***** انجمن نجوم آماتوری ایران نوروز ایرانی و فرا رسیدن بهار پر طراوت را به ایرانیان اندیشمند، در هر جای این کره کوچک خاکی هستند شادباش گفته؛ رویش جوانه های امید و شادی را در سرای پر مهرتان همراه با سلامتی و موفقیت برای همه پارسی زبانان دنیا آرزومند است. روابط عمومی *****    
پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 | 8 شوال 1445 | 18 آوریل 2024
»
»
»
کوتوله‌های قهوه‌یی فضا می‌توانند سیاره تولید کنند

کوتوله‌های قهوه‌یی فضا می‌توانند سیاره تولید کنند
يكشنبه 13 امرداد 1392 - 09:38 | شاخه : | منبع : ایسنا | 9773 بازدید | 0 دیدگاه
کوتوله‌های قهوه‌یی فضا می‌توانند سیاره تولید کنند
کوتوله‌های قهوه‌یی فضا می‌توانند سیاره تولید کنند

کوتوله های قهوه‌ای که از نظر محققان، ستارگان مرده هستند، می‌توانند باعث تولد سیارات شوند.

باورها بر این است که ستاره‌های کوتوله قهوه‌یی به شیوه‌ای مشابه تولید ستارگان ساخته می‌شوند. اگرچه این ستارگان قادر به جمع‌آوری جرم کافی برای آغاز فرآیند همجوشی درون هسته خود نیستند. این اجسام همچنین می‌توانند درک بهتری از آنچه به تولید سیارات و تولید ستارگان کمک کرده، ارائه کنند.

ستارگان کوتوله قهوه‌یی همچنین می‌توانند پل گونه‌ها نامیده شوند که از طیف 13 تا 80 جرم اندازه مشتری برخوردار بوده و به قدری بزرگ هستند که نمی‌توان آنها را سیاره خواند و به قدری کوچک هستند که عنوان ستاره برای آنها نامناسب است. در عین حال این اجسام از ویژگیهای هر دو برخوردارند.

اخیرا ستاره شناسان کوتوله‌های قهوه‌یی جوانی را شناسایی کرده‌اند که دارای دیسکهای گازی هستند. این امر نشانگر پتانسیل سیاره سازی آنها است.

کوتوله‌های قهوه‌یی دیگر نیز با جرم سیاره‌ای بزرگ در آنها شناسایی شده‌اند. اما پس از آزمایشات بیشتر، دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که این جرمها در حقیقت کوتوله‌های قهوه‌ای کوچکتر بوده که در حال ساخت یک سیستم دوستاره‌ای هستند.

یک ستاره کوتوله قهوه‌ای موسوم به MOA-2007-BLG-192L از جهان کوچکی برخوردار بوده که تقریبا 3.3 برابر جرم زمین است.

اما اکنون تیمی از ستاره شناسان بین‌المللی توانسته‌اند یک سیاره فراخورشیدی کوتوله قهوه‌یی احتمالی را شناسایی کنند.

پروژه تجربه لنز نوری گرانشی که شامل یک تلسکوپ 1.3 متری در رصدخانه لاس کامپاناس در شیلی بوده، در زمان قرار گرفتن یک کوتوله قهوه‌ای در برابر یک ستاره دور به رصد یک رویداد همگرایی گرانشی پرداخت.

رصدهای این تلسکوپ نشان دهنده خمیدگی نور یک ستاره تقویت شده بود که بررسی‌ها و مطالعات بیشتر توسط تلسکوپهای دیگر توانست یک برآمدگی دیگر را در این منحنی نوری شناسایی کند.

محققان دریافتند که این منظومه دو ستاره‌یی شامل یک جسم با جرم سیاره‌یی 1.9 برابر جرم مشتری در اطراف یک کوتوله قهوه‌یی با جرم 0.022 خورشید بوده، بدین معنی که یک سیاره فراخورشیدی با اندازه دو برابر جرم سیاره مشتری در اطراف میزبان کوتوله قهوه‌یی خود در فاصله ای کمتر از مسافت بین زمین و خورشید می‌چرخد.

این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون