***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
برترین‌های نجوم آماتوری سال 92 معرفی شدند

برترین‌های نجوم آماتوری سال 92 معرفی شدند
شنبه 16 شهریور 1392 - 11:35 | شاخه : | منبع : ایسنا | 7661 بازدید | 0 دیدگاه
برترین‌های نجوم آماتوری سال 92 معرفی شدند
همایش 13 شهریور 1392 - بزرگداشت ابوریحان بیرونی

همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی ستاره شناس نامدار کشورمان و گرامیداشت سیزدهمین سالروز تاسیس انجمن نجوم آماتوری ایران با استقبال علاقه مندان دانش ستاره شناسی و همراهی اساتید این حوزه درسالن اصلی مجموعه فرهنگی تاریخی برج آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم شاه علی، مدیر مجموعه فرهنگی و هنری آزادی طی سخنان کوتاهی با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت و تاکید ایشان بر توجه بیشتر به حوزه علم و ترویج آن گفت: یکی از برنامه های رییس جمهور نیز بحث حمایت از ان جی او ها و گروه های خودگردان و خودجوش بود که امیدواریم این قول نیز عملیاتی شود و بخش خصوصی ما بتواند به صورت جدی و کارامد رشد کند.

وی با ابراز تاسف از این که بسیاری از شهروندان تهرانی از وجود مجموعه ارزشمند برج آزادی آگاه نیستند از مردم ایران دعوت کرد تا از این مجموعه فرهنگی تاریخی بازدید به عمل آورند.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری: گاهی هنگام دیدن یک هلال بحرانی اشک ریخته‌ام

علیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و منجم آماتور برگزیده سال 92 انجمن نجوم آماتوری هم طی سخنانی خطاب به علاقه‌مندان حوزه نجوم تصریح کرد: اگر علاقه‌مند هستید که وارد بحث نجوم شوید از ابتدا یک هدف عالی برای خودتان ترسیم کنید و در انتخاب هدفتان به ایده‌آل‌ها بنگرید.

وی افزود: افراد علاقه‌مند به بحث نجوم که ابزار رصد ندارند، فکر نکنند که نمی‌توانند به این حوزه ورود یابند، چرا که حتی با چشم عادی نیزمی‌توان رصد داشت.

بوژمهرانی همچنین خطاب به افراد فعال در حوزه نجوم نیز تاکید کرد: عرصه را برای سایر گروه‌های نجومی کشور تنگ نکنید و اجازه دهید که افراد علاقه‌مند به این حوزه ورود پیدا کنند.

وی در ادامه به بیان خاطراتی کوتاه از فعالیت‌های خود در حوزه نجوم پرداخت و گفت: من از دوران نوجوانی به سیاره ناهید علاقه مند بودم. در اواخر دهه 60 با تلسکوپ 6 سانتی متری آسمان را تماشا می کردم. در سال 74 با کمک پنج میلیون تومانی شهردار اصفهان، مرکز نجوم ادیب را در اصفهان تاسیس کردم که اولین برنامه این مرکز برگزاری نمایشگاهی به مدت یک ماه بود.

آماتور نمونه سال92 و پژوهشگر رویت هلال کشورمان با بیان اینکه در سال 80 عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری شده است، گفت: انتظار تماشای رویت هلال یک عشق بسیار شیرین است که سال‌ها مرا به دنبال خود کشانده است. گاهی حتی پنج سال طول می‌کشد تا یک هلال بحرانی را بتوان دید و گاهی هنگام دیدن این هلال اشک ریخته‌ام.

بوژمهرانی در خاتمه سخنانش خطاب به علاقه مندان به انجام فعالیت های علمی گسترده، گفت: این دسته از افراد سعی کنند تا با یافتن علایق مشترک، حلقه های مشترکی را شکل دهند چرا که این حلقه های مشترک به شما کمک می کند تا از سوی ارگان های علاقه مند مورد حمایت مالی قرار گیرید.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از بوژمهرانی به عنوان آماتور نمونه سال 92 تقدیر به عمل آمد.

آموزش بیش از هشت هزار دانش‌پژوه در مرکز نجوم ادیب اصفهان

مزروعی، رییس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان نیز طی سخنانی در این مراسم، گفت: در حال حاضر دو هزار و 530 نفر عضو این مرکز هستند اما اعضای فعال مرکز 200 نفر می‌باشند.

وی با بیان اینکه مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان از سال 74 فعالیت خود را با برگزاری اولین نمایشگاه نجوم و اختر‌شناسی اصفهان در طول ایام ماه رمضان در محل فعلی باغ غدیر آغاز کرد، گفت: دومین نمایشگاه نیز در سال 75 در نگارستان امام خمینی (ره) با استقبال بیش از 30 هزار شهروند علاقه‌مند به نجوم، دانشجویان و اساتید برگزار شد.

رییس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: استقبال علاقه‌مندان به این حوزه مسوولان را بر آن داشت که فعالیت مرکز را به صورت متمرکز از سال 76 در محل فعلی آموزش نجوم ادیب در خیابان سعادت‌آباد دنبال کنند.

مزروعی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط این مرکز گفت: تاکنون بیش از هشت هزار دانش‌پژوه در این کلاس‌ها شرکت کردند که این دسته از دانش‌پژوهان متشکل از تمامی مقاطع تحصیلی اعم از دبستان تا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

به گفته وی، تاکنون 280 رصد عمومی در سطح شهر توسط این مرکز برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، طی این همایش از مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان به عنوان گروه نجومی نمونه کشور در سال جاری تقدیر به عمل آمد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری، رییس انجمن نجوم ایران هم طی سخنانی با بیان اینکه دانشمندان و محققان نجوم ایرانی در میان سایر دانشمندان جهان در محافل علمی از جایگاه و احترام بسیاری برخوردارند، تصریح کرد: این موضوع به خاطر وجود بزرگ‌مردانی چون ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا است.

رییس انجمن نجوم ایران هم‌چنین با اشاره به نقش موثر تلسکوپ در تاریخ علم نجوم تصریح کرد: از ویژگی‌های علم نجوم این است که هر گروهی را به دور خود جمع کرده است. این در حالی است که ورود به سایر رشته‌های دیگر از جمله ریاضی و فیزیک نیازمند تخصص است.

به گزارش ایسنا، همچنین در این همایش از کتاب "طراحی و ساخت تلسکوپ‌های اپتیکی و رادیویی " اثر دکتر سعدالله نصیری قیداری که حاوی تجربیات چند ساله وی است به عنوان کتاب نجومی برگزیده سال تقدیر به عمل آمد.

دکتر جعفر آقایانی چاووشی استادیار تاریخ علم دانشگاه صنعتی شریف و ژوسیو فرانسه نیز در سخنانی به شخصیت بیرونی پرداخت و در وصف ابوریحان بیرونی، وی را یک شخصیت چند بعدی خطاب کرد.

براساس این گزارش دراین همایش انتشارات گیتاشناسی به عنوان انتشارات برتر نجومی با بیش از چهار دهه فعالیت در زمینه نشر آثار نجومی معرفی و تقدیر شد.

تجلیل از مهندس غزنی به عنوان یکی از پیشکسوتان نجوم آماتوری با بیش از نیم قرن سابقه ترویج علم ستاره شناسی در کشور از دیگر برنامه های این همایش بود.

در برنامه پایانی این مراسم از کتاب «بر آستان جانان» حاوی دستاوردها و فعالیتهای سالیان اخیر انجمن نجوم آماتوری ایران در زمینه ترویج دانش ستاره شناسی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در خاتمه این برنامه که برای جانمایی روز ملی ستاره شناسی در سالروز بزرگداشت بیرونی به اجرا در آمد از حضار برای رصد آسمان در کنار برج فرهنگی تاریخی آزادی و مشاهده مراسم نور افشانی اطراف برج که برای اولین بار با رویکرد گرامیداشت مناسبت‌های علمی انجام می گرفت، دعوت به عمل آمد. همچنین طی این مراسم امکان بازدید از مجموعه برج آزادی برای شرکت‌کنندگان فراهم شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون