***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
ورود آینه اصلی رصدخانه ملی تا چهار ماه آینده

ورود آینه اصلی رصدخانه ملی تا چهار ماه آینده
دوشنبه 28 امرداد 1392 - 12:38 | شاخه : | منبع : ایرنا | 9044 بازدید | 1 دیدگاه
ورود آینه اصلی رصدخانه ملی تا چهار ماه آینده
طرح شماتیک رصدخانه ملی

علم نجوم و فضا از جمله علومی بنیادین و پایه ایست که ایرانیان از گذشته در این حوزه فعالیت های چشمگیری انجام داده اند. متخصصان می گویند تولید تجهیزات در این حوزه به تولید فناوری و ثروت خواهد انجامید. 
رصدخانه ملی ایران به عنوان اولین رصدخانه پژوهشی کشور، نخستین گام برای ایجاد زیر ساخت‌های پژوهشی در علم نجوم و کیهان‌شناسی رصدی است که حاصل آن، تشکیل و رشد گروه‌های پژوهشی و ایجاد بخش‌های توسعه فناوری خواهد بود.براساس گزارشهای ارائه شده قرار است این رصدخانه به یک تلسکوپ بازتابی ۳.۵ متری مجهز شود. 
طرح رصدخانه ملی ایران در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از طرح‌های کلان علمی در شورای پژوهش‌های کشور مطرح شد و مکان‌یابی رصدخانه از همان سال‌ها آغاز شد. 
در سال ۱۳۹۰ پس از سال ها تلاش و بررسی شرایط ۴۰ قله در نواحی مختلف کشور، فرآیند پیچیده و حساس مکان‌یابی رصدخانه به پایان رسید و از میان دو قله «گرگش» و «دینوا» در منطقه کاشان که واجد بیشترین ارزش نجومی در کشور هستند، «گرگش» به عنوان میزبان نخستین تلسکوپ و رصدخانه ملی ایران انتخاب شد. 
کار احداث ساختمان رصد خانه در سال ۹۱ به پایان رسید و در حال حاضر مهمترین گام در راه اندازی این مرکز نجومی وارد کردن آینه تلسکوپ رصد خانه است. 
دکتر غلامحسین رحیمی رییس مرکز طرح های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: تاکنون در راستای پیشرفت بخش فناورانه طرح، به میزان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به این طرح اختصاص یافته است. همچنین این طرح دارای ردیف اعتباری بودجه مستقل از مجلس شورای اسلامی نیز می باشد. 
وی با بیان اینکه اکنون مراحل اولیه طرح به اتمام رسیده است گفت: قله گرکش در حال تسطیح و جاده اصلی آن در حال آسفالت همچنین طراحی های مفهومی و بخشی از طراحی های اصلی انجام شده است.



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سوره صادقی
(دیدگاه‌ها: 25)
جمعه 1 شهریور 1392 - 14:46

عددهای روی نقشه به چه واحدی هستند؟ سانتی‌متر؟
اگر معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این‌باره صحبت کرده‌اند یعنی پروژه دولتی است دیگر؟ (کاش می‌شد نوشته‌ها و مقالات بیشتری نوشته‌ شود که چرا بخش خصوصی در این مقولات زیاد وارد نمی‌شود و جدای (شاید) نبود رغبت در عموم مردم چه موانع قانونی در کشور در این زمینه وجود دارد.)
درباره آسفالت جاده هم که صحبت شده به نظرم کمی نگران‌کننده می‌آید! حالا دور و بر این رصدخانه نروند شهرک بسازند و غیره که همین فضای به زحمت دست‌آمده هم از دست برود؟ چقدر از کاشان دور است؟
کاش این مقام دولتی کمی درباره هماهنگی دستگاه‌های درگیر در این پروژه هم صحبتی می‌کرد. مثلاً اینکه آیا با شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی (یا میراث فرهنگی یا مشابه این سازمان‌ها و ادارات) هم در مورد این پروژه هماهنگی‌هایی شده و اگر بله، چه نوع همکاری‌هایی از آنها برمی‌آید یا قولش را داده‌اند.
دیگر اینکه کاش ایشان در این مورد هم اطلاعاتی می‌دادند که هدف از ساخت این رصدخانه چیست؟ آیا برای استفاده عموم (حالا با هماهنگی قبلی یا لزوم پرداخت ورودیه و مشابه این باشد یا نباشد مساله‌ای نیست!) ممکن است؟ یا اینکه قرار است برود در انحصار یک دانشگاه دولتی یا واحد نظامی/ارتشی یا اداره دولتی که دست مردم به آن نرسد؟؟ (انقدر از این چیزها در ایران دیدیم که چشممان می‌ترسد!)

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون