پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی

پنجشنبه 17 امرداد 1392 - 17:44 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3224 بازدید | 0 دیدگاه
کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از شیوه‌های تصویربرداری مستقیم با تلسکوپی در هاوایی موفق به کشف کم‌جرمترین سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره شبیه خورشید شده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های مادون قرمز تلسکوپ سوبارو توانستند وزن این سیاره دور را که حدود چهار برابر جرم سیاره مشتری بوده، تعیین کنند.

سیاره GJ 504b با فاصله نزدیک به 9 برابر فاصله بین مشتری و خورشید در مدار ستاره خود قرار گرفته که چالشی برای ایده‌های نظری در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر بوجود آورده است.

در پذیرفته‌شده‌ترین مدل برای شکل‌گیری سیارات موسوم به مدل یکپارچگی هسته، سیارات شبیه مشتری در دیسکهای غبار غنی از گاز در اطراف ستاره‌های جوان با فاصله نسبتا نزدیک آغاز می‌شوند.

فاصله سیاره GJ 504b تا ستاره میزبان خود بیش از 43 برابر میانگین مسافت بین زمین و خورشید بوده که بسیار دورتر از نقطه محاسبه شده توسط مدل یکپارچگی هسته است.