***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
بررسی چهار سایت فرود برای مأموریت مریخ 2016

بررسی چهار سایت فرود برای مأموریت مریخ 2016
شنبه 16 شهریور 1392 - 11:14 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2810 بازدید | 0 دیدگاه
بررسی چهار سایت فرود برای مأموریت مریخ 2016
نقشه ناسا از سایت های فرود احتمالی کاوشگر InSight

محققان ناسا در حال بررسی چهار گزینه سایت فرود کاوشگر جدید مریخ در سال 2016 هستند.

کاوشگر سه پا InSight Mars lander با هدف بررسی هسته سیاره سرخ، ماه مارس سال 2016 میلادی راهی فضا شده و شش ماه بعد بر سطح این سیاره فرود خواهد آمد.

«مت گلومبک» از محققان زمین شناسی آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ناسا و سرپرست تیم بررسی سایت های فرود تأکید می کند: در حال حاضر چهار سایت فرود ایمن برای این کاوشگر در نظر گرفته شده است که عمدتا صاف، دارای سنگ های اندک و شیب بسیار کم هستند.

مأموریت کاوشگر InSight با بودجه 425 میلیون دلاری با هدف تعیین جامد یا مایع بودن هسته مریخ و علت فقدان صفحات تکتونیکی بر روی پوسته این سیاره عنوان شده است.

چهار گزینه در نظر گرفته شده برای فرود این کاوشگر در نزدیک یکدیگر و در منطقه استوایی مریخ موسوم به Elysium Planitia قرار دارند.

بر روی نقشه ناسا، سایت های احتمالی فرود در شمال دهانه گیل در نزدیکی محل فرود مریخ نورد کنجکاوی و شمال غرب دهانه گوسف در نزدیکی محل فرود مریخ نورد روح واقع شده اند.

محققان ناسا برای بررسی این سایت ها از مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO) استفاده کرده و تصمیم نهایی را در این خصوص اتخاذ می کنند.

«بروس براندت» محقق اصلی این پروژه خاطر نشان می کند: اهداف علمی مأموریت کاوشگر InSight مربوط به منطقه خاصی از مریخ نیست و تمرکز اصلی در این مأموریت تنها مطالعه دقیق هسته سیاره است.

علت انتخاب منطقه Elysium Planitia برای محل فرود، شانس بالای موفقیت مأموریت این کاوشگر برای بررسی هسته سیاره عنوان شده است؛ همچنین فرود کاوشگر در نزدیکی خط استوای مریخ، نور مورد نیاز برای شارژ شدن آرایه های خورشیدی را تضمین می کند.

این کاوشگر مجهز به لرزه سنج و میله حفاری است که تا عمق 2.7 تا 4.5 متری داخل سیاره نفوذ می کند؛ محققان امیدوارند در این مأموریت به درک بهتر ساختار سنگی این سیاره دست پیدا کنند.

مأموریت InSight یکی از چندین مأموریت ناسا برای بررسی مریخ محسوب می شود؛ مدارگرد جدید Maven اواخر سال 2013 با هدف بررسی جو سیاره سرخ راهی فضا خواهد شد.

مریخ نورد جدید نیز بر پایه مریخ نورد کنجکاوی طراحی شده و تا سال 2020 راهی این سیاره خواهد شد؛ آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ نیز برنامه پرتاب مدارگرد جدید و یک مریخ نورد را در قالب برنامه ExoMars‌ در نظر گرفته است

طرحی از کاوشگر سه پای InSight‌ در حال بررسی هسته مریخ
طرحی از کاوشگر سه پای InSight‌ در حال بررسی هسته مریخ
.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون