»
»
»
همنشینی ماه امشب و دل کژدم

همنشینی ماه امشب و دل کژدم
چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 11:45 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 13532 بازدید | 0 دیدگاه
همنشینی ماه امشب و دل کژدم
همنشینی ماه و دل کژدم در شامگاه 20 شهریور 1392 تصویر تهیه شده توسط نرم افزار استلاریوم فارسی

چهارشنبه 20 شهریورماه 1392، بعد از غروب خورشید، حدود ساعت 20:30، کره ماه و ستاره دل کژدم (قلب العقرب) در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند.

دل کژدم ستاره آلفا و روشن‌ترین ستاره صورت فلکی کژدم است و ستاره‌ای ابر غول از رده طیفی M1.5 Ib باقدر 1.03 می باشد که تغییراتی بین قدر 1.2 تا 0.9 درفاصله زمانی حدود 6 سال دارد.
این ستاره قرمز رنگ بوده در فاصله 604 سال نوری قراردارد. قطر آن حدود700 برابر خورشید بوده و در صورتی که در جای خورشید قرار می گرفت تا نزدیکی مدار مشتری رادر دل خود جای می داد. قدر مطلق آن منفی 5.13 ، درخشندگی آن بیش از 10000 برابر خورشید و دمای سطحی آن در حد 2700 درجه کلوین است.

این ستاره در هاله ای از گازهای درخشان که از خود ستاره بیرون می‌آیند قرار دارد و این مسئله اندازه‌گیری بعضی از کمیتهای آن را مشکل کرده است.به دلیل دمای کم، بیشترین انرژی برون داد این ستاره در ناحیه مادون قرمز طیف قرار دارد. درخشندگی این ستاره در طیف مادون قرمز 65000 برابر خورشید است. جرم این ستاره 15 تا 18 برابر جرم خورشید است و با توجه به این جرم احتمالاً در چند میلیون سال آینده یا همین امشب به یک ابرنواختر تبدیل خواهد شد.

این ستاره روشن تر عضو اجتماع ستاره ای عقربی قنطورسی است که نزدیکترین اجتماع ستاره ای OB می باشد. این ستاره دارای همدمی آبی رنگ از رده طیفی B4Ve است که قدر آن 5.4 و در فاصله 3 ثانیه قوسی از آن قرار دارد. قطر آن 4 برابر خورشید، دمای آن 18000 درجه و درخشندگی آن احتمالاً 1900 برابر خورشید است. دوره چرخش آن به دور ستاره دل کژدم حدود 900 سال و فاصله واقعی آنها در حد 550 واحد نجومی است. جرم این همدم 7 تا 8 برابر خورشید است و احتمالاً در آینده به یک ستاره کوتوله سفید ابر جرم تبدیل خواهد شد.

دیدن این ستاره همدم که در ضمن احتمالاً چشمه امواج رادیویی ضعیفی هم می باشد به دلیل درخشندگی بسیار زیاد قلب‌العقرب بسیار مشکل است. این ستاره در سال 1819 زمانیکه ماه از جلوی ستاره  دل کژدم می گذشت و نور آن پوشیده شده بود کشف شد. کلمه Antares (نام لاتین این ستاره) به معنای رقیب بهرام (مریخ) است چرا که از لحاظ سرخی به مریخ شبیه بوده و از آنجایی که در نزدیکی دایره البروج قرار دارد گهگاهی با سیاره بهرام اشتباه گرفته می شود.

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون