*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
پرتاب ماهواره های دانشجویی ایران

پرتاب ماهواره های دانشجویی ایران
شنبه 16 شهریور 1392 - 11:55 | شاخه : | منبع : ایرنا | 6008 بازدید | 0 دیدگاه
پرتاب ماهواره های دانشجویی ایران
پرتاب ماهواره هاي دانشجويي با جديت و طبق برنامه پيگيري مي شود

قائم مقام سازمان فضایی گفت: در دولت یازدهم پرتاب ماهواره های دانشجویی با جدیت و طبق جدول برنامه زمانی آنهاپیگیری می شود و تغییری در برنامه های سازمان فضایی در پرتاب این ماهواره ها و همچنین پروژه اعزام انسان به فضا ایجاد نشده است.

دکتر حمید فاضلی اظهار داشت: اگر تاکنون تاخیری در پرتاب ماهواره های دانشجویی داشته به دلیل نقص فنی این ماهواره ها در نمونه فضایی است و این محموله ها مشخصات و ویژگی های فنی لازم را برای پرتاب ایجاد نکرده اند. 
قائم مقام سازمان فضایی خاطرنشان کرد: این در حالی است که برخی از منابع دانشگاهی اعلام کرده اند که نمونه فضایی ماهواره های دانشجویی آماده شده است و به دلیل تغییرات در سازمان فضایی پرتاب نمی شود، اما سرپرست این سازمان (ترکان) بر پیگیری تمامی برنامه های فضایی تاکید دارد. 
دکتر علیرضا رهایی رییس دانشگاه امیرکبیر پیشتر دراین زمینه گفته بود: قراربود تا ماهواره زهره در بهار سال جاری پرتاب شود اما با توجه به تغییراتی که در سازمان فضایی پیش‌‌آمده است منتظر آماده شدن سیستم بالابرنده هستیم و به محض آماده شدن سیستم بالابرنده ناهید به فضا ارسال می‌‌شود. 
به گفته وی ماهواره زهره به عنوان نخستین ماهواره‌هایی که در دولت یازدهم به فضا پرتاب می‌شود مطرح است. 
رهایی همچنین درباره آخرین وضعیت ماهواره آت ست که توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته می شود، گفته بود: نمونه پروازی ماهواره آت ست آماده شده و بحث اصلی الان روی پرتاب گر است که سازمان فضایی با حمایت نیروهای مسلح بحث پرتاب گر را دنبال می کنند. 
همچنین دکتر رضا روستاآزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف نیز در مورد پرتاب ماهواره شریف ست اظهار داشت: این ماهواره چند ماهی است که تکمیل شده و در نوبت پرتاب قرار دارد؛ وی افزود: البته تا زمانی که نوبت پرتاب برای ماهواره شریف‌ست صورت گیرد از فرصت استفاده کرده و اقداماتی را در زمینه توسعه این ماهواره انجام می‌دهیم. 
به گفته روستا آزاد از فصل بهار عملیات ساخت این ماهواره به اتمام رسیده بود و تعیین زمان پرتاب برعهده سازمان فضایی کشور است. 
دکتر فتح الله امی، مدیر پروژه اعزام انسان به فضا نیز دراین زمینه از کمبود بودجه دراین زمینه گلایه کرد و گفت: طی ۲ سال ونیم قبل این سازمان با کمبود بودجه های تحقیقاتی روبرو بوده است. 
وی افزود: البته پروژه پرتاب موجود زنده به فضا (میمون از نژاد رزئوس که در سال قبل انجام شد) در زمره پروژه های سابق سازمان فضایی کشور بود. 
به گفته امی، سال قبل میمونی با استفاده از راکت سوخت جامد تا ارتفاع بیش از۱۰۰ کیلومتر به فضاپرتاب شد که مطالعات آن به سال های ۸۰ تا ۸۴ باز می گردد. 
وی به منظور پیشبرد دقیق و منظم برنامه های فضایی خواستار تقویت بودجه های تحقیقاتی فضایی شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون