***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 | 13 شوال 1445 | 23 آوریل 2024
»
»
»
چگونه مثلث تابستانی را ببینیم!

چگونه مثلث تابستانی را ببینیم!
شنبه 2 شهریور 1392 - 13:21 | شاخه : | نويسنده : مازیار بحیرایی | 13505 بازدید | 0 دیدگاه
چگونه مثلث تابستانی را ببینیم!
مثلث تابستانی

آیا تاکنون آرزو داشته‌اید که اطلاعات بیشتری در مورد ستاره‌های بالای سرتان داشته باشید؟ از آنچه که فکر می‌کنید ساده‌تر است. تنها چیزی که نیاز دارید این است که در یک غروب گرم تابستان به‌پشت دراز بکشید و بطور مستقیم به‌ بالا نگاه کنید.

برای اینکه یک منظره‌ی عالی از ستاره‌های تابستان داشه باشید فقط کافی است یک منطقه عاری از آلودگی نوری را پیدا کنید و همچنین شبی که ماه در آسمان وجود نداشته باشد. اولین چیزی که توجه شما به آن جلب می‌شود این است که بعضی از ستارگان درخشان‌تر از دیگر ستاره‌ها هستند.

درخشان‌ترین ستاره‌هایی که گفته می‌شود قدر یک دارند، سه‌ستاره هستند که باید توجه شما را جلب کرده باشند. درخشان ترین آنها ستاره‌ی نسر واقع (کرکس نشسته) در صورت فلکی چنگ رومی (شلیاق) است که تقریباً به طور مستقیم در بالای سر در ساعت 22:30 دقیقه به وقت محلی شما قرار دارد. ستاره‌ی درخشان بعدی ستاره‌ی نسر طائر(چشم عقاب) در صورت فلکی عقاب (طائر) است که پایین‌تر و به سمت افق جنوبی قرار دارد و سومین ستاره‌ی درخشان، ستاره‌ی آلفای صورت فلکی ماکیان (دجاجه) به نام دم ماکیان (ذنب الدجاجه) است که کمی دورتر در سمت شمال‌شرق قرارگرفته‌است.

برای مشاهده تصاویر شگفت انگیز آسمان شب در آگوست 2013 اینجا را کلیک کنید.

از آن جایی که این سه ستاره تقریباً به یک میزان درخشان به نظر می‌رسند ممکن است تصور کنید که آنها به فاصله‌های یکسانی از ما قرار دارند، اما شما در اشتباه هستید. ستاره‌ها رنگ‌ها و درخشانی متفاوتی دارند و گاهی یک ستاره بسیار دور و بسیار روشن می‌تواند به درخشانی یک ستاره بسیار نزدیک و نسبتاً کم نور به نظر برسد.

هر دو ستاره نسر واقع و نسر طائر نسبتاً به خورشید نزدیک‌تر هستند و به ترتیب 25 و 17 سال نوری دورتر قرار دارند. اما ستاره دم ماکیان که درخشندگیش با آن دو رقابت می‌کند ستاره‌ای غول‌پیکر است که در فاصله‌ی 3300 سال نوری دورتر قرار گرفته است و این فاصله این ستاره را به یکی از دورترین جرم‌هایی که شما می‌توانید با چشم غیرمسلح مشاهده کنید تبدیل کرده‌است. در واقع، ستاره‌ی دم ماکیان به طور قطع درخشان‌ترین ستاره است، اما فاصله بسیار زیاد، درخشندگی آن را به طور قابل توجهی از بین برده است.

نويسنده : مازیار بحیرایی
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران - مهندس پتروشیمی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون