*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | 14 شوال 1445 | 24 آوریل 2024
»
»
»
چگونه نشانه های حیات را در سیارات بیگانه پیدا کنیم؟

چگونه نشانه های حیات را در سیارات بیگانه پیدا کنیم؟
پنجشنبه 28 شهریور 1392 - 09:48 | شاخه : | مترجم : مطهره مشهدی تفرشی | 9914 بازدید | 0 دیدگاه
چگونه نشانه های حیات را در سیارات بیگانه پیدا کنیم؟
تصویری هنری از یک منظومه سیاره‌ای بیگانه به دور ستاره کوتوله قرمز Glies581

یکی از چالشهای بزرگ درعلم ستاره شناسی فواصل بسیار زیاد اجرام از هم می باشد. این عامل درک  شواهدی مبنی برحیات در سیارات را مشکل می سازد که معمولاً با استفاده از تکنولوژی تلسکوپ‌هایی که امروزه در اختیار داریم به صورت نقاط نورانی به دیده می‌شوند.

اینجا در جو زمین شواهدی مبنی برحیات در سطح آن وجود دارد. -برای مثال متان ، میکروب – و پیش از سالها دانشمندان تحقیقاتی را درباره نظریه پیدایش حیات در سیارات دیگر داشته اند. مدلی جدید در مورد نظریه سیارات هم اندازه زمین که در مداری به دور ستارگان کوتوله در گردشند، تمرکز دارد ومعتقد است دراین روش در پیدا کردن نشانه‌های حیات آسان‌تر می‌باشد زیرا این ستارگان کوچکتر و کم نورتر از خورشید هستند. آقایlee Grenfel از مرکز هوافضای آلمان ((DLR - موسسه علوم سیاره‌ای، اظهارداشت : ما مدل‌هایی رایانه‌ای از سیارات فراخورشیدی را توسعه دادیم که شبیه سازی مختلف فراوانی را از نشانه‌های حیات و مسیر تغییرات درخشندگی نور در میان جو یک سیاره را نشان می دهد.

در ابتدا کاری از پیش برای پیدا کردن  مواد شیمیایی در اتمسفر سیاره انجام شده بود (با نگاه کردن به اینکه  چطور  نور  با عبور از مواد شیمیایی تغییرمی‌کند) مخصوصاً بر روی سیارات فراخورشیدی بزرگ که  نزدیک به ستاره‌شان هستند.(گهگاهی به نام  مشتری‌های داغ  نامیده می شوند).

گروه محققان یک مدل از سیاره‌ای مشابه زمین در مدار و فاصله‌ای متفاوت از یک ستاره کوتوله قرمز ساخته‌اند.  این کارها تلاش‌هایی است تا لایه‌ای از اکسیژن (ازن) را در حین تابش اشعه ماورابنفش و آمدن به سطح متوسط پایین را بیابد.اگر گرمای اشعه ماورای بنفش بسیار بالا باشد نشانه‌های حیات در میان اتمسفر از بین می رود واگر خیلی پایین باشد ردیابی آن بسیار سخت خواهد بود.

آقای گرنفل گفت : ما تغییرات را در زمان انتشار اشعه ماورابنفش از ستارگان کوتوله قرمز و برخورد بزرگ آن با اتمسفر را پیدا کرده و اثرات زیستی در سیارات فراخورشیدی همانند زمین را شبیه سازی کردیم. اهمیت کار ما، مأموریت‌های آینده را برای بررسی انتشار این تشعشعات در انواع این ستاره‌ها را ضروری می سازد. او اضافه کرد: این تحقیق محدودیت‌های زیادی دارد، ما نمی‌دانیم که حیات بیگانه شبیه چیست، ما نمی‌دانیم اگر سیارات نزدیک به کوتوله‌های قرمز باشند آیا برای تحقیق مناسبند! و حتی اگر ما علائمی را در مورد چگونگی حیات پیدا کنیم، خود آن می تواند فرایندی دیگری را به دنبال داشته باشد . تا حالا گروه آقای گرنفل اعتقاد دارد که این مدل خوبی است برای دنبال کردن پاسخگویی به پرسش : آیا حیات واقعا در خارج از اینجا وجود دارد؟

این تحقیق در مجله جهانی و دانش فضایی ارائه شده است.

منبع: UniverseToday

مترجم : مطهره مشهدی تفرشی
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون