*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
آذرگوی بزرگ

آذرگوی بزرگ
شنبه 26 امرداد 1392 - 09:01 | شاخه : | منبع : همشهری آنلاین | 4565 بازدید | 0 دیدگاه
آذرگوی بزرگ
آذرگوی بزرگ بارش شهابی پرساوشی 1392
گذر یک یک شهاب "پرساوشی" درخشان از آسمان چیکامائوگا در گواتمالا در این عکس فوق‌العاده ثبت شده است.

این آذرگوی در 11 اوت (20 اَمرداد) 2013 در ساعت 2:14 بامداد به وقت شرقی آمریکا گرفته شده است، بوسیله چهار دوربین متعلق به "شبکه گوی آتشین همه آسمان" (All Sky Fireball Network) ناسا- مجموعه‌ای از دوربین‌ها که اداره محیط شهابسنگ این سازمان کار گذاشته است-  دیده شده بود.

این بارش شهابی سالانه پرساوشی که اغلب آن را چشمگیرترین بارش شهابی سال تلقی می‌کنند، در شب 12 اوت (21 اَمرداد) به اوج خود رسید. کانون این بارش در صورت فلکی ذات الکرسی و در نزدیکی مرز آن با صورت فلکی برساوش واقع شده‌است

بارش‌های شهابی هنگامی رخ می‌دهند که کره زمین و اتمسفرش از میان نواحی از آسمان می‌گذرند که پر ار خرده‌ریزهای به جای مانده از یک دنباله‌دار است. بارش شهابی پرساوشی به خصوص از توده ذرات به جای مانده از دنبال‌دار "سوئیفت- تاتل" به وجود می‌آید که هر 130 سال یک بار از برابر خورشید می‌گذرد.

هدف اداره محیط شهابسنگ ناسا رصد کردن آذرگوی‌ها در آسمان شب، و گردآوری داده‌ها برای ساختن مدل‌هایی از محیط شهابسنگی اطراف سیاره ماست که به مهندسان در ساختان سفینه‌های فضایی کارآمدتر و متسحکم‌تر یاری خواهد رساند.

 



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون