***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
جمعه 10 فروردین 1403 | 19 رمضان 1445 | 29 مارس 2024
»
»
»
بررسی ماهنامه Astronomy – October 2013

بررسی ماهنامه Astronomy – October 2013
جمعه 29 شهریور 1392 - 15:45 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 18779 بازدید | 0 دیدگاه
بررسی ماهنامه Astronomy – October 2013
ماهنامه Astronomy – October 2013

این ماهنامه مشهور از اوت 1973 شروع به نشر در ویسکانسین ایالات متحده نموده است و امروزه عنوان پرفروش ترین مجله ستاره شناسی جهان را با تیراژ بالای 100 هزار نسخه در هر شماره یدک می کشد.

این ماهنامه تیتر اصلی این ماه خود را به 10 سیاره فراخورشیدی برتر اختصاص داده است. تیترهای بعدی به مشاهده دنباله دار آیسون در این ماه و شکار اتم های خورشید اشاره می کنند.

یادداشت سردبیر

David J. Eicher سردبیر این ماهنامه اما در یادداشت ابتدایی خود به اولین دنباله دار مهم زندگی خود پرداخته است:

یادداشت سردبیر - Astronomy – October 2013
یادداشت سردبیر - Astronomy – October 2013

ما اکنون به ماهی از سال رسیده ایم که دنباله دار آیسون (C/2012S1) آغاز به درخشش می کند به گونه ایی که در پایان ماه با چشمان غیر مسلح رویت آن ممکن خواهد بود. به نظر می رسد که اینک زمان خوبی است تا به گذشته برگردم و اشاره ایی به اولین دنباله دار مهم زندگی ام کنم. دنباله دار وست (C/1975 V1).

Richard M. West  ستاره شناس دانمارکی در 5 نوامبر 1975 و در رصد خانه جنوبی اروپا در La Silla کشور شیلی موفق به یافتن جسم کم نوری شد. وست قدرظاهری این شیئی را بین 14 و 15 محاسبه نمود و ... .

دنباله دار آیسون در نمایش بزرگش

دنباله دار آیسون در نمایش بزرگش - Astronomy – October 2013
دنباله دار آیسون در نمایش بزرگش - Astronomy – October 2013

در صفحه 7 تصویری از دنباله دار آیسون چاپ شده که در 10 آوریل 2013 توسط تلسکوپ فضایی هابل شکار شده:

انتظار به زودی به پایان می رسد. دنباله دار آیسون به زودی برای چشمان غیر مسلح درخشان خواهد شد و به زودی به ارزش این دنباله دار پی خواهیم برد.

10 سیاره فراخورشیدی برتر

10 سیاره فراخورشیدی برتر - Astronomy – October 2013
10 سیاره فراخورشیدی برتر - Astronomy – October 2013

پس از چند صفحه از خبرهای این مجله به مقاله اصلی این ماه یعنی 10 سیاره فراخورشیدی برتر به قلم Richard Talcott می رسیم.

ستاره شناسان توانسته اند نزدیک به 1000 سیاره کشف کنند که به پیرامون ستارگان دیگری در گردش اند. در این مطلب به 10 مورد از هیجان انگیز ترین آن ها در باغ وحش سیارات فراخورشیدی می پردازیم.

ستاره شناسان برای دهه ها در حال بررسی آسمان بودند تا به نشانه هایی از سیاراتی به دور سایر ستارگان برسند. تا سال 1991 این جست و جو ها بی نتیجه بود تا زمانی که Aleksander Wolszczan و Dale Frail منظومه ایی از سیارات را به گرد تپ اختری با نام ثبت شده PSR B1257+12 یافتند. چهار سال بعدMichel Mayor و Didier Queloz موفق به کشف سیاره ایی به بزرگی مشتری به گرد ستاره پگاسوس 51 با تناوب مداری 4.2 روز شدند.

چگونه پلاک عالم را باز تعریف کرد

به قلم Liz Kruesi

چگونه پلاک عالم را باز تعریف کرد - Astronomy – October 2013
چگونه پلاک عالم را باز تعریف کرد - Astronomy – October 2013

این سفینه جدید ( پلانک) از مواد موجود در عالم نقشه برداری کرده، ترکیبات و سن آن ها را بررسی نموده و از هزاران منبع رادیویی جدید پرده برداری کرده است. اولین نتایج کیهان شناسی پلانک در 29 صفحه علمی در ماه مارس منتشر شده است که در آن ها به عمده نظریه های ستاره شناسان در خصوص عالم صحه گذاشته است.

-ماهنامه Astronomy پس از این مقاله در قسمت ASK ASTRO به پرسش های مخاطبین خود پاسخ داده است.

-سپس از صفحه 36 تا تا صفحه 43 را به رویدادهای نجومی آسمان این ماه پرداخته.

یک دنباله دار بزرگ چگونه ساخته می شود؟

در این مقاله، ماهنامه با نام بردن از فاکتورهایی نظیر یخ، غبار، سنگ و فاصله از خورشید و زمین به چگونگی تشکیل یک دنباله دار بزرگ پرداخته است. تا حدی که در صفحه هات بعد تمامی این فاکتورها را ریز به ریز و با استفاده از اعداد مورد بررسی قرار داده.

دنباله دار آیسون، درخششی پیش از طلوع

به قلم Richard Talcott

دنباله دار آیسون، درخششی پیش از طلوع - Astronomy – October 2013
دنباله دار آیسون، درخششی پیش از طلوع - Astronomy – October 2013

مهمان سماوی این شب های چشمان غیر مسلح راه خود را در پس زمینه ستارگان Leo صورت فلکی اسد می پیماید. اشعه خورشید گرمای خود را بر سطح یخی دنباله دار آیسون در ماه اکتبر می تاباند. در انتهای این ماه دنباله دار به فاصله ایی معادل فاصله زمین تا خورشید می رسد. همانند روزهای تابستان گرین لند و قطب جنوب، تابش خورشید موجب گرم شدن یخ های دنباله دار شده اما برخلاف یخ  های زمین به سادگی  ذوب نمی شود. در عوض انرژی خورشیدی موجب تبدیل مستقیم این یخ ها به گاز یا تصعید خواهد شد. خروج این گاز از سطح دنباله دار حامل مقداری غبار همراه خود است.

نظم در آشفتگی – جنسیس از بادهای خورشیدی نمونه گیری کرد

به قلم Meenakshi Wadhwa

نظم در آشفتگی – جنسیس از بادهای خورشیدی نمونه گیری کرد - Astronomy – October 2013
نظم در آشفتگی – جنسیس از بادهای خورشیدی نمونه گیری کرد - Astronomy – October 2013

سفینه  جنسیس ناسا توانست اتم های خورشید را در فضا جمع آوری و به  زمین منتقل کند. خورشید 99 درصد از کل وزن منظومه شمسی را شامل می شود و ساختارش بی شباهت به صفحات گاز و غبار موجود در فضا یعنی سحابی های ستاره ایی نیست. صفحاتی که تقریبا فرم 4.6 میلیارد سال گذشته ی خورشید را دارند؛ یعنی زمانی که سیارات شکل گرفتند. اگر ما واقعا به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش هایی در خصوص خاستگاه خود چگونگی شکل گیری سیارات و مسیر شکل گیری آنان هستیم می بایست به شیمی خورشید توجه  کنیم. اما شما چگونه می خواهید از ستاره خود نمونه هایی برای مطالعه و اندازه گیری های شیمیایی به  دست آورید؟

10 نمای پاییزی برتر دوربین های دو چشمی

به  قلم Phil Harrington

پیش از فرارسیدن سرمای زمستان، به آسمان نگاه کنید و به کنکاش ستارگان مختلف، کهکشان های نزدیک، آبشارهای ستاره ایی و بسیاری از اجسام دیگر بپردازید. صفحه منظومه شمسی دارای اجرامی بسیار بیشتر از اعدادی است که برای دوربین های دوچشمی اعلام شده. در فصل پاییز بر تابش کمربند کهکشان افزوده می شود بنابراین این فصل بهترین زمان برای سفری در دل آسمان شب با دوچشمی هاست. در آسمان  این شب ها شما چه اجرامی را خواهید داشت؟ سر به آسمان بگیرید تا 10 هدف جذاب این فصل را رصد کنید.

داده های هیدروژن آلفا را چاشنی تصاویرتان کنید

به قلم Rod Pommier

با استفاده از فیلترهای هیدروژن آلفا تصاویر خود را درخشان تر و نورهای بیشتری را اضافه کنید. عکس برداری نجومی امروزی بیشترین محبوبیت را در تمامی دوران دارد. ردیابهای الکترونیکی موجب انقلاب در این زمینه شده اند و رصدگران آماتور این روزها با تهیه عکس های خود می توانند با تصاویر گرفته شده همین چند سال پیش ستاره ناسان حرفه ایی بهترین رصدخانه های دنیا رقابت کنند.

تست دوربین دوچشمی Denkmeier Binotron-27

به قلم Mike Reynold

تست دوربین دوچشمی Denkmeier Binotron-27 - Astronomy – October 2013
-تست دوربین دوچشمی Denkmeier Binotron-27 - Astronomy – October 2013

اپتیک های بسیار با کیفیت و مکانیک عالی موجب تبدیل شدن این دوچشمی به یک برنده شده است. این شرکت تولید دوچشمی ها را از سال 2001 آغاز نمود.  موسس شرکت Russ Lederman نخستین دوچشمی های خود را بر پایه میکروسکوپ هایش تولید کرد و ... .

ماه شگفت انگیز ما

به قلم Erik Rix

در این بخش به چگونگی طراحی از دهانه های ماه پرداخته شده است.

در پایان شماره این ماه نیز تصاویر نجومی خوانندگان به چاپ رسیده و نگاهی به آسمان ماه دسامبر شده است.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون