*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
گزارش گشت رصدی روستای تاریخی ابیانه

گزارش گشت رصدی روستای تاریخی ابیانه
دوشنبه 28 امرداد 1392 - 13:59 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 15041 بازدید | 7 دیدگاه
گزارش گشت رصدی روستای تاریخی ابیانه
اعضای شرکت کننده در گشت رصدی ابیانه

تاریخ برگزاری : 24-05-1392

ابزار رصدی : تلسکوپ دابسونی 10 اینچ Meade

هدف گشت : ضمن آشنایی با روستای ابیانه شناخت آسمان زیبای شبانه، صور فلکی و اجرام اعماق آسمان و مشاهده باقیمانده شهابهای بارش پرساووشی

روز پنجشنبه مورخ 24 امرداد ماه ساعت 02:30 بعد از ظهر, کلیه اعضای گروه به همراه دو کارشناس رصدی , آقایان شبانی و دالوند به مقصد ابیانه انجمن نجوم را ترک گفتند. در بین مسیر حدود ساعت 5 توقفی کوتاه برای استراحت داشتیم و پس از تقریباً 5 الی 7 دقیقه حرکت را به سوی مقصد از سر گرفتیم .

جاده را با کمترین اتلاف وقت ناشی از تعدد وسایل نقلیه و ترافیک پشت سر گذاشتیم و رأس ساعت 7:15 عصر به روستای زیبا و تاریخی ابیانه رسیدیم. با راهنمایی آقای شبانی گروه رصدی به سمت محوطه مشرف به موزه ی روستای ابیانه که در آنجا به "ویونه" معروف است, نقل مکان کردیم و یک عکس یادگاری دست جمعی گرفتیم. پس از آن جناب آقای شبانی به راصدین اجازه ی بازدید از مناطق محدود به داخل روستا را در محدوده ی زمانی 1 ساعت دادند.

کلیه گروه پس از دیدن کوچه های دالانی شکل قریه و عکاسی از خانه های رسی سرخ رنگ و صحبت با برخی از افراد بومی منطقه که با لباسهای محلی مختص روستای ابیانه آراسته بودند, حدود ساعت 8:30 به محل استقرار ابزار و تجهیزات رصدی بازگشتند. پس از آن جناب آقای دالوند صحبت خود را با نام بردن اسامی سامی(عربی), پارسی, یونانی و لاتین سیارات منظومه ی شمسی آغاز کردند.

سپس سعی نمودیم زهره ی رو به غروب و همچنین سیاره کیوان را با تلسکوپ رصد کنیم. پس از چند لحظه از صحبتهای مقدماتی مرتبط با اجرام ستاره ای و سیاره ای از طرف مسئول گروه جهت صرف شام فراخوانده شدیم.

پس از صرف شام, ایشان لحظاتی را با اعضا جهت اعلام برنامه رصدی و نحوه ی انجام آن و مقررات حین رصد سپری کردند. حدود ساعت 10:30 شب بود که به سمت باند فرود هلی کوپتر واقع در خارج منطقه روستایی, حرکت کردیم و با استقرار ابزار رصدی و تفکیک به دو گروه در آنجا مشغول به رصد شدیم.

صحبت‌های مسؤول برنامه
صحبت‌های مسؤول برنامه

گروه نخست که با مسئولیت جناب آقای شبانی به انجام می رسید مرتبط با آشنایی نرم افزارهای نجومی و نقشه های رصدی و همچنین صور فلکی بود که با سؤالات و جوابهایی همراه گشت. گروه دوم که با کارشناسی جناب آقای دالوند به انجام رسید در ارتباط با آشنایی با اساطیر نجومی, جهت یابی به چند روش در آسمان پرستاره شب, صور فلکی و نورانی ترین ستاره ی آنها (آلفا), صور فلکی مینیاتوری و خطی, نام های هفت ستاره ی تشکیل دهنده ی صورت فلکی دب اکبر به همراه معنایشان, صور فلکی فرعی(که در دایرة البروج نیستند), سمت الرأس و پاسو, قابلیت یک فیلتر استاندارد, رصد ماه و مریخ و زحل و بسیار مطالب پر بار اسطوره ای که در حوصله ی این گزارش نمی باشد. اعضاء گروه به دنبال راهنمایی های آقای دالوند موفق به رصد ماه قبل از غروب آن شدند. سپس ایشان نحوه ی تعیین شمال و جنوب و شرق وغرب جغرافیایی , از طرق مختلف به اعضاء گروه آموزش دادند. رصد آسمان و اجرام اعماق آن را از شمال سماوی آغاز کردیم و سپس به سراغ صور فلکی شرق آسمان و غربی و در نهایت جنوبی رفتیم.

کهکشان راه‌شیری
کهکشان راه‌شیری


طلوع صورت فلکی گاو و خوشه پروین
طلوع صورت فلکی گاو و خوشه پروین

ایشان همچنین در ارتباط با صور فلکی خطی و مینیاتوری مثالهایی را ارائه دادند.

همچنین در ارتباط با فیلترهای مایلار و H آلفا توضیحاتی دادند که بهترین نوع فیلتر جهت رصد خورشید به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی از ناحیه چشم می باشد .

در این بین بارش شهابهای بسیار منظره فوق العاده زیبایی به آسمان می بخشید.

در انتها نیز دو سیاره بهرام و برجیس را رصد کردیم و با پایان تاریکی شب حدود ساعت 05:30 بامداد با آسمان پر ستاره ی شب وداع گفته و به سمت محل اسکان پیشین بازگشتیم . پس از استراحتی کوتاه به سمت اتوبوس حرکت کردیم و ساعت 6:30 به سمت تهران آنجا را ترک گفتیم. ناگفته نماند که در بین راه نیز از سخنان بسیار علمی و سودمند جناب آقای دالوند بی بهره نماندیم.

صحبت‌های مسیر برگشت
صحبت‌های مسیر برگشت

در پایان باید تاکید نمایم که سفرعلمی بس خاطره انگیز و انرژی بخش را با تمام اعضاء گروه تجربه کردیم. بسیار بجا می باشد که از تمامی تلاشهای بی پایان و بی وقفه ی انجمن نجوم آماتوری ایران بویژه جناب مهندس عتیقی عزیز جهت برگزاری هرچه تمامتر و پویاتر کلاسهای نجومی و تمامی گشتهای رصدی , تشکر و قدردانی به عمل آوریم و برای ایشان پایندگی و سلامتی را از درگاه ایزد منان خواستاریم که اینچنین مملو از انرژی و شعف , دانش اندوختگان را به سوی مسیری نجومی فرامی خوانند.

با آرزوی پیشرفت هرچه بیشتر ایران عزیزمان در عرصه ی علمی و دانش زیبای کیهان شناسی و نجوم...

عکس‌ها از: سید شهاب اشرف طبایی

نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 28 امرداد 1392 - 15:18

تشکر میکنم از اساتید و جناب مهندس عتیقی
سوره صادقی
(دیدگاه‌ها: 25)
جمعه 1 شهریور 1392 - 14:08

رصد مفیدی بود. خیلی هم خوش گذشت. مثل همیشه.
گزارشتون جالب بود. عکس‌ها هم خیلی جالب شده! (نمی‌تونم فکر نکنم که توی عکس دومی من انگار دارم ویلن‌سل می‌زنم!!)
همزمان مفید و مفرح! ممنون از همگی!
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
شنبه 2 شهریور 1392 - 11:50

سلام
فکر کنم داشتین ویولون سل رو کوک میکردین تا در هنگام نیمه شب عکس‌های آهنگین خوبی رو با دوربینتون بگیرین.
آرش
(مهمان)
جمعه 1 شهریور 1392 - 23:40

ببخشید باز هم از این گشت ها برگزار میشود؟
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
شنبه 2 شهریور 1392 - 11:47

سلام
بله، گشت های دیگری در پیش است
به احتمال زیاد گشت بعدی 21 شهریور ماه به مقصد پلور (دامنه کوه دماوند) خواهد بود.
پریچهر
(مهمان)
يكشنبه 3 شهریور 1392 - 12:23

با سلام و خسته نباشيد.
لطفا نحوه ثبت نام براى اردوی شهریورماه و هزینه دقیق رو اطلاع رسانی کنید. همین طور تاریخ دقیق اردو رو.
با تشکر.
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 3 شهریور 1392 - 12:47

گشت بعدی پنج شنبه 21 شهریور برگزار میشه و به زودی اطلاعات تکمیلی روی سایت قرار خواهد گرفت

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون