*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
»
»
»
کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی

کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی
پنجشنبه 17 امرداد 1392 - 17:44 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3224 بازدید | 0 دیدگاه
کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی
کشف کم‌جرم‌ترین سیاره فراخورشیدی

یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از شیوه‌های تصویربرداری مستقیم با تلسکوپی در هاوایی موفق به کشف کم‌جرمترین سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره شبیه خورشید شده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های مادون قرمز تلسکوپ سوبارو توانستند وزن این سیاره دور را که حدود چهار برابر جرم سیاره مشتری بوده، تعیین کنند.

سیاره GJ 504b با فاصله نزدیک به 9 برابر فاصله بین مشتری و خورشید در مدار ستاره خود قرار گرفته که چالشی برای ایده‌های نظری در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر بوجود آورده است.

در پذیرفته‌شده‌ترین مدل برای شکل‌گیری سیارات موسوم به مدل یکپارچگی هسته، سیارات شبیه مشتری در دیسکهای غبار غنی از گاز در اطراف ستاره‌های جوان با فاصله نسبتا نزدیک آغاز می‌شوند.

فاصله سیاره GJ 504b تا ستاره میزبان خود بیش از 43 برابر میانگین مسافت بین زمین و خورشید بوده که بسیار دورتر از نقطه محاسبه شده توسط مدل یکپارچگی هسته است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون