***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی شهریور ماه 1392

رویدادهای نجومی شهریور ماه 1392
دوشنبه 11 شهریور 1392 - 12:28 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 16844 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی شهریور ماه 1392
صورت فلکی سنبله - نماد ماه شهریور تصویر توسط نرم افزار استلاریوم فارسی تهیه شده است

11 شهریور ماه: مقارنه ماه و بهرام (مریخ)

هرگاه در آسمان دو جسم از دید ناظر زمینی در نزدیکی یکدیگر قرار داشته باشند می گوییم برای آن دو مقارنه رخ داده است. در این روز و پیش از طلوع خورشید و در افق شرقی آسمان می توانید شاهد مقارنه 6 درجه ایی هلال ماه و سیاره سرخ  با قدر ظاهری 1.6 باشید. در بالاتر از این دو برجیس (مشتری) با قدر ظاهری 2- درجه خودنمایی می کند.

14 شهریور ماه: ماه نو

ماه در این روز از دید ناظر زمینی به کمترین فاصله خود به خورشید می رسد و به اصطلاح مقارنه ماه و خورشید صورت می گردد که سطح تیره ماه به سمت زمین خواهد بود و حاکی از آغاز ماه قمری جدید است. ثبت رکورد هلال از جذاب ترین فعالیت های شکارچیان هلال در سرتاسر دنیا و به خصوص ایران است.

15 شهریور ماه: مقارنه ناهید و سماک اعزل

در این روز و پس از غروب خورشید شاهد دنباله ایی از اجرام سماوی و به ترتیب نزدیکی به خورشید تیر (عطارد)، هلال ماه، ناهید و سیاره کیوان (زحل) بر منطقـﺔ البروج خواهید بود که مهمترین رویداد این روز مقارنه سیاره ناهید با قدر ظاهری 4- و ستاره سماک اعزل با قدر ظاهری یک است. ناهید در 1.5 درجه ایی شمال این ستاره دیده می شود.

17 شهریور: مقارنه بهرام و خوشه کندو

اختفا ماه و سماک اعزل

مقارنه ماه و ناهید

در این شب شاهد سه رویداد زیبای نجومی هستیم. پیش از طلوع خورشید می توانید شاهد مقارنه 0.5 درجه ایی بهرام با خوشه ستاره ایی کندو باشید. این خوشه ستاره ایی باز با قدر ظاهری 4 در صورت فلکی خرچنگ جای دارد. پس از غروب خورشید نیز شاهد اختفا ماه و سماک اعزل هستیم. اختفا پدیده ایی است که جسمی توسط جسمی دیگر پنهان شده باشد. در همین حین نیز می توانید سیاره ناهید را با جدایی زاویه ایی 0.4 درجه ایی در شمال هلال ماه رصد کنید.

18 شهریور: آغاز حرکت صعودی ماه در منطقـﺔ البروج

مقارنه سیاره کیوان با ماه

در این شب و پس از غروب خورشید می توانید کیوان، ارباب حلقه های منظومه شمسی را با قدر ظاهری 0.6 در 2.3 درجه ایی شمال ماه رویت کنید. همچنین در این روز ماه در منطقـﺔ البروج به نقطه ی تماس خود به دایرﺓ البروج رسیده و حرکت صعودی خود را در آسمان شب آغاز می کند. به مداری که خورشید در طی سال در آسمان طی می کند دایرﺓ البروج می گویند و منطقه ی 16 درجه ایی حول دایرﺓ البروج را که سایر سیارات منظومه شمسی و ماه در طول سال در آن دیده می شوند را منطقـﺔ البروج می نامند.

21 شهریور: تربیع اول ماه

در این شب نیمی از سطح قابل رویت ماه روشن خواهد بود و به تعبیری دقیق تر ماه یک چهارم از مسیر خود را در طی ماه قمری جدید پیموده است.

24 شهریور: ماه در حضیض مداری

ماه در کمترین فاصله ی مداری خود با زمین به میزان 367388 کیلومتری از ما قرار خواهد داشت.

26 شهریور: مقارنه ماه و نپتون

در این شب سیاره نپتون با قدر ظاهری 7.8 در 6 درجه ایی جنوب ماه قرار دارد که مشاهده این سیاره با توجه به درخشش بالای سطح ماه کمی دشوار است.

27 شهریور: مقارنه ناهید و کیوان

در این شب و پس از غروب خورشید می توانید شاهد مقارنه دو سیاره ناهید با قدر ظاهری 4- و کیوان با قدر ظاهری 0.6 باشید. جدایی زاویه‌ایی این مقارنه 3.5 درجه می باشد.

28 شهریور: ماه کامل

در این شب تمامی سطح ماه روشن خواهد بود و زمین دقیقاً میان ماه و خورشید جای خواهد گرفت به نحوی که با غروب خورشید می توانید شاهد رویت ماه در افق شرقی آسمان باشید. در این حالت نیمی از ماه قمری ذیقعده را پشت سر گذاشته ایم.

29 شهریور: مقارنه ماه و اورانوس

پس از غروب خورشید می توانید در افق شرقی آسمان شاهد مقارنه ماه و اورانوس در جنوب شرقی آن با جدایی زاویه ایی 3 درجه باشید. اورانوس دارای قدر ظاهری 5.7 است.

31 شهریور: اعتدال پاییزی

هنگامی که خورشید از صفحه استوای زمین عبور کرده و به سمت جنوب آسمان می رود می گوییم اعتدال پاییزی رخ داده است که این رویداد سرآغازی است بر سومین فصل سال در نیمکره شمالی و پایانی بر تابستان گرم امسال ما.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون