***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
کاوشگر جدید ناسا به ماه می‌رود

کاوشگر جدید ناسا به ماه می‌رود
پنجشنبه 14 شهریور 1392 - 12:45 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4697 بازدید | 0 دیدگاه
کاوشگر جدید ناسا به ماه می‌رود
کاوشگر LADEE

ماموریت بعدی ناسا به ماه که یک فضاپیمای رباتیک با ماموریت بررسی غبار ماه و جو رقیق آن بوده، قرار است در هفته جاری به فضا ارسال شود.

«کاوشگر محیط غبار و جو ماه(LADEE)» قرار است سفر خود به این قمر را در روز جمعه(15 شهریور) در ساعت 3:27 به وقت گرینویچ بر روی یک موشک مینیاتور 5 آغاز کند.

این اولین پرواز موشک مینیاتور 5 محسوب می‌شود.

LADEE به بررسی جو ماه برای نشانه‌های غبار این قمر پرداخته که ممکن است دلیل درخشش افق ماه باشد که فضانوردان ماموریت آپولو پیش از طلوع آفتاب مشاهده کرده بودند. دانشمندان بر این تصورند که این درخشش اسرارآمیز ممکن است توسط غبار باردار در بالای سطح ماه ایجاد شده باشد.

کاوشگر جدید ناسا همچنین از تجهیزات خود برای بررسی جو ماه موسوم به اگزوسفر مرز سطح استفاده خواهد کرد. بسیاری از قمرها، سیارات و برخی از سیارکهای بزرگ از این نوع جو برخوردارند که آن را به رایج‌ترین نوع جو در منظومه شمسی تبدیل کرده است.

بررسی جو این نزدیک‌ترین همسایه زمین می‌تواند به دانشمندان در درک بیشتر از طبیعت جوهای سایر اجرام منظومه شمسی از جمله ناهید کمک کند.

کاوشگر LADEE پس از پرتاب یک سفر 30 روزه تا مدار نهایی خود به دور ماه پیش رو خواهد داشت. این سفر می‌تواند در مدت کوتاهتری انجام بگیرد اما به میزان سوخت بیشتری نیاز خواهد داشت. سوخت این فضاپیما باید حفظ شود تا بتواند ماموریت علمی 100 روزه را اجرا کند.

این کاوشگر در مدار نسبتا پائینی قرار خواهد گرفت و از آنجایی که گرانش ماه موجدار است، LADEE به میزان قابل نوجهی از سوخت برای ثابت ماندن در مدار خود نیاز خواهد داشت.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون