***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
»
»
»
یخ افشانی قمرهای زحل!

یخ افشانی قمرهای زحل!
سه شنبه 15 امرداد 1392 - 10:34 | شاخه : | منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | 11534 بازدید | 0 دیدگاه
یخ افشانی قمرهای زحل!
یخ افشانی قمرهای زحل!

اختر شناسان در جدیدترین رصد خود به وسیله کاسینی از قمرهای زحل و حلقه های اطراف زحل متوجه شده اند که نوعی پرتاب یخ در اطراف قمرهای زحل وجود دارد.

براساس این مشاهده ی نجومی جدید، در اطراف یکی از قمرهای زحل که بر روی یک نوار بیضوی به دور زحل می چرخد ستون هایی از یخ و ذرات آب وجود دارد.

گفتنی است: بر این اساس این قمر یخ ذرات آب را به حلقه های زحل شلیک می کند  و به این ترتیب باعث بقای آن ها می شود.

بررسی ها نشان می دهند میزان شلیک ذرات یخ و آب براساس نحوه حرکت قمر و نزدیک و دور بودن آن به زحل تغییر نموده کم و زیاد می شود.

شایان ذکر است که کاسینی که از سال 2004 در مدار زحل شروع به گردش کرد در سال 2005 این ستون ها را کشف کرد اما شلیک یخ و آب و نحوه عملکرد این قمر برای حفظ حلقه های زحل به تازگی کشف شده است.

دانشمندان برای  کشف این پدیده ی نجومی از عکسبرداری های فوق پیشرفته و نقشه برداری های طیف سنجی بصری و همینطور نور مادون قرمز و جمع آوری داده های بسیار زیاد در یک بازه ی  زمانی طولانی بهره بسته اند.

دانشمندان از این کشف در خصوص اینکه به دلیل وجود آب در نزدیکی زحل چه نوع زیستی می تواند در سطح آن امکان پذیر باشد در حال  تحقیق و بررسی هستند.

دانشمندان در بازه ی زمانی سال های 2005 تا 2012 در حدود بیش از 200 تصویر از یخ فشان قمر به حلقه های زحل را جمع آوری کرده و براساس آن این نظریه را اثبات نموده اند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون