پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
حل اسرار 40 ساله جریان ماژلانی کهکشانی توسط هابل

يكشنبه 20 امرداد 1392 - 09:39 | شاخه : | منبع : ایسنا | 2858 بازدید | 0 دیدگاه
حل اسرار 40 ساله جریان ماژلانی کهکشانی توسط هابل
حل اسرار 40 ساله جریان ماژلانی کهکشانی توسط «هابل»

اخترشناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل موفق به رمزگشایی از منشأ جریان ماژلانی شده‌اند.

ابر ماژلانی بزرگ و کوچک (Large & Smal Magellanic Clouds) دو کهکشان کوتوله قهوه ای هستند که به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند.

جریان ماژلانی یک نوار طولانی گاز است که از دو ابر ماژلانی بزرگ و کوچک آغاز شده و نیمی از کهکشان راه شیری را نیز در بر می‌گیرد.

از زمان کشف این جریان توسط تلسکوپهای رادیویی در دهه 1970 میلادی، اخترشناسان بدنبال کشف منشأ اصلی این گاز و تعیین سرچشمه گرفتن آنها از یک یا هر دو کهکشان کوتوله قهوه‌ای بودند.

مشاهدات جدید تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد، بخش اعظم این گاز در حدود دو میلیارد سال قبل از ابر ماژلانی کوچک (SMC) محروم شده است و منطقه دوم این جریان بیشتر از ابر ماژلانی بزرگ (LMC) نشأت می‌گیرد.

گروهی از اخترشناسان به سرپرستی پروفسور «اندرو فاکس» از موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور برای تعیین منبع جریان گازی، از طیف نگار اصلی کیهانی (COS) تلسکوپ هابل استفاده کرده و میزان عناصر سنگین از قبیل اکسیژن و سولفور را در شش منطقه در امتداد جریان ماژلانی اندازه‌گیری کردند.

عناصر سنگین از راه جذب نور فرابنفش بوسیله عناصر شناسایی شدند.