***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 28 فروردین 1403 | 6 شوال 1445 | 16 آوریل 2024

«روز ملی نجوم»
شنبه 16 شهریور 1392 - 11:22 | شاخه : | منبع : ایسنا | 11156 بازدید | 0 دیدگاه
«روز ملی نجوم»
نامگذاری روز ابوریحان بیرونی به عنوان «روز ملی نجوم»

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به پیشنهاد انتخاب روز ملی نجوم، گفت: درکنار روز جهانی ستاره شناسی، روز ملی آن با همه قدرت و اعتبار کشور دراین حوزه نیاز است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود عتیقی طی سخنانی درهمایش بزرگداشت حکیم ابوریحان بیرونی و همچنین سیزدهیمن سالروز فعالیت انجمن نجوم آماتوری ایران که در محل مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد با اشاره به تاریخچه راه اندازی این انجمن گفت: به دنبال کسوف سال 1374 و بارش‌های شهابی اسدی جذاب سالهای 76 و 77، ایده ایجاد یک محفل رسمی آماتوری در ایران همانند دیگر کشورها مطرح شد و با خورشیدگرفتگی سال 1378 این نیاز عینیت یافت.

وی افزود: سالیان سختی را پشت سر گذاشتیم و اکنون سربلند و پرافتخار در سالروز بزرگداشت بیرونی اخترشناس نامدار تاریخ علم کشورمان برنامه ای را برای علاقه مندان این حوزه عرضه می داریم.

عتیقی به تقدیر ازاستاد غزنی با بیش از نیم قرن ترویج علم ستاره شناسی در کشورمان طی این همایش اشاره کرد وگفت: نکوداشت ها از سال 83 با نکوداشت استاد صیاد در فرهنگسرای بهمن آغاز و با اعطای لقب پدر نجوم آماتوری به مهندس دالکی ادامه یافت و اکنون در خدمت مهندس سرافراز غزنی، پدر بزرگ نجوم آماتوری کشور در این برنامه هستیم.

عتیقی افزود: معرفی آماتورنمونه درهرسال گام دیگری بود که از سال 85 با تقدیراز محسن شبانی مدیر فعلی وبگاه انجمن آغاز شد و امروز در خدمت علیرضا بوژمهرانی از استان و شهر اصفهان هستیم که نه فقط فعالیتهای آماتوری داشته اند، بلکه با اخلاق و منش در خور تقدیر این سالها را پشت سر گذاشته است.

وی ادامه داد: گروه نجوم نمونه نیز یکی از پیشنهادات و اقدامات انجمن نجوم آماتوری ایران بوده است که امسال گروه دیگری با دیرینه فعالیتی بسیار یعنی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان مورد تقدیر قرار می گیرد.

عتیقی با بیان اینکه امسال دو ایده نو دیگر هم در همایش سالانه انجمن نجوم آماتوری محقق شده است، گفت: یک موضوع معرفی کتاب برتر سال است که در فعالیتهای آماتوری موثر واقع شده و کاربردی نیز باشد که طی آن کتاب «طراحی و ساخت تلسکوپهای اپتیکی و رادیویی» اثر دکتر سعدالله نصیری قیداری رییس انجمن نجوم ایران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه دیگر ایده نو امسال تقدیر از انتشارات برتر نجومی است، اضافه کرد: امسال انتشارات گیتاشناسی با بیش از چهار دهه فعالیت سخت کوشانه در حوزه کتب علمی به ویژه نجوم، در این همایش مورد تقدیر قرار گرفته است.

عتیقی با بیان اینکه سال گذشته از پیشنهاد روز ملی نجوم در فرهنگسرای سرو رونمایی و مکاتبات آن با مبادی مختلف، صورت گرفت، گفت: روز ملی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نامگذاری مناسبت ها و برخی مراجع ذیصلاح به تصویب رسد اما امسال با این همایش آنهم در روز بزرگداشت بیرونی و برنامه های متنوع آن بیش از پیش توان جامعه نجومی کشور را برای اداره چنین فعالیتی مطرح می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در کنار روز جهانی ستاره شناسی، انتخاب روزی به عنوان روز ملی نجوم نیاز است خاصه آنکه در فصل تابستان از آسمان و شرایط به مراتب بهتری نسبت به بقیه فصول برخوردار بوده و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان نیز محسوب می‌شود که امید است این پیشنهاد با همراهی و پشتیبانی اساتید حاضر و مراکز ذیربط عملی گردد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در پایان از همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین بنیاد رودکی و مجموعه فرهنگی تاریخی آزادی در برگزاری همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی تقدیر کرد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون