***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
منجم آماتور نمونه 92 معرفی شد

منجم آماتور نمونه 92 معرفی شد
پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 14:10 | شاخه : | نويسنده : روابط عمومی | 18857 بازدید | 0 دیدگاه
منجم آماتور نمونه 92 معرفی شد
علیرضا بوژمهرانی - منجم آماتور نمونه کشور در سال 1392
همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی فرصت مناسبی را برای معرفی علی رضا بوژ مهرانی به عنوان منجم آماتور نمونه کشور در سال 92 و پژوهشگر رویت هلال فراهم کرد .

سخنرانی علیرضا بوژمهرانی در همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی
سخنرانی علیرضا بوژمهرانی در همایش بزرگداشت ابوریحان بیرونی


تقدیر از آقای علیرضا بوژمهرانی به عنوان منجم آماتور نمونه کشور در سال 1392
تقدیر از آقای علیرضا بوژمهرانی به عنوان منجم آماتور نمونه کشور در سال 1392


سوابق گرانقدر ایشان را به قلم ایشان بخوانید. 


بنام خدا

سلام

من علیرضا بوژمهرانی هستم. اصل و نسبم به خراسان بر میگرده ، اما متولد خطه سرسبز استان گلستان و شهر گرگانم. بخاطر شغل پدرم ، ایامی رو در شیراز و سبزوار زندگی کردم و بعدش سالیان طولانی در تهران آروم گرفتم تا اینکه ازدواج کردم و مهاجر شدم به اصفهان ( البته منظورم این نیست که ازدواج آرامش زندگی رو به هم میزنه !!).

از بچگی به آسمون علاقه داشتم و صور فلکی رو بخوبی میشناختم . انس ویژه ای هم با سیاره ی ناهید داشتم. اون موقها که تابستونا به شمال میرفتم ، رو تپه های سرسبز و رویائی گرگان ( که دیگه اثری از اونا نیست و تا چشم کار میکنه ساختمونای جور واجور دیده میشه ) به تماشای این سیاره ی فسونگر می نشستم. سال 1367 یا 1368 بود که برای اولین بار با تلسکوپ به آسمون نگاه کردم، یه تلسکوپ کوچیک نیوتنی ، با آینه ی 10 سانتی. مثل اکثر کسایی که برای اولین بار با تلسکوپ کار میکنن ، سراغ ماه رفتم. وقتی ماه رو با تلسکوپ دیدم ، حس میکردم تصویرش 3 بعدیه. از خوشحالی پریدم توی بغل دوستم که تلسکوپ رو آورده بود. سال 1373 بود که برا خودم یه تلسکوپ شکستی خریدم با عدسی 6 سانتی متری. عالمی داشتم که نگو و نپرس ( این تلسکوپ که در واقع نقش مهمی توی راه اندازی مرکز نجوم ادیب داشته الان تو نمایشگاه مرکزه و فکر کنم دل و رودشو درآورده باشن ، البته برا تحقیقات). در سال 1374 با حمایت مسئولین شهرداری اصفهان ، مرکز آموزش نجوم ادیب رو راه اندازی کردم. در ماه رمضان همون سال برای معرفی مرکز یه نمایشگاه نجوم و اختر شناسی در اصفهان راه انداختیم که یک ماه فعال بود. برا اختتام این نمایشگاه رفتیم رصد هلال ماه شوال 1416. تاریخ شمسی اون روز رو الان به خاطر ندارم ، ولی نرم افزارا میگن دوشنبه 19 فوریه 1996 بوده. اون روز تجربه ی رویت هلال نداشتم ، اصلا و ابدا. امروز که مختصات اون هلال رو مرور میکنم ، میبینم باید به راحتی میتونستیم اون هلال رو با اون دوربین 120*20 که همراه داشتیم به دام بندازیم و یه رکورد تر و تمیز توی همون اولین رصد هلالمون برا ایران به ثبت برسونیم. ولی خوب ، نشد دیگه. من هلال رو ندیدم ، ولی اون برنامه اینقدر روم تاثیر گذاشت که کار و زندگیمو ول کردم و افتادم دنبال هلال. چن سال جسته گریخته اینکار رو انجام میدادم. اون زمونا با کسی آشنا نبودم که به من یاد بده که چه جوری باید برنامه ریزی منظمی داشته باشم تا توی شکار هلال شانس موفقیتم رو بیشتر کنم. اما از چند سال بعد بصورت مستمر و منظم ایکار رو پی گرفتم. ولی بازم یه نقطه ضعف بزرگ توی کارم بود ، اونم اینکه گزارش کارامو جمع و جور نمیکردم. مرداد ماه سال 1381 بود که تصمیم گرفتم برای حل این معضل در سطح ملی ، پایگاه اطلاع رسانی کمان آسمانی رو راه بندازم و با کمک تمام برو بچه های رویت هلالی ایران ، این گزارشا رو جمع آوری کنیم. برام جالب و دردناک بود که وقتی برای تنظیم گزارش کارای رصدیم به سراغ اونا رفتم ، خیلی از اونا رو توی سایت انجمن نجوم اردن پیدا کردم. ولی خوب ، میگن جلوی ضرر رو از هر جا بگیری ، استفادس.

چند سالی سایت کمان آسمانی رو اداره کردم تا اینکه با آغاز بکار چندین سایت اطلاع رسانی خوب و جذاب در مورد هلال ماه ، بروز رسانی کمان آسمانی رو متوقف کردم و دیگه فقط به رصد پرداختم. توی این مدت ، لحظه به لحظه ، اشتیاقم برا رویت هلال افزایش پیدا کرده. همش دنبال رکورد شکنی هم نیستم آ. اصلا" یه جاذبه ای توی این هلال هستش که عین آهن ربا منو جذب خودش میکنه. هنوزم وقتی هلال باریک ماه رو میبینم ، چشام نمناک میشه ، هنوزم با هلال حرف میزنم ، هنوزم عاشق هلالم ، اساسیه اساسی. شاید به این خاطر که هلال نشونه ای از ظرافت یاره ، ماجرای جستجوی هلال ، مثل تلاش و عطش عاشق برای دیدن معشوقه ، و هر بار دیدن معشوق ، شعله ی عشق عاشق رو افروخته تر میکنه. همه ی شاخه های نجوم ، یه حس و حال مخصوص به خودشون رو دارن ، اما به عنوان کسی که تعدادی از این شاخه ها رو بصورت آماتوری تجربه کرده ، میگم که رویت هلال یه چیز دیگس. میگین نه ، بسم الله ، یه بار رصد کنین تا دسگیرتون بشه چی میگم.

عشق و علاقه من به رویت هلال باعث شده که فقط به تلاش برا دیدن هلال بپردازم اما خب ، وقتی در یه رشته خیلی فعالیت کنی ، دستاوردهایی هم برات به همراه داره. برا من ، بعضی از این دستاوردها از این قراره :

18 ساله دارم رویت هلال انجام میدم. برا رصد هلال و تدریس در همایشهای مختلف به گوشه گوشه ی ایران عزیز سفر کردم و در هر شهر و دیاری ، تلاش کردم تا گروهی رو به رویت هلال علاقمند کنم. الان یه عالمه دوستای عزیز و گرامی دارم که بعضی از اونا رو تا بحال ندیدم و فقط از طریق مکاتبه در زمینه هلال با هم دوست هستیم. بعضی از این دوستا تاثیر عمیقی در زندگی و تفکر من گذاشتن. دوست شدن با این همه دوست ، بهترین و بالاترین دستاوردی بوده که در رویت هلال نصیبم شده و بودن در کنار اونها ، بالاترین افتخارم

تا بحال بیش از 340 بار برا رصد هلال اقدام کردم. این آمار خیلی زیادیه. توی این مجموعه تا بحال چند رصد خیلی مهم انجام دادم که کمک کرده متخصصین و اهل فن از اونها برای ارائه معیارهای دقیقتر برا پیش بینی رویت پذیری هلال استفاده کنن. خودم فکر میکنم که موفقیت در رصد هلال  ذیقعده 1426 مهمترین کار رصدی بوده که تابحال انجام دادم. این رصد رکورد خاصی به دنبال نداشت اما تا دلتون بخواد ارزش علمی پیدا کرد

اوایل فقط رصد کردن برام مهم بود اما بعدا" تصمیم گرفتم یه نموره بیشتر هدفمند رصد کنم و به تحقیقات علمی هم بپردازم. اولین رصد هدفمندم ، رصد هلال رمضنان 1423 بود ( 11 سال پیش ). در اون رصد هم رفتم تا هلال رو ببینم و هم معیار یالوپ رو محک بزنم. با چند سال رصد هدفمند در این زمینه متوجه شدم که این معیار چه مواقعی در پیش بینی رویت پذیری هلال دچار خطا و اشتباه میشه. نتیجه ی این کار رو به خود آقای یالوپ حضورا" گفتم. شاید به دلیل همین گفت و شنود بود که در معیارشون تغییراتی دادن.

9 سال پیش پیشنهاد استفاده از هواپیما در رویت هلال رو مطرح کردم. 8-7 باری اینکار رو انجام دادم که در 3 مورد با موفقیت در رویت همراه بود. خدا رو شکر در همون اولین بار ، رصدم موفق بود و باعث شد عید فطر سال 1425 قمری اعلام بشه. ظاهرا" اولین بار بود که در دنیا چنین موفقیتی بدست می اومد. خاطره ی خیلی خوبی از اون اولین پرواز دارم

سال 1391 در دو روز پیاپی ، دو هلال ( یکی صبحگاهی و یکی شامگاهی ) رو رویت کردم که باعث شد یه رکورد بسیار مهم جهانی در وداع تا دیدار رو به ثبت برسونم. بعضی دوستان میگن این رکورد رتبه اول دنیا محسوب میشه. سرمای شدیدی که در رصد صبحگاهی این رکورد شکنی وجود داشت باعث شد که چند روز بعد بیماری بیاد سراغم و بعد از 26 سال ، دوباره در بیمارستان بستری بشم.

بیش از 11 ساله که از هلال ماه عکس میگیرم و شاید آلبوم عکسی که از هلال دارم یکی از جالبترینها در نوع خودش باشه. این عکسها هم کاربرد علمی داره ، هم هنری. عکسام در سطح بین المللی هم مشهور شدن و شاید دیگه بیشتر من رو به عنوان یه عکاس هلال ماه میشناسن تا رصدگر هلال

حدود 12 ساله که عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستم و با کمک دیگر دوستانی که اونجا تشریف دارن ، تلاش کردیم از نظر نجومی کار دقیقتری در رصد هلال ماه در سطح کشور انجام بشه.

تموم شد.

والسلام



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون