پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 | 15 شوال 1445 | 25 آوریل 2024
رصد یک سیاره سرد و آبی رنگ توسط تلسکوپ ژاپن

يكشنبه 13 امرداد 1392 - 10:05 | شاخه : | منبع : ایسنا | 3902 بازدید | 0 دیدگاه
رصد یک سیاره سرد و آبی رنگ توسط تلسکوپ ژاپن

اخترشناسان با استفاده از تصاویر تلسکوپ سوبارو موفق به رصد یکی از کوچکترین سیارات بیگانه در ابعادی حدود چهار برابر سیاره مشتری شده اند.

سیاره سرد و آبی رنگ GJ504b در فاصله نسبتا دور و خارج از منطقه قابل سکونت ستاره والد GJ504 واقع شده است و سایر عوامل مانند ضخامت جو می تواند معیاری برای قرار داشتن سیاره در منطقه قابل سکونت باشد.

تیم تحقیقاتی به رهبری اخترشناسان دانشگاه توکیو برای شناسایی و عکسبرداری از این سیاره کوچک از دوربین با کنتراست بالا بر روی تلسکوپ سوبارو (Subaru) استفاده کردند.

فاصله مداری سیاره GJ504b از ستاره والد حدود 44 برابر فاصله زمین تا خورشید و حتی بسیار دورتر از فاصله پلوتو از خورشید است؛ دمای این سیاره حدود 238 درجه سانتیگراداست و بدلیل فاصله بسیار دور از ستاره والد، سرد و آبی رنگ دیده می شود.

در مقایسه با عمر 4.5 میلیارد ساله سیاره زمین، این سیاره تنها 160 میلیون سال عمر داشته و سیستمی نسبتا جوان محسوب می شود.

شناسایی این سیاره بخشی از پروژه اکتشافی بزرگتری موسوم به برنامه SEEDS محسوب می شود که شامل مشاهده سیستم های ستاره ای در ابعاد و عمرهای متفاوت برای بررسی نحوه شکل گیری سیستم های سیاره ای است.

پروژه SEEDS در سومین سال از مأموریت پنج ساله خود قرار داشته و رصد 500 ستاره را در برنامه دارد؛ شناسایی سیاره سرد GJ504b نیز یکی از کشفیات این پروژه محسوب می شود.

نتایج مطالعات صورت گرفته بر روی سیستم سیاره ای GJ504b بزودی در مجله Astrophysical منتشر خواهد شد.