی نپتون را کشف کرد آغاز شد!!! کسی که با محاسباتش پی به وجود آن برد یا کسی که اولین بار آن را رصد کرد؟!!

سه شنبه 2 مهر

● ولادت جان یانگ / سال 1309 ه .ش

جان یانگ فضانورد سازمان فضایی آمریکا که توانست طی ماموریت آپولو 16 به عنوان نهمین انسان پای بر سطح ماه بگذارد. وی در سال 1344 با اولین ماموریت سرنشین دار جمینی به فضا رفت. در سال 1348 به همراه دو فضانورد دیگر و در ماموریت آپولو 10 جزو اولین انسان هایی شد که در مدار ماه قرار گرفتند و در نهایت این فضانورد تنها یکی از سه فضانوردی است که دو بار به ماه سفر کرده است.

● محموله لونا 16 به زمین رسید / سال 1349 ه .ش

لونا-16 یکی از مجموعه روبات های پروژه لونا اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود. این سفینه اولین روباتی است که توانست مقداری از خاک ماه را به زمین منتقل کند، آن هم پیش از آن که ناسا با هزینه های هنگفت خود و توسط فضانوردان آپولو-11 و 12 آن را انجام دهد.

چهارشنبه 3 مهر

● پایان ماموریت اسکای لب 3 / سال 1352 ه.ش

این سفینه دومین ماموریت سرنشین دار آمریکا به ایستگاه فضایی اسکای لب است که 59 روز و 11 ساعت و 9 دقیقه به طول انجامید. سه فضانورد این ماموریت عبارتند از آلان بین، جک لوزما و اوون گارریوت. این فضانوردان وظیفه انجام آزمایشات پزشکی، رصد های خورشیدی و سایر تحقیقات را بر عهده داشتند. در تصویر زیر گارریوت در حال کوتاه کردن موهای بین است.

گارریوت در حال کوتاه کردن موهای بین

● پرتاب مارس آبسرور / سال 1371 ه. ش

سفینه 1018 کیلوگرمی رصدگر مارس سازمان فضایی آمریکا –ناسا- به قصد بررسی سطح و اتمسفر مریخ به فضا پرتاب شد اما چند ماه پس از پرتاب، ارتباطات رادیویی خود را با زمین از دست داد و ماموریت شکست خورد.

● پرتاب آتلانتیس STS-86 / سال 1376 ه . ش

ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس با عنوان STS-86 برای اتصال به ایستگاه میر به فضا پرتاب شد. این هفتمین اتصال شاتل ها به این ایستگاه روسی محسوب می شود. جیمز وتربی در چهارمین پرتاب خود به فضا فرماندهی این شاتل را بر عهده داشت.

● پرتاب شنزو 7 / سال 1387 ه. ش

شنزو 7 سومین ماموریت سرنشین دار سازمان فضایی چین محسوب می گردد. این سفینه حامل سه فضانورد بود و اولین راه پیمایی فضایی این کشور را در برنامه داشت که توسط زای زیگانگ و لیو بومینگ به انجام رسید. این ماموریت سه روز بعد به پایان رسید.

پنجشنبه 4 مهر

● کشف قمر هیپرون / سال 1227 ه .ش

هیپرون یکی از اقمار کیوان است که توسط ویلیام بوند در سال 1227 هجری شمسی کشف شد. بوند آمریکایی اولین رئیس رصدخانه دانشگاه هاروارد محسوب می گردد. از اهمیت کشف این قمر می توان گفت که هیپرون اولین قمر کشف شده است که شکل کروی ندارد و از ساختاری بی نظم تشکیل شده.

جمعه 5 مهر

● ولادت دنیل کرکوود / سال 1193 ه .ش

کرکوود در هارفورد، مریلند آمریکا متولد شد. وی اولین کسی است که از منشا بارش های شهابی به عنوان ذرات باقی مانده از دنباله دارها پرده برداشت. بیشتر مطالعات وی بر روی سیارک ها متمرکز شده بود و موفق به کشف نواحی خالی میان کمربند سیارک ها شد که به احترام وی به شکاف کرکوود معروف شد. این دانشمند فقید شکاف موجود در حلقه های کیوان را که با عنوان شکاف کاسینی شناخته می شود نتیجه افزایش آشفتگی گرانشی یکی از اقمار این سیاره دانست.

● پرتاب سفینه طلوع / سال 1386

طلوع نام ماموریت روباتیکی است که ناسا برای بررسی دو سیارک موجود در کمربند سیارک ها به فضا پرتاب کرد. سیارک های سرس و وستا. این سفینه موفق شد در 25 تیر ماه 1390 خود را به مدار وستا برساند. در برنامه های بعدی این سفینه رسیدن به سرس در بهمن ماه 1393 در نظر گرفته شده است. این سفینه می تواند حقایق بسیاری را از دنیای سیارک ها برای ما فاش سازد.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.