***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
29 باشگاه‌ نجوم در رصدخانه ابن صلاح همدانی

29 باشگاه‌ نجوم در رصدخانه ابن صلاح همدانی
شنبه 16 شهریور 1392 - 12:27 | شاخه : | منبع : خبرگزاری فارس | 17861 بازدید | 0 دیدگاه
29 باشگاه‌ نجوم در رصدخانه ابن صلاح همدانی
مرکز اخترشناسی و رصدخانه ابن صلاح همدانی در همدان

رصدخانه ابن صلاح همدانی در سال 1382 و در روز تغییر قبله مسلمین (20 اسفند ماه) با حضور نماینده محترم وقت همدان و تنی چند از اساتید بنام نجوم (میهمان انجمن نجوم آماتوری ایران)، مسؤولین محترم منطقه ای و شیفتگان آسمان در شهر همدان افتتاح گردید. این مرکز اختصاصی نجومی با حدود 700 متر مربع زیر بنا بر فراز تپه ای در شرق این شهر و با طراحی، ساخت بخش‌های تخصصی و تجهیز آن، اولین تجربه کاری انجمن نجوم اماتوری ایران برای ایجاد مراکز توانمند نجومی با هدف تمرکز زدایی از پایتخت با همکاری شهرداری همدان به اجرا در آمد.

انجمن نجوم آماتوری ایران

 


 

مسئول مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی گفت: تاکنون 29 باشگاه نجوم توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی برگزار شده است.

اکرم باقرپور از برگزاری 29 باشگاه نجوم توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی خبر داد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این باشگاه‌ها، ارتقای سطح علمی و آموزشی اعضاء مرکز و نیز عموم همشهریان است.

وی خاطرنشان کرد: این باشگاه‌ها توسط گروه‌های پژوهشی مرکز با موضوعات متنوع ستاره‌شناسی شامل اخبار نجومی، پدیده‌های آسمان هر ماه، کلیپ و تصاویر نجومی و... برگزار می‌شود.

مسئول مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی بیان داشت: در این باشگاه‌ها اعضاء مرکز به ارائه کنفرانس‌های علمی با موضوعات مختلف نجوم می‌پردازند که در بیست و نهمین باشگاه به کشف ذره هیگز پرداختند.

وی با بیان اینکه این مرکز اخترشناسی وابسته به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان است، افزود: این مرکز به عنوان یکی از فعالترین مراکز نجوم آماتوری در ایران با حضور بیش از یک هزار نفر عضو، به برگزاری کلاس‌های نجوم می‌پردازد.

باقرپور گفت: این مرکز در طی سال میزبان دانش‌پژوهان و علاقمندان به نجوم در کلاس‌های آموزشی و گروه‌های پژوهشی با امکانات آموزشی از قبیل گنبد آسمان، گنبد تلسکوپ، کتابخانه و سالن سمینار است.

*برگزاری کلاس‌های آموزشی نجوم

وی در خصوص کلاس‌های آموزشی نجوم بیان داشت: این کلاس‌ها با هدف ارتقاء سطح دانش نجوم در سطوح مختلف مقاطع تحصیلی شامل دوره‌های مقدماتی نجوم، دوره‌های تکمیلی از جمله نجوم رصدی، کیهان‌شناسی، اخترفیزیک و کلاس‌های آشنایی با نرم‌افزارهای رایانه‌ برگزار می‌شود.

مسئول مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی گفت: این کلاس‌ها به صورت دوره‌های سه ماهه برگزار شده و در پایان هر دوره پس از آزمون به کسانی که نمره و حد نصاب لازم را کسب کرده‌ باشند گواهی پایان دوره اعطاء می‌شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه و گروه‌های پژوهشی در مرکز اخترشناسی فعالیت گسترده‌ای دارند، ابراز داشت: کتابخانه مرکز اختر شناسی ابن صلاح همدانی با بیش از 3 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف همچون نجوم، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم رایانه، تاریخ، ادبیات، فلسفه و... در راستای فعالیت گروه‌های پژوهشی و علاقمندان به کتاب، مکانی بسیار مفید است.

باقرپور به گروه‌های پژوهشی اشاره کرد و افزود: گروه‌های پژوهشی در این مرکز متشکل از اعضایی است که علاقمند به پژوهش در موضوعات علمی هستند که حاصل این پژوهش‌ها به صورت سمینارهای ماهانه به سمع و نظر دیگر اعضای مرکز می‌رسد.

وی با بیان اینکه دست‌سازه‌های نجومی و ریاضی این گروه‌ها در نمایشگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله گروه‌های پژوهشی فعال در مرکز می‌توان به گروه رصدی، گروه ابزار رصدی، گروه تحقیقاتی پدیده‌های نجومی و گروه رویت هلال اشاره کرد.

*گروه رؤیت هلال مرکز اخترشناسی ابن صلاح، از پایگاه‌های هلال رؤیت ماه غرب کشور

مسئول مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی بیان داشت: این مرکز از سوی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری به عنوان یکی از پایگاه‌های رؤیت هلال ماه در غرب کشور تعیین شده و هر ماه با شروع ماه مبارک رمضان و شوال، گزارش‌های رویت هلال را به این ستاد ارسال می کند.

وی اظهار داشت: مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی همواره مترصد پدیده‌های نجومی از جمله بارش‌های شهابی، خسوف(ماه گرفتگی)، کسوف(خورشیدگرفتگی) و... است و به همین مناسبت برنامه‌های رصد عمومی برگزار می‌کند.

باقرپور خاطرنشان کرد: این مرکز با داشتن بهترین رصدگران جوان فرصت مناسبی را به همشهریان می‌دهد تا هر از گاهی به دور از هیاهوی زندگی شهری به نظاره زیبایی و عظمت جهان بنشینند.

وی به عناوین و افتخاراتی که این مرکز در رقابت‌های کشوری کسب کرده اشاره و تصریح کرد: کسب مقام اول در ماراتن مسیه طی سال‌های 86 تا 90 و کسب مقام دوم ماراتن صوفی در مجموعه باستانی پاسارگاد در شهر شیراز از افتخارات مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون