مسير :
يافتن هيولاي مغناطيسی عجيب مخفي شده در درون یک ستاره مرده

شنبه 16 شهريور 1392 - 12:39 | شاخه : | مترجم : حمیدرضا خاکدوست | 7397 بازدید | 0 دیدگاه
يافتن هيولاي مغناطيسی عجيب مخفي شده در درون یک ستاره مرده
تصوير هنرمندانه از يك حلقه مغناطيسي در ستاره نوتروني SGR 0418

طبق گزارش ستاره شناسان در فرورفتگيهاي يك ستاره مرده ميدان مغناطيسي بسيار قوي پنهان شده كه به شكل اشعه هاي X  از سطحش ناگهان شروع به فعاليت مي كند .

طبيعت شگفت آور جرم  SGR 0418+5729  بعد از 3 سال مشاهدات توسط چندين تلسكوپ كه در ابتدا يك ميدان مغناطيس ضعيف در آنجا را نشان مي داد ، آشكار گرديد.

مقامات رسمي آژانس فضايي اروپا در بيانيه اي تشريح كردند كه كشف هيولاي مغناطيسي نياز به يك تكنيك تحليلي دارد. در صورت تاييد ، دانشمندان مي توانند درك چگونگي تشكيل ميدانهاي مغناطيسي و تقويت آنها در ديگر ستاره هاي نوتروني كه از بقاياي انفجارات ستاره اي مي باشد را باز نويسي نمايند ( 10 ستاره اسرار آميزي كه تا كنون كشف شده اند )

اسرار مغناطيسي

دانشمندان مي گويند :SGR 0418   بعنوان يك ستاره نوتروني در فرم كوچكش ، هسته يك ستاره عظيم مي باشد كه سوختش مصرف شده و به صورت يك ابرنواختر منفجر مي شود . "ستاره هاي نوتروني بسيار چگال بوده به طوري كه يك قاشق غذاخوري پر از مواد آن مي تواند وزني در حدود 10 ميليون تن داشته باشد".

برخي ستاره هاي نوتروني (از قبيل SGRs 0418) يك ستاره نوتروني مغناطيسي ناميده مي شود زيرا آنها داراي يك ميدان مغناطيسي عظيم مي باشند. اما وقتي SGR 0418  در ژوئن 2009 كشف گرديد دانشمندان معتقد بودند كه اين جرم در واقع داراي يكي از ضعيفترين ميدانهاي مغناطيسي بوده كه تا كنون كشف گرديده است : حدود 100 مرتبه پايين تر از ستاره هاي نوتروني مغناطيسي معمولي  .

فهم اين نتايج چالشي ايجاد نمود . Andrea  Tiengo  سرپرست محققان بعنوان يك ستاره شناس از انستيتو مطالعات پيشرفته در ايتاليا در بيانيه اي گفت : اگر چه ما حدث مي زنيم كه SGR 0418  داراي يك ميدان مغناطيس قوي مخفي شده مي باشد اما آن خارج از تكنيكهاي تحليلي قابل دسترس ما مي باشد .

بنابراين  تيم Tiengo يك روش جديدي براي اندازه گيري ميدان مغناطيسي اجرام  به كار گرفت. درروش سنتي با ستاره هاي نوتروني مغناطيسي كه هر چند ثانيه مي چرخند و اينكه سرعت چرخش ستاره چه مقدار در طول زمان كاهش مي يابد مهم به نظر ميرسد. اما در اين مورد ، دانشمندان به جاي روش سنتي ، تغيرات در ارسالهاي اشعه هاي x از SGR 0418  در طي چرخش 9 ثانيه اي را بررسي نمودند . دانشمندان پس از آن متوجه شدند كه روشنايي  اشعه x  در SGR 0418   در يك لحظه  در زمان چرخش خود ناگهان افت مي كند. دانشمندان مي پندارند معني آن اين مي باشد كه چيزي اشعه هاي X  را جذب مي كند.

مشاهدات جديد نشان مي دهد كه در مناطق كوچكي از SGR 0418  - كه مي تواند فقط به وسعت چند صد فوت باشد – اشعه هاي X توسط پوشش پروتوني در سطح در حال جذب مي باشند .اين ذرات كه داراي بار مثبت شده اند به دليل ناحيه مغناطيسي قوي در زير سطح ستاره نوتروني در يك منطقه كوچك به دام مي  افتند.

اگر ميدان مغناطيس بچرخد ، كه محققان معتقد مي باشند همين گونه است ، ممكن است رفتاري مشابه به نواحي ميدان مغناطيس قوي در خورشيد داشته باشد . در مورد خوشيد ، اين نواحي شراره هاي خورشيد را ايجاد مي كنند . در SGR 0418  يك پالس از اشعه هاي X زماني رخ مي دهد كه ميدان مغناطيسي در زير آن ايجاد شود سپس وقتي فشار به يك ميزان خاص مي رسد ، موقتا در سطح نفوذ پيدا مي كند .

Silvia Zane  ، همكار نويسنده مشترك در آزمايشگاه دانشگاه علوم فضايي لندن مي گويد : "  اين ستاره هاي نوتروني مغناطيسي يك ميدان مغناطيس قوي درون خود دارند اما در زير سطح پنهان مي باشند . تنها راهي كه شما مي توانيد روزنه اي در سطح را تشخيص دهيد جايي مي باشد كه ميدان مغناطيس پنهان شده  و مي تواند به سطح نفوذ نمايد . "

اين مطالعه بر اساس مشاهدات انجام شده با تلسكوپ فضايي اشعه X  نيوتني XMM در آژانس فضايي اروپا مي باشد. نتايج در ماه آكوست 2013 در مجله  Nature شماره 14 منتشر شده است.

درباره مترجم