*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
تقویم فضایی / 23 تا 29 شهریور

تقویم فضایی / 23 تا 29 شهریور
شنبه 23 شهریور 1392 - 15:22 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 11240 بازدید | 0 دیدگاه
تقویم فضایی / 23 تا 29 شهریور
شنبه 23 شهریور

- اتصال جمینای 11 به راکت آجینا/ در سال  1345 ه.ش

تصویری از اتصال جمینای 11 و آجینا
تصویری از اتصال جمینای 11 و آجینا


پروژه بزرگ جمینای پیش از شروع پروژه آپولو و به منظور ارتقا دانش انتقالات مداری در دهه 60 میلادی آغاز گردید که از آن به عنوان یک جهش جسورانه به جلو یاد می گردد. هدف اصلی این پروژه اتصال سفاین فضایی در بیرون از جو بود که این امر به نوعی تست فضانوردان پیش از ارسال آن ها به ماه نیز محسوب می گردید. باید اشاره نمود که در ماموریت های آپولو فضانوردان جدای از سفینه اصلی و با ماه نشین بر سطح ماه فرود آمده و سپس می بایست به سفینه اصلی در مدار ماه بازگشت کرده و با آن مجددا اتصال برقرار می کردند. اما اهمیت پروژه جمینای تنها در این جا خلاصه نمی شود. ایستگاه بین المللی فضایی با داشتن بخش های بزرگ و مختلفی که در آینده به کار گرفته شد نمی توانست با ساختار فعلی خود به فضا پرتاب گردد. بلکه می بایست هر بخش جدای از بخش دیگر پرتاب و در فضا به یکدیگر متصل گردند که می توان صراحتا بیان داشت دانش و تجربه بدست آمده در پروژه جمینای تا حد بسیاری در ارسال قطعات فضایی و اتصال آنان به یکدیگر و ارسال نفرات به ایستگاهی فضایی در مدار به ما یاری رسانده است. و اما سفینه جمینای 11 با سرنشینان خود به نام های فضانوردان چارلز کنراد و ریچارد گوردون در سال 1345 هجری شمسی به راکت آجینا در مدار زمین متصل شد. جمینای 11 به عنوان هفدهمین پرتاب سرنشین دار ناسا و بیست و پنجمین پرتاب بالای 100 کیلومتر بشر محسوب می گردد.

یکشنبه 24 شهریور

- پرتاب زوند 5/ در سال 1347 ه.ش

در چنین روزی سفینه بی سرنشین زوند 5 به وسیله راکت پروتون از پایگاه بایکونور قزاقستان توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد. این سفینه سه روز بعد توانست به عنوان اولین ساخته دست بشر در مدار ماه قرار گیرد و در فاصله 1950 کیلومتری از سطح آن به گردش درآید. میهمانان این سفینه چند لاک پشت،حشره،باکتری و تعدادی دانه بودند. این سفینه در 31 شهریور در اقیانوس هند فرود آمد و با توجه به زنده ماندن محموله زیستی آن بازگشت سالم موجودات زنده طی سفر به مدار ماه برای انسان به اثبات رسید. تنها ده درصد از وزن لاک پشت ها کاسته شده بود اما در میزان اشتهای آنان تغییری مشاهده نشد. این کپسول هم اکنون در موزه انرگیا روسیه مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

دوشنبه 25 شهریور

-پرتاب شاتل آتلانتیس/ در سال 1375 ه.ش

لوگو ماموریت STS-79
لوگو ماموریت STS-79


شاتل آتلانتیس در چنین روزی از تاریخ تحت عنوان ماموریت STS-79 و به عنوان 79 امین پرتاب شاتل ها به فضا ارسال شد. شش فضانورد به فرماندهی ویلیام ردی سرنشینان این سفینه بوده و ماموریت آتلانتیس اتصال به ایستگاه میر روسیه و انتقال تجهیزات جدید به آن محسوب می گردید. این ماموریت اولین اتصال یک شاتل به ساختمان کامل شده ایستگاه میر و کلا چهارمین عملیات اتصال شاتل ها با ایستگاه فضایی است.

سه شنبه 26 شهریور

-کشف قمر میماس/ در سال 1168 ه.ش

این قمر توسط ویلیام هرشل و پیرامون سیاره کیوان کشف شد. میماس با قطر 396 کیلومتر، بیستمین قمر بزرگ منظومه شمسی و کوچکترین جرم گرد آن محسوب می گردد.

-ولادت کنستانتین تسیولکوفسکی / در سال 1236 ه.ش

تسیولکوفسکی یکی از بزرگترین دانشمندان روسیه محسوب می گردد. وی سال ها پیش از رقابت فضایی، نظریه پرواز های فضایی و استفاده از راکت های سوخت مایع به جای سوخت جامد را در انجام پرتاب های فضایی ارائه کرد. امری که رابرت گدارد توانست با پرتاب اولین راکت به فضا و با سوخت مایع آن را عملی سازد. این دانشمند فقید در سن 78 سالگی درگذشت.

-ولادت ادگار میچل / در سال 1309 ه.ش

تصویر میچل بر سطح ماه
تصویر میچل بر سطح ماه


ادگار دین میچل ششمین انسانی است که بر سطح ماه قدم نهاد. وی توانست نه ساعت از عمر خود را بر سطح ماه بگذراند؛ امری که آرزوی بسیاری از انسان ها محسوب می گردد.

-رونمایی از شاتل اینترپرایز / در سال 1355 ه.ش

شاتل اینترپرایز اولین نمونه از مجموعه شاتل ها می باشد که به منظور انجام پروازهایی در جو زمین و تحت عنوان فضاپیمای آزمایشی رونمایی شد.پس از آن شاتل های کلمبیا، چلنجر، دیسکاوری و آتلانتیس ساخته شدند.

چهارشنبه 28 شهریور

-عکس برداری ویجر 1 از زمین و ماه / در سال 1356 ه.ش

اولین تصویری که زمین را همراه با قمرش به ما نشان داد. تصویر زیر:

ماه و زمین
ماه و زمین


این عکس در 11.66 میلیون کیلومتری از زمین توسط سفینه وویجر-1 تهیه شده است. آسیای شرقی به همراه غرب اقیانوس آرام و بخشی از قطب شمال در هلال رویت می شوند. هنگام تهیه این عکس وویجر بر فراز کوه اورست قرار داشت. وویجر-1 و 2 به منظور عبور از کنار سیارات منظومه شمسی و تهیه تصاویری نزدیک از آنان و ارسال اطلاعاتی در خصوص محیط پیرامون خود به فضا پرتاب شدند و اگر خبرها را تعقیب کرده باشید اینک وویجر-1 به عنوان تنها ساخته دست بشر توانسته از منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین ستاره ایی گردد. این سفینه ارزشمند هم اینک با ارتباطات رادیویی اطلاعات خود را به زمین مخابره می کند.

-سفر انوشه انصاری به فضا / در سال 1385 ه.ش

انوشه انصاری نخستین زن گردشگر فضایی جهان و نخستین ایرانی است که توانست با صرف هزینه شخصی به فضا سفر کند. وی طی عملیات سایوز TMA-9 و از پایگاه بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. از لحظه پرتاب وی دو روز زمان برد تا سفینه سایوز به ایستگاه بین المللی فضایی متصل گردد و پس از آن خانوم انصاری 9 روز را درون ایستگاه بین المللی به انجام تحقیقات و آزمایشات محوله گذراند.

جمعه 29 شهریور

-فرود لونا-16 بر سطح ماه / در سال 1349 ه.ش

لونا-16 یکی از مجموعه روبات های پروژه لونا اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود. این سفینه اولین روباتی است که توانست مقداری از خاک ماه را به زمین منتقل کند، آن هم پیش از آن که ناسا با هزینه های هنگفت خود و توسط فضانوردان آپولو-11 و 12 آن را انجام دهد.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون