*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
گزارش گشت رصدی پلور- دماوند

گزارش گشت رصدی پلور- دماوند
جمعه 22 شهریور 1392 - 19:01 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 12188 بازدید | 12 دیدگاه
گزارش گشت رصدی پلور- دماوند
شرکت کنندگان در گشت رصدی پلور- دماوند - 21 شهریور 1392

تاریخ : پنج شنبه 92.6.21

ابزار رصدی : تلسکوپ 5 اینچی نیوتنی و دوربین های عکاسی نجومی

هدف گشت : عکاسی نجومی و آشنایی با آسمان اواخر تابستان

به منظور رصد آسمان اواخر تابستان 92 و عکاسی از یک شب زیبای تابستانی , ساعت 3 بعد از ظهر محفل صمیمی شیفتگان آسمان یعنی انجمن نجوم آماتوری ایران  را به مقصد پلور ترک گفتیم . افراد هر یک ابزار رصدی و عکاسی خود را به همراه داشتند و در طول مسیر اهداف رصدی خود را با ابزارشان هماهنگ می ساختند .

بعد از توقف در پلیس راه , اولین توقف اعضا رأس ساعت 4:45 به مدت 30 دقیقه , در منطقه  آبعلی به منظور تهیه تنقلات مورد نیاز اعضا , صورت گرفت که پاکی و طراوت هوا به نسبت مکانی که از آن می آمدیم کاملأ محسوس بود . پس از آن توقف، ادامه ی مسیر را با تماشای یک فیلم علمی دوبله شده و فیلم مستندی از ناسا و همچنین یکی از مستندهای علمی نجومی از خورگرفت سال 1385 در کشور ترکیه که توسط گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران این سفر علمی انجام پذیرفته بود، پشت سر گذاشتیم . لحظاتی فوق العاده زیبا را با دیدن تصاویر ویدیویی کسوف تجربه کردیم , هرچند که بیش از 7 سال از آن صحنه ی زیبا و تاریخی می گذرد اما همگی با دیدن آن عظمت شگفت انگیز ربانی , کاملأ به وجد آمدیم به گونه ای که به پشتیبانی از زیرنویس برنامه , یک دقیقه سکوت را به احترام آن عظمت در مسیر انجام دادیم .

مسیر را همچنین در پی داشتیم و از مناظر کوهستانی اطراف به سمت مقصد لذت می بردیم , مخصوصأ لحظاتی را که اتوبوس به طور مارپیچ از جاده هراز به سمت ارتفاعات پیش می رفت , برای اعضا آنچنان شعف انگیز بود که ناخواسته دست به دوربینها برده و مشغول شکار سوژه ها از درون اتوبوس شدند . همچنانکه مسیر را پیش میرفتیم , کوه زیبای آتشفشانی دماوند را مشاهده کردیم که با ابرهای سفید پنبه شکل پوشیده شده بود و همچون گردنبندی زیبا , عظمت کوه را تمامتر می کرد . صدای شور و هیجان اعضا با دیدن این خلقت انرژی گروه را بیش از پیش می کرد و آنها را به عکاسی بیشتری از آن وا می داشت .

توقف دیگری را ساعت 5:45 به مدت 30 دقیقه در امامزاده هاشم داشتیم . ارتفاع اندازه گیری شده توسط دستگاه جی پی اس 2591 متر از سطح دریا و فشار هوا 1013 میلی بار از سطح آزاد دریا بود . رصدگاه مورد نظر در ارتفاع کمتری به عدد 2192 متر قرار داشت که پس از توقف 30 دقیقه ای , اعضا به درون اتوبوس فراخوانده شدند و جهت رسیدن به آنجا راه را در پیش گرفتند . در طول مسیر با آبمیوه و کیک پذیرایی شدیم و همچنان محو تماشای مه زیبا وابرهای نزدیک به سطح زمین بودیم و بینهایت لذت می بردیم . رأس ساعت 7 عصر در محدوده ی بازی از منطقه ی پلور جهت گوش سپردن به فرمایشات جناب مهندس عتیقی و برنامه های مورد اجرا در طول شب , توقفی کوتاه داشتیم . در آن بین افراد مشغول به استقرار تلسکوپهایشان جهت رؤیت  ماه زیباکه در موقعیت تربیع اول بود , شدند . پس از آن جناب آقای عتیقی توضیحاتی در ارتباط با نحوه ی قطبی ساختن , خطی کردن و قلق گیری تلسکوپ ارایه دادند . پس از صرف شام حدود ساعت 10:30 شب  وضعیت موقت مه آلود پیش آمده برطرف و همگی برای اجرای برنامه اصلی رصدی و عکاسی نجومی به رصدگاه اصلی رهسپار شدیم .

پس از رسیدن به رصدگاه اصلی به دلیل مه شدید در آن منطقه زمان رصد و عکاسی کمی به تعویق افتاد اما لحظاتی بسیار خوش را در جوار جناب آقای شبانی گذراندیم و از تجربیات بس غنی ایشان در ارتباط با نحوه همکاری با انجمن نجوم آماتوری و  آشنا ساختن و همسوسازی باقی عزیزان با این علم , بهره مند شدیم . در این میان جناب آقای پورایوانی نیز اسلاید شوهایی را برای اعضا به نمایش گذاشتند که برای اعضا بی بهره نبود .

کم کم جو آسمان روبه بهبودی می رفت و ستاره ها و صور فلکی خود را از پس پرده ابری نمایان می ساختند که این خبری نیک برای اعضا گروه عکاسی بود . پس از حدود 1 ساعت آسمانی کاملأ صاف داشتیم و اعضا به چند دسته تقسیم شدند : گروهی برای عکاسی نجومی به همراهی آقای پورایوانی به قسمتی دیگر از محدوده رفتند و گروهی با آقای شبانی جهت رصد صور فلکی همراه شدند و گروهی دیگر با جناب مهندس عتیقی . البته ناگفته نماند که چند نفری از اعضا به دلیل سرمای زیاد به صورت پیچیده در پتوهای مسافرتی بر روی زیراندازها نشسته و به همان صورت به آسمان می نگریستند . پس از تعیین جهت های سماوی حدود ساعت 2:30 بامداد موفق به رصد سیاره مشتری در محدوده ی شرقی آسمان به همراه 4 قمر گالیله ایش شدیم . افراد سریعأ مشغول به عکاسی از این سیاره زیبا ی معروف به خورشید ناکام ویا سپر منظومه ی شمسی شدند .

رصد شبانه
رصد شبانه

در طول شب صورت فلکی گاو(ثور) وخوشه پروین زیبای آن، اژدها ، مثلث زمستانی ، ماهی، ذات الکرسی ، آندرومدا ، تاج شمالی ، مثلث تابستانی و بسیاری از صور در حال طلوع و در اواخر شب صورت فلکی شکارچی، سگ بزرگ، دوپیکر و  سگ کوچک و... را رصد کردیم .

شبی سرد را به همراه گرمای انرژی بخش کیهانی و نوشیدنی گرم و کیک مسئولین برنامه سپری نمودیم . حدود ساعت 5 بامداد هوا حالت گرگ و میش به خود گرفت که به صبح کاذب نیز معروف است و کم کم امکان رؤیت فلق برایمان محیا شد . پس از یک عکس دسته جمعی با اعضا به همراه پس زمینه ی زیبایی از کوه سر به فلک کشیده ی دماوند , ساعت 7 بامداد رصدگاه را به مقصد تهران , محل انجمن ترک گفتیم و رأس ساعت 9:30 به آنجا رسیدیم .

رصد صبحگاهی
رصد صبحگاهی

این سفر تجربه ای بس زیبا و خاطره انگیز را برای تمامی اعضای عاشق راه نجوم و این مسیر یزدانی در پی داشت . توصیف زیبایی دریافت انرژی کیهانی پس از یک شب رصدی , کاری است بس دشوار که تحت هیچ شرایط با گفته ها و شنیده ها قابل انتقال نیست . باید همراه وعاشق بود و از نزدیک این مهم را حس کرد و از درون آنرا در خود جاری ساخت .

به امید همراهی همگی شما عزیزان در برنامه های رصدی دیگر .

در پایان از اساتید عزیزمان ، جناب آقای عتیقی ، شبانی و پورایوانی  تشکر ویژه ای را به عمل می آوریم و برای این بزرگواران و همراهی همیشگی استادانه ی ایشان با علاقه مندان به نجوم ، شادمانی ، تندرستی و پیروزی خواستاریم...

نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محسن
(مهمان)
جمعه 22 شهریور 1392 - 21:38

سلام
اولین بار بود که گزارش برنامه ها را دیدم
اگر امکان اطلاع رسانی برنامه ها به صورت SMS و یا ایمیل ممکن شود ممنون می شوم
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
جمعه 22 شهریور 1392 - 21:43

سلام
در خبرنامه سایت عضو شوید(در صفحه اصلی) تا آخرین اخبار نجوم ایران و جهان از جمله اخبار برنامه‌های رصدی برای شما ایمیل شود.
مریم دولت مدنی
(مهمان)
جمعه 22 شهریور 1392 - 23:46

سلام.
خیلی خیلی ممنونم از همه دوستان همه چیز عالی بود.
به امید شب های رصدی آینده ....
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
شنبه 23 شهریور 1392 - 08:29

ممنون از درج سریع مطلب در سایت...
اما فکر میکنم عکس جدیدی برای شما ارسال کردم آقای شبانی...
از عکسهای همین رصد است. :-)
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
شنبه 23 شهریور 1392 - 10:33

خواهش میکنم - عکس پروفایلتون به روز شد
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 24 شهریور 1392 - 18:27

سلام لطفا عكس هارو به ايميل بچه ها بفرستيد ممنون.
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 24 شهریور 1392 - 18:35

سلام اين مطلب يادتون رفت كه يك گروه 5 نفره كه همه نوجوان بودند كمي دورتر شده و با يك تلسكوپ شكستي ديگر مشغول به رصد شدند و 2 نفر از آنها هم امتحان عملي دوره نجوم رصدي داشتند كه صبح حدود ساعت 4 و 30 دقيقه جناب مهندس عتيقي از آنها امتحان گرفتند.
فربد کبیری
(دیدگاه‌ها: 0)
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 16:10

نتيجه امتحان رو بگو كه آقاي عتيقي گفت اصلا بهتره ثبت نكنه و دوباره امتحان بديد.
فربد کبیری
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 25 شهریور 1392 - 13:44

واقعا رصدش عالی بود البته یه سری هم از سرما مجبور شدن که برن تویه اتوبوس و بخوابند :) !!
سوره صادقی
(دیدگاه‌ها: 25)
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 01:30

آسمان چنان صاف شد که جای خیلی از اجرام مسیه را می‌شد به صورت لکه‌های روشن- البته محو- دید.
خیلی خوب بود.
سرمای پلور حقیقتاً می‌ارزد...
فربد کبیری
(دیدگاه‌ها: 0)
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 18:10

من ااون شب هم ااز مشتری و هم از ماه تونستم عکس بگیرم.
البته از سه تا از قمر های مشتری تونستم عکس بگیرم
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
جمعه 29 شهریور 1392 - 22:13

یه عکس هم از خورشید از پشت solar viewing glass گرفتیم اون عکس خیلی خوب دراومد.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون