پنج‌شنبه 9 فروردین 1403 | 18 رمضان 1445 | 28 مارس 2024
جشن یکسالگی کنجکاوی

يكشنبه 13 امرداد 1392 - 11:21 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3374 بازدید | 0 دیدگاه
جشن یکسالگی کنجکاوی
جشن یکسالگی «کنجکاوی» در مریخ + فیلم

کاوشگر کنجکاوی ناسا که تاکنون توانسته به هدف اصلی ماموریت خود در مورد امکان وجود حیات در مریخ باستانی دست یابد، فردا (دوشنبه) اولین سالگرد حضور خود در مریخ را جشن خواهد گرفت.

این آزمایشگاه متحرک همچنین به هدایت طرحهایی برای ماموریت های سیاره‌ای آینده می‌پردازد.

چارلز بولدن، رئیس ناسا اظهار کرد: موفقیت‌های کنجکاوی که شامل فرود چشمگیر در سال گذشته و کشف یافته‌های علمی از آن زمان تاکنون بوده، ما را به سمت اکتشافات بیشتر مانند ارسال انسان به یک سیارک یا مریخ پیش برده است. جای چرخهای کنونی بعدها به جای پا منجر خواهد شد.

این کاوشگر پس از الهام بخشیدن به میلیونها انسان در سراسر جهان با فرود موفق آن در دهانه گیل سیاره قرمز در روز شش اوت(12 مرداد)، به ارائه بیش از 190 گیگابایت داده، بیش از 36 هزار تصویر کامل و 35 هزار تصویر کوچک، انتشار بیش از 75 هزار اشعه لیزر برای بررسی ترکیبات هدفها، جمع‌آوری و بررسی مواد نمونه از دو سنگ و طی بیش از 1.6 کیلومتر مسیر پرداخته است.

کنجکاوی که به اندازه یک خودرور بوده، در چهار هفته گذشته پس از ترک برخی از اهداف علمی که شش ماه را به بررسی آنها پرداخته بود، با سرعت 0.14 کیلومتر در ساعت، 699 متر را طی کرده است. این کاوشگر مسیر خود را به سمت دامنه کوهستان شارپ ادامه داده که در آنها به بررسی لایه‌های پایینی این کوه 4.8 کیلومتری خواهد پرداخت.

سال گذشته فضاپیمای آزمایشگاه علمی مریخ و سیستم فرود جرثقیل آسمانی بی‌نظیر آن، کاوشگر کنجکاوی را در نزدیکی دامنه کوه شارپ فرود آورد.این کوه از لایه زمین‌شناسی قابل مشاهده‌ای مانند نمونه‌ای که توسط مدارگردهای مریخ به عنوان منشأ دارای محیط مرطوب شناسایی شده، برخوردار است. کنجکاوی در فاصله 1.6 کیلومتری از مرکز هدف 20 کیلومتری فرود آمده بود.

دانشمندان ابتدا تصمیم گرفتند تا رخنمونهای نزدیکتر را بررسی کنند که طی آن این ماموریت به سرعت توانست نشانه‌هایی از جریان آب شدید باستانی را کشف کند. اینها اولین رسوبات ریگی رودخانه بودند که از نزدیک در مریخ بررسی شدند.

کشف شواهد یک محیط مناسب برای پشتیبانی از حیات میکروبی در گذشته نیز با بررسی اولین ماده نمونه بدست آمده با حفر یک سنگ مریخی در هشت ماه اول از ماموریت اولیه 23 ماهه کنجکاوی رخ داد.

این مأموریت همچنین سطوح طبیعی تابش را در مسیر سفر به مریخ سنجیده و اکنون در حال ارزیابی تابش و آب‌وهوا در سطح این سیاره است که می‌تواند برای طراحی ماموریتهای آینده سرنشین‌دار به سیارات مفید باشد.

از دیگر یافته‌های این ماموریت آن بود که سیاره مریخ بیشتر جو اولیه خود را در جریان فرآیندهایی در بالای جو آن از دست داده است. ماموریت بعدی ناسا به مریخ موسوم به تکامل ترکیبات فرار و جو مریخ (ماون) به منظور بررسی این فرآیندها در جو بالایی در حال آماده‌سازی برای پرتاب در ماه نوامبر است.

ناسا برای جشن یکسالگی کنجکاوی در مریخ یک فیلم دو دقیقه‌ای از اولین سال اکتشاف این کاوشگر را منتشر کرده است. این ویدئوی جدید شامل 548 تصویر چشم ماهی از دوربین جلوی اجتناب از خطر کنجکاوی بوده که بین اوت 2012 و ژوئیه 2013 ثبت شده‌اند.