پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
بررسی ماهنامه Sky & Telescope – October 2013

پنجشنبه 28 شهریور 1392 - 11:01 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 10346 بازدید | 0 دیدگاه
بررسی ماهنامه  Sky & Telescope – October 2013

این ماهنامه آمریکایی با تیراژ 80 هزار نسخه در ماه به عنوان دومین مجله محبوب دنیا به حساب می آید. اولین شماره این مجله در نوامبر 1941 به چاپ رسید.

در شماره این ماه تیتر اصلی ماهنامه به رقابت برای کشف انفجار ستارگان پرداخته و آن را با اکتشافات طلا در گذشته مقایسه نموده است. اما این بار از نوع کیهانی!

یادداشت سردبیر

Robert Naeye سردبیر این ماهنامه از برگزاری مراسمی در رصدخانه ملی رادیویی آمریکا در غرب ویرجینیا بازدید کرده. جایی که ابری بودن آسمان شب نیز مانع لذت بردن او از این مراسم علمی نبوده است. وی از بخش های مختلف آنجا بازدید کرده و مطالبی حول این مکان و افراد حاظر در آن به ثبت رسانده است.

رقابت بزرگ ابرنواخترها

به قلم Robert Zimmerman

رقابت بزرگ ابرنواخترها - Sky & Telescope – October 2013

Doug Rich ستاره شناس آمریکایی هر شب صاف به بیرون از خانه رفته و به بررسی 40 کهکشان موجود در آسمان بالای سرش می پردازد تا اولین ابرنواختر خود را کشف کند. او تک تک کهکشان ها را مورد بررسی قرار می دهد و تصاویر آن را با عکس های قبل مقایسه می کند تا متوجه جرقه ایی جدید در آن ها به عنوان انفجار ستاره ایی در دور دست های این کیهان شود. اما پس از هشت سال تلاش او نتیجه ایی دربر نداشت و ناچار شد که ابزار خود را به روز رسانی کند. او اینبار از دوربین های CCD استفاده کرد و با استفاده از یک تلسکوپ 10 اینچی کامپیوتری رصدخانه ایی مختص به خود ساخت و سیستم را به نحوی برنامه ریزی کرد تا هر شب 80 کهکشان را مورد بررسی قرار دهد. با حرکت تلسکوپ او در سر جای خود می نشیند و تصاویر گرفته شده در کامپیوتر را با تصاویر قبلی خود مقایسه می کند تا ببیند نوری جدید از ستاره ایی نظر او را جلب خواهد کرد یا نه. بالاخره در شبی سرد در ژانویه 2003 چیزی در تصویر گرفته شده از تلسکوپ رویت می کند که در تصاویر قبلی نبود. یک نواختر تازه متولد شده... .

بازگشت به انفجار بزرگ

مقاله ایی است از Bruce Lieberman. یک سیگنال ضعیف از اولین نورهای عالم می تواند از اتفاقاتی که در لحظات آغازین پیدایش عالم رخ داده برای ما پرده برداری کند. در ارتفاع 17000 پایی از آب های آزاد و در رصدخانه ایی در بیابان های شیلی به دنبال یافتن این سیگنال و بررسی اطلاعات همراه با آن است.

آسمان صبح اکتبر برای شباهنگ B

این تیتری است از Alan Whitman که به نزدیک ترین کوتوله سفید به ما پرداخته است. شباهنگ درخشان ترین ستاره آسمان و با همدم خود یک ستاره دوتایی را تشکیل می دهد.

از سپر تا ذات الکرسی

به قلم Craig Crossen

از سپر تا ذات الکرسی - Sky & Telescope – October 2013

در این مطلب که قسمت دوم مقاله رصد راه شیری محسوب می شود نویسنده به بررسی اجرام موجود در دو صورت فلکی سپر و ذات الکرسی پرداخته است.

پس از مقاله بالا این ماهنامه به بررسی آسمان اکتبر پرداخته و سپس به مقاله ایی با عنوان طراحی از ماه و حفره های آن می پردازد. سپس با مقاله ایی تحت عنوان عصر دلو به بررسی اجرام موجود در صورت فلکی دلو پرداخته است.

در صفحات بعدی از چشمی های متحرک تلسکوپ به عنوان Baader نام برده و به معرفی آن ها پرداخته است.

سپس Gary Seronik با مقاله هم خط کردن بدون ابزار  به روش ساده ایی اشاره می کند که بدون استفاده از آینه و لیزر می توانید آینه های تلسکوپ خود را هم خط کنید.

شکار کلی از استراتوسفر

گزارشی از Catalin Beldea و Joe Cali

شکار کلی از استراتوسفر

در این گزارش به ارسال بالون برای شکار آخرین گرفت خورشید در نوامبر 2012 در استرالیا پرداخته شده است. نویسندگان از آزمایش این طرح توسط ناسا به سال 1963 یاد می کنند و اقدام خود را دومین ارسال بالون به استراتوسفر زمین برای ثبت گرفت کلی خورشید در سال 2012 می دانند. آن ها گزارشی از این فعالیت خود را برای ماهنامه ارسال کرده اند.

پس از این گزارش این ماهنامه در پایان به سرگذشت کاری H. A. Rey نویسنده کتاب های ستاره شناسی پرداخته است.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.