***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
شنبه 1 اردیبهشت 1403 | 10 شوال 1445 | 20 آوریل 2024
»
»
»
تصادم راه شیری با کهکشان آندرومدا

تصادم راه شیری با کهکشان آندرومدا
پنجشنبه 19 دی 1387 - 20:56 | شاخه : | 5612 بازدید | 0 دیدگاه

 
میلیارد ها سال بعد کهکشان خانگی ما با همسایه ی بزرگ و نزدیک خود برخورد خواهد کرد که باعث ایجاد منظره ای بی همتا در این گوشه  از جهان پهناور خواهد شد.
            سحابی بزرگ (Great Nebula)در صورت فلکی آندرومدا یکی از حیرت آور ترین اجرامی است که حتی با چشم غیرمسلح درآسمان نیمکره ی شمالی زمین دیده می شود.در شرایط مناسب،این کهکشان به صورت لکه ای مه آلود با اندازه ی تقریبی نصف ماه بدر در 2درجه ای کهکشان راه شیری جای گرفته است. طبق اطلاعات بدست آمده از عهد باستان، این کهکشان برای اولین بار در قرن دهم پس از میلاد توسط منجم ایرانی، عبدالرحمان صوفی رازی، دیده شد که  او این جرم را در کتاب صور الکواکب خود، ابر کوچک نامید که در جلوی دهانه ی صورت فلکی حوت قرار داشت.
 
 
 
اکنون ما می دانیم که این بیضی مه آلود، در حقیقت یک کهکشان مارپیچی بزرگ است. کهکشان آندرومدا یا Messier 31  زادگاه میلیارد ها ستاره با حدود 2.5 میلیون سال نوری فاصله از کهکشان ما، در حقیقت دورترین جرمی است که می توانید با چشمغیرمسلح ببینید .اما نوری که ما اکنون ازاین کهکشان می بینیم سفرخود را دردوران  انسانهای نخستین به سمت  ما آغاز کرده است.
این ابر کوچک نورانی در حالی که ما را به گذشته متصل می کند، همزمان ما را به آینده خود نیز علاقه مند می کند. حقیقتا، سرنوشت راه شیری و شاید خود زمین با این کهکشان گره خورده باشد. شواهد نجومی اخیر ثابت کرده که این دو کهکشان مارپیچی بزرگ در آینده به هم برخورد خواهند کرد که باعث به هم پیوستن این دو کاهکشان در زمانی حتی قبل ازتبدیل شدن خورشید به یک غول سرخ میشود.
  * روند ‌تصادم             کشف متغیرهای قیفاووسی در M31   ادوین هابل را توانا ساخت تا بتواند فاصله ی  زیاد این کهکشان مارپیچی که خواهر راه شیری نیز نامیده می شود را با ما، تخمین زده و با استفاده از آن چندی بعد نظریه ی جهان در حال انبساط را اعلام کند. اما آندرومدا همراه تعدادی کهکشان های کوچکتر در گروه محلی خودمان از این قانون هابل پیروی نمی کنند. گر چه کهکشان های دورتر با سرعتهایی که بستگی به فاصله شان دارند از ما دور می شوند، آندرومدا و تعدادی از همسایگان ما به سمت ما در حال حرکتند. بعد از اصلاحات در مورد حرکت انتقالی خورشید به دور مرکز کهکشان، کهکشان آندرومدا با سرعتی تقریباً برابر 12کیلومتر بر ثانیه به سمت راه شیری در حرکت است.
 
شرح تصویر:کهکشان مارپیچی بزرگ M31عظمت خود را در عکس های نجومی نشان می دهد. اما در آینده ی دور با چشم غیر مسلح می توان تا حدودی ازجزئیاتی که دراین عکس نمایان است را دید.راه شیری وآندرومدا با هم برگروه محلی تسلط دارند.گروهی با بیش از45کهکشان شناخته شده .
رویارویی نزدیک:در بالا 4 مدار ممکن برای آندرومدا و راه شیری کشیده شده است که هر کدام نظریات متفاوتی در مورد سرعت شعاعی و مماسی آندرومدا، جرم دو کهکشان و مرکز جرم دو کهکشان می دهد. اما هیچ شکی نیست که این دو جرم در حال نزدیک شدن به هم هستند و به طور حتم یک رویارویی نزدیک رادر3 میلیارد سال آینده خواهند داشت.حتی اگر آنها همدیگر را از مسیر خارج کنند در عبور بعدی به هم برخورد خواهند کرد.
  Franz Kahn  وLodewijk Woltjerدر سال 1959 این اوضاع غیر منتظره را درک کردند و با پیشنهادی شجاعانه اعلام کردند که شاید آندرومدا و راه شیری از لحاظ گرانشی به هم مرتبط هستند،که باعث ایجاد یک سیستم دوتایی کهکشانی
 
شده است. آنها اعلام کردندکه این دوکهکشان بعد ازانفجاربزرگ خیلی نزدیک به هم شکل گرفته اند وبر اثرانبساط کیهانی ازهم جداشده اند.این دو جرم پرستاره درحقیقت به خاطروابستگی متقابل گرانشی که دارند شروع به حرکت به سمت یکدیگرکرده اند.
اگر این کهکشانها مداری با گریز از مرکز زیاد مانند مدار یک دنباله دار داشته باشند، ستاره شناسان می توانند با استفاده از فاصله و سرعت M31 در طی  13.7میلیارد سال عمر جهان مدار حرکت و از همه مهمتر جرم کل را حساب کنند.
این ایده ها و محاسبات را با نام استدلال زمان بندی می شناسند و اطلاعاتی از قبیل مجموع جرم حدود 4.7 تریلیون جرم خورشیدی را بدست می دهد. Kahn و Woltjer مدعی بودند که باید منبع جرم دیگری اطراف کهکشان ها باشد، در حالی که ستارگان، گازها و گرد وغبارها فقط10درصداز این مقدارراشامل می شوند.این اولین اثبات برای وجود ماده سیاه درگروه محلی ماست.تخمین های Kahn و Woltjer که بر اساس استدلال زمان بندی بود، بسیار نزدیک به مقادیر امروزی هستند که نشان دهنده ی حدود 3 تریلیون جرم خورشیدی است که از تجزیه و تحلیل حرکت کهکشان های در حال چرخش پیرامون راه شیری و M31 به دست آمده است.
ستاره شناسان امروزی می توانند استدلال زمان بندی را یک گام به جلو بیاورند. آندرومدا در حال نزدیک شدن است، اما چه موقع برخورد خواهد کرد؟ راه حل مداری ( که مداری با گریز از مرکز زیاد را متصور است) برخوردی در 3 میلیارد سال آینده از هم اکنون را پیش بینی می کند. شاید به نظر بسیار دور باشد اما باید گفت که این پدیده قبل از یک پدیده ی قریب الوقوع دیگر اتفاق می افتد، مرگ خورشید ما. خورشید یک کوتوله با رده طیفی G2 می باشد که عمری معمولی تقریبا برابر با 1میلیارد سال دارد. باید گفت که خورشید هم اکنون 5 میلیارد ساله است و فقط 5 میلیارد سال دیگر مانده تا مانند یک غول سرخ متورم شده و زمین را بسوزاند.اما زمین سوخته را فراموش کنید. چه طور است به چیز بزرگتری مانند برخورد راه شیری و آندرومدا بپردازیم؟ 
شرح تصویر - بالا: برخورد میان دو کهکشان امروزه به دلیل انبساط جهان که کهکشان ها را از هم دور می کند، بسیار نادر است. مام همان طور که این عکس از NGC 4676 از تلسکوپ فضایی هابل نشان می دهد، بر هم کنش های متقابل گرانشی دو کهکشان می تواند بر نیروی انبساط جهان فائق شود و دو کهکشان را در یک برخورد سهمگین به یکدیگر پیوند دهد. این برخورد که در 30میلیون سال نوری زمین و در صورت فلکی غراب اتفاق افتاده نشان دهنده ی دنباله های کشندی مشخصی است.
هنگامی که راه شیری به آندرومدا ملحق شود، مرکز کهکشان جدید بسیار شبیه به مرکز Arp 220 درصورت فلکی مار می شودکه دراین عکس از هابل نشان داده شده است. بیش از20خوشه ی ستاره ای جوان که از الحاق دو کهکشان به وجود آمده اند مانند لکه های سفید- آبی در این کهکشان الحاقی در 25میلیون سال نوری از ما دیده می شود.
 
پایین: نتیجه ی برخورد راه شیری با آندرومدا یک کهکشان بیضوی است که بسیار شبیه به کهکشان‌NGC 5128خواهد بود. این عکس که با تلسکوپ چهار متری Blancoدر چین گرفته شده است توسط کامپیوتر پردازش شده تا جزئیات نمایان شود، مخصوصاً مسیر سیاه و قوس های کشندی آبی باقی مانده از این کهکشان کوچک.
ستاره شناسان نمیتوانند زمان این برخورد بزرگ را با دقت محاسبه کنند، اما سرانجام این اتفاق خواهد افتاد. فرضیه مدار غیر عادی و برخورد، همگی بستگی به حرکت غیر قابل پیش بینی یا سرعت مماسی کهکشان آندرومدا دارد. اگرM31 حرکت مماسی قابل پیش بینی داشته باشد، دو کهکشان ممکن است با فاصله ی چند صد هزار سال نوری از کنار هم بگذرند. اما از دست دادن انرژی مداری هنگام رویارویی نزدیک باعث این برخورد در چند میلیارد سال آینده خواهد شد.
از ابتدای استدلال زمان بندی ستاره شناسان توانسته اند حرکت کهکشان های گروه محلی را مدل سازی کنند. هنگامی که گرانش دیگر اعضای گروه محلی و نیز اثرات کشندی گروه هایدیگر نزدیک خود را در نظر بگیرند، سرعت مماسی آندرومدا را چیزی بین تا 15کیلومتر بر ثانیه تخمین می زنند که برابر حرکتی از تا 42 میکرو ثانیه ی قوسی در آسمان در هر سال می شود. ماموریت طیف سنجی ناسا یا ماموریت Gala در سازمان فضایی اروپا ممکن است بتوانند این حرکت را در هر ده سال نمایان کنند. اما هم اکنون این موضوع ناشناخته است. عجالتاً برخورد روبرو بین راه شیری و آندرومدا واقعه ای مشخص است که قبل از فنا شدن زمین انجام خواهد گرفت.
  *برخورد کهکشانها             برخورد راه شیری و آندرومدا یک شگفتی بزرگ است که ستاره شناسان را متوجه الحاق کهکشان ها در دور و نزدیک کرده است. در حال حاضر این پدیده یک واقعه ی معمولی نیست.تقریباً یکی در صدها کهکشان بزرگ در جهان های نزدیک است که در یک برخورد بزرگ شرکت کند. اما اگر به عقب تر نگاهی بیاندازیم،  تعداد برخورد ها به طور چشمگیری افزایش می یابد. در عکس لکه هایی از گاز و ماده ی سیاه منقبض شده توسط افت و خیز چگالی نخستین، در ابتدا با هم تلفیق شده و ساختارهای بزرگتری می سازند که سرانجام تبدیل به کهکشان می شوند، فرایند برخورد و ملحق شدن هستند که مکانیسم تولد و یا تکامل آنها را تشکیل می دهند.
 
شرح تصویر: دنباله های کشندی در کهکشان های الحاقی NGC4038و NGC 4039که تا صدها و هزار ها سال کشیده شده اند.اختر شناسان این مجموعه را با نام شاخک می شناسند به خاطر شباهت زیاد دنباله های کشندی به شاخک های حشرات. هر دو کهکشان بسیار شبیه به راه شیری و آندرومدا هستند.
ادغام راه شیری و آندرومدا فقط گام دیگری است در فرایند مداوم شکل گرفتن ساختار های جدید. در حقیقت، در حالی که ما برخورد کهکشان ها را مخرب می شماریم، بهتر است این پدیده به صورت یک دگرگونی نشان داده شود. شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهند که الحاق دو کهکشان مارپیچی به ناچار منجر به تبدیل شدن به یک کهکشان بیضوی است. گرچه هنوز بحث های زیادی در مورد این که همه ی کهکشان های بیضوی از این راه شکل می گیرند وجود دارد، اما بعضی از آنها از این قانون پیروی می کنند.
 اخترشناسان شیفته ی بحث در مورد برخورد کهکشان ها و اثرات آنها در تکامل کهکشان ها و کیهان شده اند.در اوایل سال1970، مطالعات گوناگون نشان دادکه رشته های ستارگان نزدیک به جفت های کهکشان ها ناشی از برهمکنش های کشندی گرانشی آنها است.دو برادربنام های Alar Toomre از MIT  و Juri Toomre ازدانشگاه کلرادو که تحقیقات اولیه ای در این باره انجام دادند و کمک شایانی به پیشرفت این تحقیقات کردند ، این ساختارها را دنباله های کشندی و پل نامیدند.
کار آنها نشان می دهد که این رشته ها چگونه شکل می گیرند. در یک کهکشان مارپیچی منفرد، نیروی گرانشی مرکزی سعی در این دارد که ستارگان را در مدار هایی به شکل دایره اطراف خود نگه دارد تا بتواند شکل صفحه ای خود را حفظ کند. اما موقعی که دو کهکشان نزدیک هم می آیند، نیروی کشندی آنها بسیار زیاد می شود که می تواند نیروی مرکزی را خنثی کند. در نتیجه ستارگان در دو سر مخالف کهکشان ها مانندسنگهایی که  ازمیلیارد ها قلاب سنگ رها می شوند به سمت بیرون  پرتاب  می شوند. جزئیات برخورد به جهت دو کهکشان هنگام برخورد بستگی دارد. اما عموماً حاصل برخورد یک الگوی کهکشانی مارپیچی با دو بازوی باز است.
در مدل ها، کهکشان هایی که فقط شامل ستارگان هستند بسیار زود به هم ملحق می شوند( با یک گردش) و به شکل یک کهکشان بیضوی درمی آیند.شاید غیر قابل تصور باشد،اما ستارگان منفرد در این الحاق به هم برخورد نمی کنند چون که اندازه ی
ستارگان نسبت به فاصله ی آنها از هم بسیار کوچک است. دو کهکشان که از کنار هم می گذرند مانند دو روح هستند که در شب از کنار هم عبور می کنند. بر هم کنش نیروی گرانشی حاصل از دو کهکشان  به طوری گسترش می یابد که  دو کهکشان  نهایتاً  به هم می پیوندند.
 
شرح تصاویر : عکس های تلسکوپ فضایی هابل این موضوع را که چگونه برخورد ها باعث رمبش ابر های گازی می شود را آشکار می کند که باعث ایجاد ستارگان آبی و داغ بی شماری به صورت خوشه ها می شود .
اما حدود 1% از جرم یک کهکشان مارپیچی واقعی به حالت گاز است که این کسر در اوایل تشکیل کهکشان بیشتر است. هنگامی که مدل ساز ها گاز را به شبیه سازی های خود اضافه کردند، فهمیدند که بلافاصله این گاز ها به سمت هسته ی کهکشان الحاقی کشیده می شوند و باعث به وجود آمدن ستارگان یکی پس از دیگری می شوند.
اسناد،بسیارشبیه به انفجار ستارگان درکهکشان های ملحق شونده ی Arp 220 در صورت فلکی مار است.
کهکشان های بزرگتر همچنین دارای یک سیاه چاله ی بسیار چگال در مرکزشان می باشند. طی الحاق دو کهکشان، دو سیاهچاله به سمت مرکز کهکشان بیضوی تازه شکل گرفته کشیده می شوند و باعث به وجود آمدن یک دوتایی بسیار نزدیک می شوند که باعث از دست دادن انرژی مداری و فرستاده شدن ستارگان به مدارهای بلندتر می شود.
هنگامی که دو سیاه چاله به فاصله ی یک سال نوری هم می رسند ، شروع به ملحق شدن از طریق گسیل امواج گرانشی می کنند.
گاز های کشیده شده به داخل سیاهچاله ی عظیم الجثه، تشکیل صفحه ای یکپارچه را می دهد که به طور باور نکردنی شروع به درخشیدن می کند که مانند یک کوازار درخشان یا یک هسته ی فعال معمولی به نظر می رسد. تمام این پدیده های جذاب هنگام برخورد آندرومدا با راه شیری اتفاق می افتدوخورشیدباید ازهمه ی آنها جان سالم به در ببرد.
برای گشتن به دنبال جزئیات بیشتر در مورد این نمایشنامه، ما مجبوریم که یک مدل بسازیم. در یک دهه ی گذشته Chris Mihos ، Lars Hernquist و من مدل ساده ای از اجزای سیستم راه شیری-آندرومدا که نمایانگر جرم آن ستارگان و ماده ی سیاه بودند ساختیم. هدف ما تحقیق در مورد خواص دنباله ی کشندی بود. این مدل شامل فاصله، سرعت شعاعی و جهت دو کهکشان و همچنین سرعت مماسی 2کیلومتر در ثانیه در جهت گردش کهکشانی بود. این شرایط که اجازه ی رویارویی نزدیکی که باعث ایجاد دنباله ی کشندی بود  را می داد.
در طی سالها ، من هر گاه که ابر کامپیوتر های جدید در دسترس بودند روی این مدل کار کرده ام. ظاهراً به عنوان آزماینده مسئله که می توانستم به ماشین ها و برنامه های جدید دسترسی داشته باشم. اما بیشتر برای سرگرمی خودم بود. شبیه سازی ها از حدود 3هزار جزء در اواسط 199به 30میلیون جزء رشد کرده اند که در محاسبات این مقاله به کار گرفته شده است. همچنین من نمایشی را از روی مدلمان طراحی کردم که از منظر زمین است.
 
*چگونگی برخورد             در حالی که خورشید به گردش خود دور هسته ی کهکشان ادامه می دهد، و همچنان که کهکشان ما به M31  نزدیک می شود، آسمان شب ما دائما به اجزای کوچک تر قسمت می شود. در حالی که گردش خورشید تقریبا شبیه دایره است ، شکل  معروف راه شیری  به طور قابل توجهی  تغییر  نمی کند. اما ابر کوچک صوفی تبدیل به ابر بزرگ خواهد شد، و هر تماشا گر
آسمان از نمای بسته ی کهکشان دیگری که آسمان را در بر گرفته لذت خواهد برد. شکل و بافت آندرومدا مانند راه شیری خواهد بود اما برآمدگی آن و بازوهای مارپیچی آن به وضوح دیده خواهد شد.
هنگامی که در 3 میلیارد سال بعد دو کهکشان هم پوشانی می کنند، آندرومدا از نگاه ما  از لبه و به صورت کج دیده می شود و تشکیل یک اشتراک از دو کهکشان مانند راه شیری راه در آسمان ما می دهد. سپس آندرومدا دور خواهد شد؛ اما نیروی کشندی قوی باعث ایجاد یک الگوی دو بازویی مارپیچی با دنباله های کشندی طولانی می شود. مانند آن چیزی که ما در NGC 4038 و NGC4039 در صورت فلکی غراب می بینیم. کشیدن هاله ی سیاه راه شیری، انرژی مداری آندرومدا را کم می کند و دور شدن آندرومدا را به چند صد هزار سال نوری محدود می کند.M31 دوباره به سمت ماحرکت خواهد کرد و این دفعه در عرض چند صد میلیون سال به ما می رسد. این بار برخورد رو به رو خواهد بود و دو کهکشان رویارویی های بسیار نزدیک و سریعی با هم خواهند داشت که 10میلیون سال به طول می انجامد که سرانجام به یک الحاق و تبدیل به یک کهکشان بیضوی می انجامد. که توسط یک پوشش خوب و مواج و دو دنباله ی کشندی بلند احاطه شده است.
دقیقاً بعد از اولین رویارویی،نیروی گرانشی مرکب باعث آشفته شدن مدار خورشید می شود که سبب فرو رفتن خورشید به سمت قلب کهکشان می شود. آسمان شب ما دائماً در حال نوسان بین نگاه دور دو کهکشان مارپیچی تعامل کننده و آسمانی متراکم و پر از ستارگان روشن خواهد بود در حالی که ما در حال صعود به برآمدگی راه شیری هستیم.
شبیه سازی های ماشامل گاز هانمی شوداما نسخه ی مشابهی که شامل ترکیبی ازگازوستارگان است هم اکنون درمرکزآسمان نمای برخوردهای کیهانی زمین وفضا درنیویورک درحال نمایش است.برخورد دودیسک گازی به ناچارمنجربه انفجارستاره ای می شود که شمار ابر نواختر ها را از حدود 2 عدد در هر قرن به یکی در هر سال می رساند. در حالی که خورشید از مرکز کهکشان الحاقی می گذرد ناظران می توانند شاهد انفجار سالیانه ی ستارگان باشند که می تواند بسیار بیشتر از نورانیت دیگر ستارگان باشد. احتمال کمی هم وجود داردکه یک سوپرنوا(ابرنواختر)درنزدیکی زمین منفجرشودوباعث به خطرانداختن حیات باقیمانده تاآن موقع بشود.
برخورد کهکشانی باعث ایجاد یک سیاه چاله دو تایی بسیار نزدیک می شود که در نهایت اعضای آن با هم ترکیب می شوند. اما بر اساس محاسبات انجام شده سفر درونی آنها ممکن است میلیون ها سال طول بکشد تا به این سرنوشت دچار شوند. با مدار جدید
خورشید، ستاره ی ما ممکن است از فاصله ی دوری از دوتایی بگذرد و تصویری را از افق حادثه ی سیاه چاله و شاید رشد دیسک تازه متولد شده به ما بدهد. حقیقتاً منظره ی جالبی برای تماشا خواهد بود اما ممکن است که بسیار نزدیک و تهدید آمیز باشد.
گرانش دو هیولای دوقلو ممکن است خورشید را از کهکشان خارج کند و به جایی ببرد که بتواند تنها وآرام در فضای بین کهکشانی بمیرد.افق اتفاق دریک سیاه چاله ی بسیارچگال ممکن است به اندازه ی منظومه ی شمسی خودمان باشد اما شانس کمی وجود دارد که خورشید در امتداد مرز یکی از این کرانه ها قرار بگیرد. در این صورت تمام نشانه ها تمدن بشری به فراموشی سپرده خواهد شد و تنها یک اثر از ما باقی می ماند: امواجی ناگهانی از تشعشعات گرانشی که در کیهان با سرعت نور پخش می شود. در زمانی که علم آزادانه با دین ترکیب شده بود، او مشتاقانه در مورد این جهان پهناور و جایگاه ما در آن فکر می کرد: در این آفریده ی بزرگ آسمانی، انحلال یک جهان، مانند جهان ما، و یا انحلال تمام سیستم جهان، ممکن است برای خالق بزرگ طبیعت بیشتر از اتفاقات عادی در زندگی با ما نباشد، و در هر حالت، این روزهای نحس ممکن است مانند هر تولدیامرگ هریک ازمابرروی زمین مکرر باشد.این ایده مفهومی بسیارخوشحال کننده در خود دارد.این که من هیچگاه نمی توانم بر فراز ستارگان نگاه کنم بدون اینکه در شگفت باشم که چرا تمام جهان ستاره شناس نمی شوند.حتی فکر کردن در مورد مرگ زمین بسیار غم انگیز است، اما ستاره شناس بریتانیایی Thomas Wright در قرن 18 طور دیگری فکر می کرد.
 
شرح تصاویر : مولف و همکارانش توانسته اند شبیه سازی از برخورد آندرومدا و راه شیری طراحی کنند. این فریم ها تعامل دو کهکشان را در 44 میلیون سال نشان می دهد. کهکشان ها به یک دیگر می رسند و تشکیل دنباله و پل های کشندی را می دهند. آنها سپس از یک دیگر جدا می شوند تا خود را برای برخورد دوم و الحاق آماده کنند. نتیجه بصورت یک کهکشان بیضوی احاطه شده توسط لایه ها و امواج است. هر فریم ناحیه ای به اندازه ی عرض 1 میلیون سال نوری و ارتفاع 59هزار سال نوری را نشان می دهد.
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون