***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
بررسی پوشش گیاهی زمین با ماهواره آت‌ست

بررسی پوشش گیاهی زمین با ماهواره آت‌ست
يكشنبه 13 امرداد 1392 - 10:09 | شاخه : | منبع : خبرگزاری مهر | 4355 بازدید | 0 دیدگاه
بررسی پوشش گیاهی زمین با ماهواره آت‌ست
بررسی پوشش گیاهی زمین با ماهواره آت‌ست

ماهواره آت‌ست و ناهید 2 پروژه هوافضایی هستند که در دستور کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارند و با پایان یافتن مراحل ساخت مدل پروازی در انتظار پرتاب هستند محققان این دانشگاه امیدوارند که با ارسال داده‌ها از سوی ماهواره آت‌ست بتوانند به بررسی پوشش گیاهی زمین بپردازند.

دکتر مصطفی صفوی همامی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشخصات ماهواره آت‌ست (Autsat) گفت: پروژه آت‌ست از سال 86 با هدف ساخت، تست و پرتاب میکرو ماهواره‌ای با وزن کمتر از 80 کیلوگرم آغاز شد.

وی توانایی سنجش از دور برای بررسی پوشش گیاهی ایران و ذخیره و ارسال اطلاعات مخابراتی را از ماموریت‌های این ماهواره دانست و اظهار داشت: ماهواره آت‌ست با ابعاد این ماهواره 55*60*50 سانتیمتر برای حرکت در مدار خورشید آهنگ در ارتفاع 661 کیلومتری طراحی شده است.

صفوی وزن این ماهواره را 80 کیلومتر ذکر کرد و ادامه داد: در طراحی و ساخت این ماهواره 6 دانشکده مهندسی نساجی، کامپیوتر، برق، صنایع، مکانیک و هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشارکت داشتند.


وی با اشاره به جزئیات این ماهواره خاطر نشان کرد: زیر سیستم‌های این ماهواره شامل مهندسی سیستم، سازه و مواد، توان الکتریکی، وضعیت و مکانیک مدار، ایستگاه زمینی و مخابرات فضایی، کنترل حرارتی و مدیریت داد بوده که برای طراحی آن استاندارد اروپایی ECSS مد نظر بوده است.

ماهواره آت‌ست دانشگاه امیرکبیر که در انتظار پرتاب است
ماهواره آت‌ست دانشگاه امیرکبیر که در انتظار پرتاب است


صفوی با بیان اینکه این پروژه در 7 مرحله تعریف و اجرایی شده است، یادآور شد: آنتن UHF، سازه ماهواره و بردهای الکتریکی در کشور طراحی و ساخته شده است در عین حال دوربین مورد نیاز این ماهواره خریداری شده است.

مجری از ساخت مدل مهندسی این ماهواره خبر داد و یادآور شد: این مدل به تایید سازمان فضایی رسیده است و متعاقب آن در جهت ساخت نمونه پروازی ماهواره آت‌ست اقدام شد و با پایان طراحی آن منتظر نوبت پرتاب هستیم.

به گفته وی طول عمر این ماهواره 3 تا 5 سال در نظر گرفته شده است.

ماهواره ناهید در مدار بیضوی

مجری طرح طراحی و ساخت ماهواره ناهید را از دیگر دستاوردهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوافضا ذکر کرد و ادامه داد: طراحی و ساخت ماهواره ناهید در پژوهشکده سامانه‌های فضایی سازمان فضایی انجام می‌شود که طراحی و ساخت47.5 درصد زیر سیستم این ماهواره به دانشگاه امیرکبیر واگذار شده است.

صفوی سنسور، عملگرها، حلقه کنترل، تغییر و کنترل وضعیت، تست آنتن مدل مهندسی ماهواره را از جمله زیر سیستم‌هایی دانست که در این دانشگاه طراحی شده است و گفت: زیر سیستم تغییر و کنترل در ماهواره ناهید به دلیل جهت گیری خورشید پیچیده‌تر است.

وی از واگذاری بخش صفحات خورشیدی ماهواره ناهید به دانشگاه امیرکبیر خبر داد و خاطر نشان کرد: این ماهواره دارای 2 صفحه خورشیدی است و ساخت صفحات خورشیدی و گسترش آنها به دانشگاه واگذار شده است.  

وی با تاکید بر اینکه مدار این ماهواره بیضوی است، اضافه کرد: این ماهواره در مدار بیضوی با اوج 375 و ارتفاع حضیض آن 250 کیلومتر با زاویه میل 55 درجه طراحی شده است.

سایر پروژه‌های دانشگاهی هوافضا

صفوی با اشاره دو ماهواره طراحی شده در 2 دانشگاه دیگر کشور، یادآور شد: ماهواره دانشگاه صنعتی شریف با عنوان "شریف ست" و ماهواره دانشگاه علم و صنعت با عنوان"ظفر" در دستور کار قرار دارند و در آینده نزدیک پرتاب خواهد شد.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون