»
»
»
ویه‌جر در فاصله ۱۸.۵ میلیارد کیلومتری از زمین

ویه‌جر در فاصله ۱۸.۵ میلیارد کیلومتری از زمین
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 10:39 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 5231 بازدید | 0 دیدگاه
ویه‌جر در فاصله ۱۸.۵ میلیارد کیلومتری از زمین
تصویری از ویه‌جر در فاصله ۱۸.۵ میلیارد کیلومتری از زمین

تلسکوپ VLBA موفق به ردیابی سیگنال‌های رادیویی ارسال شده از فضاپیمای ویه‌جر۱ از فاصله ۱۸.۵ میلیارد کیلومتری از زمین شده‌است.

براساس گزارش NBC، ویه‌جر 1 که اکنون در فاصله بیش از 18 میلیارد کیلومتری از زمین قرار گرفته، هنوز از فضای میان‌ستاره‌ای با خانه تماس می‌گیرد و تصویر جدید ناسا این امواج رادیویی از تماس ویه‌جر با زمین را به شکل نقطه آبی کمرنگی در میان وسعت بی‌نهایت فضای تاریک به نمایش گذاشته‌است.

ناسا تصویر امواج رادیویی ویه‌جر1 را که توسط تلسکوپ‌های رشته ای رادیویی VLBA رصد شده‌اند را به مناسبت خروج این فضاپیما از مرز منظومه شمسی منتشر کرده‌است.

 

محققان پنجشنبه گذشته تایید کردند که ویه‌جر1 رسما وارد قلمرو میان‌ستاره‌ای شده‌است. این فضاپیما که در سال 1977 به فضا پرتاب شد به اولین دست‌ساز بشر تبدیل شده که توانسته قلمرو خورشیدی را ترک کرده و وارد فضای میان ستاره‌ای شود. با این‌همه و با وجود فاصله زیادی که ویه‌جر از زمین دارد،‌دانشمندان توانسته‌اند این سفیر ستاره‌ای زمین را در طیف نور مرئی رصد کنند، اما در واقع امواج رادیویی ارسالی از ویه‌جر رصد شده‌است و نه خود فضاپیما.

محققان در 21 فوریه 2013 تلاش کردند تا نشانه‌ای از ردپای رادیویی این فضاپیما را با استفاده از تلسکوپ Very Long Baseline Array یا VLBA ،‌شبکه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی که از هاوایی تا سن کرویکس گسترده‌شده‌اند را بیابند.

به گفته سوزانه دود مدیر پروژه ویه‌جر در JPL ناسا، تنها ردپایی که از این فضاپیما رصد شد لکه‌ای آبی رنگ بود که یاد‌آور تصویر مشهور ویه‌جر از زمین، نقطه آبی کم‌رنگ است. زمانی که این تصویر به ثبت رسیده ویه‌جر در فاصله 18.5 میلیارد کیلومتری از زمین قرار داشته‌است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون